donderdag 4 april 2013

Vlucht Airbus A340 ( Cockpit Videofilm )

De grootste Airbus A340

De A340-600 is de langste-romp passagiersvliegtuig ooit gebouwd door Airbus, en de grootste capaciteit lid van de A340 familie.

 Met een totale lengte van 75,3 meter, een capaciteit voor 360 passagiers in een drie-klassen lay-out heeft, of 419 in een twee-klasse configuratie.

 Deze super-stretch vliegtuigen biedt exploitanten met een ongeëvenaarde normen van ruimte, comfort en voorzieningen in elke klasse van de dienst, samen met twee keer de vloer laadcapaciteit van vergelijkbare vliegtuigen.


maandag 1 april 2013

LaFerrari in Maranello (Videofilm)



  Maserati broedt op eigen LaFerrari

Nu Ferrari met de LaFerrari de opvolger van de Enzo heeft gepresenteerd, is het bij zusterbedrijf Maserati gaan kribbelen.


De nieuwe supersportauto uit Maranello biedt een fantastische basis om gestalte te geven aan een eigen variant. Sterker nog, de eerste brainstormsessies bij Maserati zijn al achter de rug.



De geschiedenis herhaalt zich. In 2004 lanceerde Maserati de exclusieve MC12 op basis van de Enzo, destijds Ferrari´s allersnelste en duurste model. De 'LaMaserati', zoals de toekomstige hypercar van Maserati gekscherend in de media wordt genoemd, zal een groot deel van de techniek van de LaFerrari herbergen, de huidige koning onder de Ferrari´s. Onderdelen die de LaMaserati zoal overneemt zijn het chassis, het onderstel, de ophanging en de elektronica. De hybridetechniek van de LaFerrari laat het merk met de drietand zitten. Maserati heeft ervoor gekozen om voor gewichtsbesparing te gaan en motorisch extra koppel te genereren.


Turbo's

Qua motoren heeft Maserati grofweg twee opties. De eerste is een getunede versie van de 6.3 liter V12 van de LaFerrari, en zorgen dat het gemis aan koppel bij lage toerentallen - dat de rode supercar uit de elektromotor haalt - gecompenseerd wordt. De tweede optie is de 3.8 liter V8-BiTurbo uit de Quattroporte te voorzien van maar liefst vier turbo's om zo het vermogen richting de 900 pk te stuwen. Het voordeel van de eerste optie is dat, door het achterwege laten van de elektromotoren, veel gewicht bespaard kan worden. En dat komt de prestaties weer ten goede, al zal Ferrari er geheid voor zorgen dat zijn neef niet sneller of krachtiger is dan de LaFerrari. Er kan immers maar een echte baas zijn.