De fraaiste Jaguars van na 1960
Met dank aan Peter Wibbelink voor de tip.
1. De E-Type (1961) Legendarisch, vooral door zijn eindeloos lange neus met daarin in veel gevallen een geweldige twaalfcilinder.
De E-type is volgens velen nog steeds de mooiste auto aller tijden, vooral de eerste serie met zijn kleine achterlichten.
2. De F-Type (2012) Dat is gevaarlijk, een moderne auto op de tweede plaats zetten, maar zoals gezegd is de volgorde niet het belangrijkst. Bovendien vinden wij de F-type bloedmooi, ongelofelijk begerenswaardig en hij klinkt ook nog eens fenomenaal: wat een auto.
3. De Mark 2 (1959) Eigenlijk geïntroduceerd in de fifties, maar de MK2 en zijn afgeleiden gingen tot ver in de jaren ’60 door. De auto is nog steeds een redelijk populaire klassieker, en dat is gezien zijn stijlvolle voorkomen goed te begrijpen. Snel waren de auto’s ook: een beetje MK 2 haalde ruim 200 km/h, zeer bijzonder voor een vierdeurs uit die jaren.
4. De XJ (1968) Er zijn weinig auto’s waarvan het design zo lang is voortgezet als van dit model XJ. Zelfs de XJ die in 2009 uit productie ging borduurde duidelijk voort op dit model, dat mijn zijn platte, ranke lijn misschien wel de stereotype ‘Jag’ is. In 2009 was het hoog tijd voor wat nieuws, maar mooi zijn de XJ’s volgens dit recept nog steeds. De oorspronkelijke XJ bood de keuze uit een enkele of een dubbele zescilinder: de V12 heette in goede Engelse traditie ‘double six’, en was dat in feite ook.
5. XJ-S (1975) Dit model dient vaak als voorbeeld voor mensen die willen bewijzen hoe onbetrouwbaar Jaguars zijn, maar daar zullen liefhebbers geen boodschap aan hebben. Een heerlijke, alweer erg langgerekte coupé koets en fantastische GT-kwaliteiten zorgden ervoor dat die schare liefhebbers groot genoeg was. De XJ-S vormde de brug tussen de E-type en de XK8, wat betekende dat hij lang in productie bleef: van 1975 tot 1996.
6. De XJ220 (1992) Hoewel dit model dankzij zijn V6 in plaats van de beloofde V12 een beetje een deceptie leek was het mooi wel een tijd lang de snelste productieauto ter wereld. De aalgladde supersporter haalde een bizarre 350 km/h.
7. De S-Type (R) (1999) Dit tijdperk is niet het meest succesvolle in Jaguars lange geschiedenis, en dat kwam deels door het eindeloos uitknijpen van dezelfde retro-designtaal. Jammer, maar in het geval van de S-type leverde dat bepaald geen lelijke auto op, die bovendien duidelijk anders was dan de XJ. Wie nog twijfelde over dit model werd in 2002 geholpen door de komst van de R, een 410 pk sterke M5-concurrent. Smullen!
8. De XF (2008) De XF brak in 2008 definitief met de Jaguar-tradities, maar deed dat op een bijzonder fraaie manier.
Weg met retro: de XF is uiterst modern en een frisse verschijning in zijn segment. Bijna iedereen vindt ‘m mooi.
9. De XJ (2009) Voor de XJ geldt eigenlijk hetzelfde als voor de XF, hoewel de frisse wind voor het topsegment misschien iets te fris was: Jaguars grootste is misschien te afwijkend voor de doorgaans conservatieve koper in deze prijsklasse. Maakt voor ons niets uit, want de XJ is net als alle moderne Jaguars niet alleen een feest om naar te kijken, maar ook om in te rijden.
10. De XK (2006) Jawel, wij zijn fan van Jaguars laatste grote beleidswijziging! Ook de XK mag op onze warme belangstelling rekenen, en heeft als grootste nadeel nota bene de F-type, die misschien toch net iets mooier is. Bij een merk als Jaguar is het natuurlijk bijzonder lastig om de tien fraaiste modellen eruit te kiezen. Voeg daarom gerust nog wat toe: een slechte keuze maken kan deze keer bijna niet. Hoewel… de X-Type zal niemand favoriet zijn, toch?