Powered By Blogger

zaterdag 28 juni 2014

Ambiose een schitterende stad (Video)

Ambiose aan de La Loire

Frans 1 en Leonardo da Vinci, kozen er allebei voor om lange tijd in Amboise te verblijven. Ze hadden een goede smaak ! Frans I, de esthetenkoning en bouwer, bracht er het grootste deel van zijn jeugd en het begin van zijn heerschappij door.
Hij gaf in zijn kasteel feest na feest.

 
Leonardo da Vinci. De schilder van de Mona Lisa, uitgenodigd door Frans I, bracht de laatste jaren van zijn leven door in het Clos Lucé.↓





Foto's Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !





De gastronomie in de Val de Loire, een levenskunst Rillettes (pastei) en Loire-wijnen, crottin de Chavignol en witte botersaus... De vondsten van de koks en landbouwers in de Loirestreek zijn al heel lang een traktatie voor het hele land. Hier is heel wat stof om eetlust op te wekken en dat gaan we natuurlijk zelf ook maken !



La Loire: een machtige natuur

 



De Loire heeft schitterende, uitzonderlijke landschappen, die voortdurend veranderen. De rivier heeft vele verschillen en overal liggen beboste eilandjes en zandbanken. Op de rechteroever kunt u genieten van de kleuren van uitgestrekte graslanden, terwijl op de linkeroever glooiende hellingen zich uitstrekken.




 


 
Dit complex is een belangrijk onderdeel van het natuurlijke, culturele en historische erfgoed van de Val de Loire. Met de fiets was het een prachtige route langs de Loire ! Je kunt al fietsend de loop van de Loire volgen over meer dan 150 kilometer.Het is wel sportief, maar nooit te intensief.Het was gewoon schitterend !
Het koninklijk kasteel de La Loire in Amboise ↓



Bezoek aan het Museum van de eerste MPV
Het Matra Museum↓

http://janwib.blogspot.fr/2014/06/museum-van-de-eerste-mpv-ter-wereld.html

maandag 23 juni 2014

Blois een prachtige koninklijke stad (Videofilm)


BLOIS in de Loirestreek is een leuke stad
Blois in de Loirestreek is een leuke stad met een koninklijk karakter en met een prachtige koningklijk kasteel in de Stad welke dateerd van de 13e eeuw.
Wij hebben het kasteel van binnen en buiten bekeken en dat was echt de moeite waard.






Foto's Jan Wibbelink
Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !






 





Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !







Blois was één van onze favoriete bestemmingen. Het was er een goed vertoeven en we hebben een prachtige fietstocht gemaakt langs De Loire.




 Het weer was er over het algemeen lekker. Temperaturen tot een graad of 20 of 25 was geen uitzondering.
We konden volop genieten van Blois en De loire. 





Koninklijk Blois Blois heeft een rijke historie en dat zie je al direct aan het fraaie Château Royal de Blois waar maar liefst 7 koningen en 10 koninginnen hebben gewoond. Blois is wat dat betreft met recht een koninklijke stad en het kasteel was sowieso een bezoek waard met een heel bijzondere trap. De ligging is ook mooi en op het plein n fraai uitzicht over de Loire.




 
 


 
 


Een schitterende stad tussen Wijn en Water !  ↓
http://janwib.blogspot.fr/2014/06/een-schitterende-stad-tussen-wijn-en.html
 

zondag 22 juni 2014

Matra Museum van de eerste MPV ter wereld (Video)






Matra als bedenker van de Renault Espace
Wij waren op bezoek bij het Matra Museum de space automobiles Matra is een klein maar bijzonder automuseum in Romorantin, zo'n tweehonderd kilometer onder Parijs.

Het museum besteedt aandacht aan de talloze studie- en productiemodellen van Matra. Eén daarvan is in grote getale gemaakt en bij iedereen bekend, zij het onder een andere naam, de Renault Espace waarvan er tot nu toe 700.000 van zijn gemaakt !

 
 
Foto's Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !
 



  
 



 


De Sologne is de streek van de Renault Espace. Niet dat er hier bovenmatig veel kinderrijke gezinnen wonen. Evenmin torenen de inkomens hoog boven het Franse gemiddelde uit, al zie je op één dag meer Espaces rijden dan bij ons in een hele week. Nee, de Sologne is Espacegebied omdat de auto hier is bedacht, ontwikkeld en wordt gebouwd. Want sinds jaar en dag mag dan wel het Renaultvignet op de neus staan, de Espace is een product van Matra.


De fabriek staat in het stadje Romorantin, dienstverlenend middelpunt van de streek. Sinds het voorjaar van 2000 brengt hier een goed verzorgd museum de verbintenis van Matra met de automobielbouw in beeld. Met een knipoog naar de huidige inkomstenbron heeft deze nieuwe plek voor de historische terugblik de naam gekregen Espace automobiles Matra.

De Historie van de Matra ↓
http://www.paul-wouters.nl/matra.htm




Sportwagens Matra wordt in 1963 sportwagenfabrikant door de overname van de boedel van René Bonnet. Hij maakte kleine sportwagens met een kunststof koetswerk (door Matra geleverd) op basis van Panhard- en Renaulttechniek. De liefhebbersschare voor dergelijke wagens was echter klein. Bonnet slaagde er niet in bedrijfsmatig het hoofd boven water te houden. Ook na overname door Matra blijven deze auto's een zeldzame verschijning. In vijf jaar tijd worden er 1500 geproduceerd. De prijs is hoog, te hoog. In ons land werd ruim dertig jaar geleden de Djet aangeboden voor een bedrag waarvoor je bijvoorbeeld ook een Alfa Giulia Sprint kon kopen. Voor de sportwagenliefhebber was de keus dan snel gemaakt !  


Om het imago van het bedrijf in gunstige zin te beïnvloeden, besluit de directie om in de auto racerij te gaan.




  Zo kan de technolo­gische kennis en kunde van de onderneming op een positieve wijze over het voetlicht worden gebracht. Het werkt. Met name op het racecircuit van Le Mans wordt de naam van Matra (een afkorting van Mecanique Aviation Traction) verbonden met succesverhalen.





 





De vele in het Franse raceblauw getooide racewagens in het museum zijn de getuigen van de behaalde eer en roem. Het gaat trouwens niet alleen om stille getuigen… In een speciale zijzaal wordt de bezoeker ondergedompeld in een mix van snerpende en ronkende klanken die passen bij de daar opgestelde racemotoren. Motormuziek noemen ze het zelf.