Rallymonster Porsche 959
Wie de auto kent staat er echter niet van te kijken: de 959 was de straatversie van Porsches rallywapen in de opperklasse van deze tak van sport: de beruchte Groep B. Voor homologatie voor de Groep B waren slechts 200 straatversies van het rallymonster voldoende. Dat zorgde voor extreme creaties op de weg, en deze Porsche was daar één van.
Voor het Duitse sportwagenmerk was het rallyrijden een goede manier om vierwielaandrijving in een 911-achtige auto te introduceren, en ook de straatversie had die voorziening. Nu niets bijzonders, maar tijdens de introductie in 1987 maakte het de 959 behoorlijk uniek. Dat gold voor wel meer zaken: deze Porsche was niet alleen de snelste, maar ook één van de meest geavanceerde auto’s op de markt. De zescilinder boxermotor werd voor dit kanon voorzien van twee turbo’s, die het vermogen opschroefden naar 450 pk. Tegenwoordig komt een ‘normale’ Carrera S al behoorlijk in die richting, maar een kwart eeuw geleden was dit een buitenaards getal.
Dankzij het gebruik van lichtgewicht materialen als kevlar en aluminium woog de auto onlangs zijn geavanceerde techniek slechts 1450 kilo, en dat betekende zeer indrukwekkende prestaties: de sprint naar 100 km/h nam slechts 3,7 seconden in beslag, de top lag met 317 km/h ruim boven de magische 300-grens. Ondanks het feit dat 200 gekentekende exemplaren genoeg was om mee te mogen doen in de koningsklasse van de rallysport bouwde Porsche 337 exemplaren verdeeld over 1987 en 1988. Voor mensen die dachten dat het daarmee klaar was, volgde in 1992 een verrassing: Porsche bleek nog wat reserveonderdelen te hebben liggen en bouwde begin jaren ’90 nog eens acht exemplaren. Deze auto’s waren flink duurder dan de eerdere exemplaren: Porsche vroeg er 747.500 Mark voor, tegenover 420.000 voor de vroegere serie. Aan die verhouding is tegenwoordig nog niets veranderd: 959’s gaan voor immensen bedragen over de toonbank, maar de exemplaren uit de jaren ’90 zijn helemaal onbetaalbaar.