Powered By Blogger

vrijdag 18 oktober 2013

Supercar Porsche 959 (Videofilm Top-Gear)


Rallymonster Porsche 959

Onder de Supercars is de Porsche 959 eigenlijk maar een vreemde verschijning. Niet alleen ziet de auto eruit als een 911 met een wel heel extreme bodykit, ook zijn de rally-aspiraties van de auto duidelijk terug te zien in het uiterlijk, geen gemeengoed in dit segment.





Wie de auto kent staat er echter niet van te kijken: de 959 was de straatversie van Porsches rallywapen in de opperklasse van deze tak van sport: de beruchte Groep B. Voor homologatie voor de Groep B waren slechts 200 straatversies van het rallymonster voldoende. Dat zorgde voor extreme creaties op de weg, en deze Porsche was daar één van.




Voor het Duitse sportwagenmerk was het rallyrijden een goede manier om vierwielaandrijving in een 911-achtige auto te introduceren, en ook de straatversie had die voorziening. Nu niets bijzonders, maar tijdens de introductie in 1987 maakte het de 959 behoorlijk uniek. Dat gold voor wel meer zaken: deze Porsche was niet alleen de snelste, maar ook één van de meest geavanceerde auto’s op de markt. De zescilinder boxermotor werd voor dit kanon voorzien van twee turbo’s, die het vermogen opschroefden naar 450 pk. Tegenwoordig komt een ‘normale’ Carrera S al behoorlijk in die richting, maar een kwart eeuw geleden was dit een buitenaards getal.


Dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen als kevlar en aluminium woog de auto onlangs zijn geavanceerde techniek slechts 1450 kilo, en dat betekende zeer indrukwekkende prestaties: de sprint naar 100 km/h nam slechts 3,7 seconden in beslag, de top lag met 317 km/h ruim boven de magische 300-grens. Ondanks het feit dat 200 gekentekende exemplaren genoeg was om mee te mogen doen in de koningsklasse van de rallysport bouwde Porsche 337 exemplaren verdeeld over 1987 en 1988. Voor mensen die dachten dat het daarmee klaar was, volgde in 1992 een verrassing: Porsche bleek nog wat reserveonderdelen te hebben liggen en bouwde begin jaren ’90 nog eens acht exemplaren. Deze auto’s waren flink duurder dan de eerdere exemplaren: Porsche vroeg er 747.500 Mark voor, tegenover 420.000 voor de vroegere serie. Aan die verhouding is tegenwoordig nog niets veranderd: 959’s gaan voor immensen bedragen over de toonbank, maar de exemplaren uit de jaren ’90 zijn helemaal onbetaalbaar.

donderdag 17 oktober 2013

Fiat 1100 Lusso 1960 (Video)


















Een hele echte Fiat 110
Op janwib.blogspot proberen we regelmatig een leuke klassieker te tonen. Een mooi verhaal of andere goede reden zijn daarbij de aanleiding. Deze week een hele ‘echte’ Fiat 1100 die recent op de foto is gezet voor een reportage op de weblog.

Een auto die bij mij ontzettend veel sympathie opwekte en die ik zelf heb gehad. 
Een mooie auto met busladingen uitstraling en een bijzonder vriendelijk karakter. Het valt weer eens op wat een compacte afmetingen de auto’s destijds hadden, waarbij het interieur met al het glas en dunne raamstijlen ruimtelijk aan doet.





De auto ziet er op de foto’s goed uit, dat kan echt nog wel eens tegenvallen, maar dat is bij deze ‘Millecento’ beslist niet het geval. 


De Citroën heeft ook een lelijke eend met 4x4 gemaakt met twee motoren, wist u dat ?  ↓

http://janwib.blogspot.nl/2012/12/citroen-2cv-4x4.html