Powered By Blogger

zaterdag 26 september 2015

Volvo 480 ES 1987 (VideoFilm Volvo Rally Crash)





Nederlandse Zweed in basistenu
 Vandaag hebben we een stukje Nederlands-Zweedse autohistorie te pakken. Hier langs de stoep in Haarlem staat namelijk een Volvo 480 z'n nuchtere sportiviteit tentoon te spreiden. 
Wat is het? De Volvo 480, dat in Born geproduceerde hoekige sportief getekende model. Met een kleinere auto wilde Volvo z'n wat gezapige imago van zich afschudden. 


Een lange daklijn, inklapbare koplampen en een spits getekend front; de Volvo-puristen wisten niet waar ze het zoeken moesten. De 480 verscheen in 1986 op de markt en dit exemplaar is een vrij vroege.

 Hij stamt uit 1987, het jaar dat bij ons alleen de ES werd verkocht. Deze beschikt over een 108 pk sterke 1,7-liter viercilinder, maar hij was er ook met slechts 95 pk. Later verschenen tweeliters en een Turbo-variant. Hoe bijzonder is-ie? In ons land zijn 1.815 exemplaren verkocht, waar er nu nog 813 van over zijn. Dit soort relatief 'weinig spannende' uitvoeringen zijn vrij schaars, en daarom wellicht des te leuker. Hoe staat-ie erbij? Z'n kunststof bumpers zijn wat verkleurd, maar het ziet er allemaal vrij netjes uit. Wel hangt er een soort sok uit het portier, waar we graag het verhaal achter zouden willen weten. Wat is-ie waard? Een vergelijkbaar vroeg exemplaar mag voor 1.100 euro mee naar huis. We vinden ook modellen van minder dan 1.000 tot wel 8.000 euro. Waardering: Past mooi in het Nederlandse straatbeeld. 
Leuk dat ze er nog zijn !

zondag 20 september 2015

Opel of Ford (Video DubbelTest)


Opel en Ford waren vroeger twee echte concurenten

Zo spraakmakend als de eerste generatie van Fords Escort was, werd de tweede generatie – gebouwd van 1975 tot 1980 – niet. Of dat te maken had met de wat tammere vormgeving of het feit dat de auto minder prijzen in de wacht sleepte in de race- en rallysport, is niet helemaal duidelijk. 



Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !
In tegenstelling tot de eerste Escort was deze auto niet in Engeland, maar in Duitsland ontwikkeld en daar werd ‘ie dan ook gebouwd. 
Hij was vanaf januari 1975 leverbaar met een 1.297 cc en een 1.598 cc viercilinder die 73 dan wel 84 pk leverde, maar al twee maanden na de introductie op de salon van Frankfurt, stond er een snelle RS 1800-versie op de autosalon van Genève en weer even later volgde de RS 2000. 
Deze had weliswaar dezelfde viercilinder met 1.993 cc als zijn voorganger, maar leverde nu 110 in plaats van 100 pk. Aan het onderstel had men ook de nodige wijzigingen doorgevoerd en dus was het voor zijn tijd een serieus snelle auto. 
Rondom trof je stabilisatorstangen en vooraan schijfremmen. Natuurlijk was er - net als in het geval van de eerste serie - ook een versie tussenin die ‘Mexico’ heette. Deze kwam met 95 pk sterke 1600 cc-motor. 
Dat Ford deze Escort vooral op de man (of vrouw) met sportieve ambities richtte wordt duidelijk aan de hand van een prachtig promotiefilmpje met de coureurs Jackie Stewart en met zelfs een eigen gecomponeerd lied. 
Het is te zien op Rsonersclub ↓
               
www.rsownersclub.co.uk/video/escortmk2.wmv



De eerste Opel Kadett was er vooral gekomen om de Volkswagen Kever te beconcurreren en slaagde daar heel goed in. In drie jaar tijd – van 1962 tot en met 1965 - verkocht Opel er bijna 650.000 van, en dat was een record. 
Opel had de smaak dan ook goed te pakken en besloot in lijn met de Rekord al in 1965 met een opvolger voor de Kadett te komen.



We starten de motoren en spruitjeslucht vermengt zich bijna als vanzelf met benzinedamp… Op zoek naar de leukste Hollandse klassieker!