Powered By Blogger

zondag 26 augustus 2012

Zandsculpturen Festival Winterswijk (videofilm)

ZANDSCULPTUREN  Je kijkt je ogen uit !

We stonden op camping de Vreehorst en brachten een bezoek aan de zandsculpturen in Winterswijk. Maar liefst 500.000 kilo zand is aangevoerd om 9 zandsculpturen in Winterswijk mogelijk te maken door 9 bouwers uit de hele wereld en staan opgesteld aan de rand van Winterswijk..

Foto's Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !


Het was is leerzaam uitje.Leren hoe zandsculpturen worden gemaakt. Leren over de dinosauriërs uit Winterswijk en de bijzondere geschiendenis van het festivalterrein: een oude grafheuvel vol urnen uit de late bronstijd (circa 1000-700 vC). 




Leren over de gedeelde geschiedenis met Duitsland en kom alles te weten over de op festival gelegen molen Bataaf. Festivalterrein: het zandsculpturenfestival vindt plaats op een unieke locatie.



Dit bijzondere verleden dient tevens als natuurlijke kapstok. Het festival biedt een bijzondere reis door de tijd, met de geschiedenis van Winterswijk en directe omgeving als leidraad. Deze begint uiteraard bij de unieke Steengroeve, waar aardlagen aan oppervlakte komen die wel 240 miljoen jaar oud zijn. En waar echte Winterswijkse dinosaurussen zijn gevonden.









vrijdag 24 augustus 2012

Lamborghini Countach VriMiBolide: (Video Test Drive)


24 augustus 2012 | 14:50 | Tekst: Marco Gorter Print Mail Houd me op de hoogte Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Lamborghini Countach! Er is een hele simpele manier om te bepalen of een auto een supercar is: hoeveel jongetjes hebben er een poster van boven hun bed. Gemeten naar deze maatstaf is de Lamborghini Countach waarschijnlijk de ultieme supercar, een hele generatie autoliefhebbers groeide immers op met deze auto aan de muur.




 Begin jaren ’70 werden de eerste schetsen voor de vervanger van de Miura getekend, volgens de overlevering werd de naam bedacht door meester-ontwerper Nuccio Bertone. Countach is een uitroep in het Piëmontisch, een taal die wordt gesproken in het noordwesten van Italië. De uitspraak wordt doorgaans gedaan wanneer mannen een hele mooie vrouw zien. Blijkbaar vond Bertone het ontwerp van Marcello Gandini dus erg geslaagd. En hij was niet de enige, want toen de auto in 1974 op de markt kwam, veranderde er iets in de autowereld. Het extreem lage en hoekige dat moderne supercars kenmerkt, werd voor een groot deel gepionierd door deze auto en ook de naar boven openende “Lamborghini”-deuren zijn een Countach-vinding. Maar niet alleen het design was adembenemend, ook de techniek mocht er zijn. Eigenlijk zou er een nieuwe 5,0-liter V12 worden ontwikkeld voor de nieuwe Lambo, maar in 1974 kwam de auto toch met de 4,0-liter twaalfcilinder van de Miura op de markt. Toch was er nieuws, want de motor werd voor het eerst in lengterichting geplaatst, met de versnellingsbak voor de motor en het differentieel erachter. De eerste series Countach werd LP400 gedoopt, naar de 4,0-litermotor. Met 375 pk was de twaalfcilinder zeer potent en het gewicht was dankzij een buizenframe met aluminium koets erg laag; de originele Countach woog nog geen 1.400 kg. Later werd de motor vergroot naar 4,8-liter, maar pas in 1985 kwam het potentieel echt tot z'n recht. In dat jaar introduceerde het merk de QV, kort voor QuattroValvole, oftewel vier kleppen per cilinder. De cilinderinhoud groeide naar 5,2 liter en het vermogen naar 461 pk, waarmee de wilde stier de titel van snelste auto ter wereld weer terugveroverde op de Ferrari Testarossa. 




Overigens bleef de Countach in Europa altijd trouw aan de zes Weber-carburateurs, in de VS werd de QV geleverd met injectie, maar die had slechts 420 pk. Pas met de komst van de Diablo ging Lamborghini in Europa over op inspuiting. Pas in 1987 kon je als modale autoliefhebber met de Countach rijden. Check deze nostalgische video!

woensdag 1 augustus 2012

De eerste vlucht van de A380 naar schiphol (Video rondleiding A380)


Live: Eerste vlucht A380 naar Schiphol AMSTERDAM 
Vandaag is het de primeur voor de A380, de eerste vlucht vertrekt naar Schiphol.



Om half twee maakt de gigant zijn debuut voor luchtvaartmaatschappij Emirates uit Dubai op de Amsterdamse luchthaven. Schiphol twittert zojuist dat de landing van de A380 gepland staat op de Zwanenburgbaan. Aankomsttijd is nu 12.54 uur, dus half uur voor op schema.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !

Massaal opgekomen spotters licht in paniek, want langs Zwanenburgbaan zijn veel minder mooie fotoplekjes dan langs de - verwachte - Polderbaan. 9:50 uur: 




De bar van de first class wordt rond de landing overigens getransformeerd tot een soort rustiek waterval-ensemble. Past beter bij het Spa-concept rond de douches. Emirates zegt overigens de enige commerciële airline te zijn met douches aan boord. 9:45 uur: En jawel, de beloofde twee douche spa's zitten er echt in!

 Op 1 augustus 2012 was de allereerste dagelijkse lijnvlucht Dubai-Amsterdam


van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld; de A380.

Jeroen ging mee als passagier voor een 5 daags tripje naar Nederland.

Normaliter werkt hij op 1 van de 20 stuks A380's in business-class.

Nu geeft hij een rondleiding.......  



Met alles erop en eraan, maar 1 beperking: maximaal 5 minuten douchen per passagier, dus toch nog een beetje kampeergevoel! Het meeslepen van al het water kost ontzettend veel kerosine, vandaar.



De bezetting vandaag: 413 van de 427 economystoelen vol. 46 van de 76 businessclass stoelen bezet, net als 8 van de 14 firstclass stoelen. Die hebben een soort zijschermpje trouwens, van boven zijn ze open dus niet echt cabines.



Terugvlucht vanaf Schiphol van vandaag zou in alle klassen vol of zo goed als vol zitten. Dus was u enthousiast geworden: helaas, vandaag gaat waarschijnlijk niet meer lukken