Oldtimers -
auto's ouder dan 30 jaar - worden steeds vaker uit het buitenland gehaald. Uit
cijfers van de Bovag en RDC blijkt dat het aantal geïmporteerde oldtimers vorig
jaar met 4,1 procent toenam.
De export daalde juist fors, met 16,7 procent. Het
aantal oldtimers in Nederland is afgelopen jaar toegenomen met 2,1 procent ten
opzichte van 2017, tot 200.061 exemplaren. De Kever en de Lelijke Eend zijn het
populairst.
Dat oldtimers zo geliefd zijn, valt volgens de Bovag enerzijds te verklaren door de
hoogconjunctuur, waardoor veel mensen eindelijk geld hebben om hun droom te
realiseren. Anderzijds zorgt de langdurig lage rentestand ervoor dat veel
kopers op zoek zijn naar een rendabele belegging.
Afhankelijk
van merk, model en de staat van het voertuig, zijn veel oldtimers de afgelopen
jaren fors in waarde gestegen. Net als in de kunsthandel speelt de gestegen
welvaart in de rest van de wereld daarin ook een rol, aangezien zich nu ook in
toenemende mate geïnteresseerden uit bijvoorbeeld het Verre Oosten melden voor
klassieke auto’s.
Dit zijn de
15 meest voorkomende oldtimers in Nederland, ouder dan 30 jaar:
Het is
misschien wel een van de mooiste auto’s allertijden:
de Rover SD1.
Zelf reed ik toen een Rover 2600 met veel rijplezier ! Tegelijkertijd zijn er weinig auto’s met een bedenkelijke reputatie dan deze
stijlvolle Britse hatchback, wat veel liefhebbers heeft weerhouden er een te
kopen, maar mij niet !
Zo ook niet Wouter Rutten uit Haarlem.
Drie jaar na aanschaf heeft hij nog
geen moment spijt gehad.
Een
gelukkige eigenaar heeft alle vier varianten van de Aston Martin Vanquish
Zagato gekocht. Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen mocht ze bekijken. Hij
vertelt jullie alles over het bijzondere gezelschap.
Als je écht
wilt weten hoe gestoord sommige partijen in Nederland zijn om het klimaat te veranderen lees
dan verder.
De website
Energievergelijk.nl bericht dat China fors gaat investeren in kolencentrales.
Chinese energiebedrijven willen de komende jaren maar liefst 1.171 nieuwe
kolencentrales bouwen. 80 procent daarvan zullen gebouwd worden in China zelf.
Let wel, dit nieuws werd bekendgemaakt terwijl er op dit moment al 471
kolencentrales gebouwd worden in dat land.
Als alle geplande bouw voltooid is, telt China meer
dan 3.500 kolencentrales !