Powered By Blogger

zaterdag 6 december 2014

Ferrari extreme 860 Pk (Video Sound)


Ferrari de extreme FXX Knalt door de 1000 Pk grens !

 De LaFerrari is al een bruut apparaat, maar voor de circuitbezoekers is de auto nog niet gefocust genoeg. Speciaal voor hen presenteert Ferrari de extreme FXX K. De naam FXX zal de liefhebbers bekend voorkomen: Ferrari had eerder al een speciale raceserie met de FXX op basis van de Enzo. De K in de naam verwijst naar het KERS-systeem. De hybride aandrijflijn uit de LaFerrari heeft nog wat extra pit gekregen. De 6,3-liter V12 levert nu 860 pk, de elektromotor neemt 190 pk voor z'n rekening. Zodoende heeft de FXX K 1.050 pk tot z'n beschikking.




Het HY-KERS systeem speelt een belangrijke rol in de FXX K. De Manettino kent vier standen voor dit systeem: Qualify (maximale kracht gedurende een beperkt aantal rondes), Long Run (voor gebalanceerde krachtafgifte over lange afstanden), Manual Boost (voor een korte, maximale krachtinjectie) en Fast Charge (voor snelladen van de accu). 




Aerodynamica Het front van de nieuweling ligt 30 mm lager ten opzichte van de LaFerrari. De splitter is groter. Diverse andere aanpassingen aan de voorzijde zorgen voor verbeterde aerodynamica. Sideskirts en een aangepaste bodemplaat met diffuser aan de achterzijde helpen daar verder bij. De achterkant van de FXX K is juist 60 mm hoger dan die van de LaFerrari. Opvallend genoeg heeft de auto aan beide kanten een vin achterop, en geen aaneengesloten achterspoiler. Het hele pakket aerodynamische maatregelen levert tot 50 procent meer downforce op. Slicks van Pirelli maken het plaatje compleet.



Op de openbare weg zullen we de FXX K niet zien: Ferrari heeft een superexclusief testprogramma (Corse Clienti) waarin de weinige exemplaren die er zijn zullen rijden op diverse circuits. Zelfs de eigenaars kunnen de auto niet mee naar huis nemen: het Italiaanse merk houdt de auto's na de evenementen in eigen beheer. De FXX K beleeft z'n debuut op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi.

Wat een geluid, hier wordt je koud van ↓

donderdag 4 december 2014

Tractor rijbewijs verplicht !















Rijbewijs voor
Landbouwvoertuigen
wordt verplicht

4 december 2014
Binnenkort kun je niet meer zomaar achter het stuur kruipen van een landbouwvoertuig. Vanaf 1 juli 2015 is een speciaal T-rijbewijs vereist voor het besturen van landbouw- en bostrekkers en motorrijtuigen met beperkte snelheid op de openbare weg. 




Tot op heden mag iedereen van boven de 18 jaar zonder een speciaal daarvoor bestemd rijbewijs op de openbare weg rijden met een landbouwvoertuig. Wil je als 16- of 17-jarige achter het stuur daarvan plaatsnemen, dan is momenteel een certificaat voor vakbekwaamheid verplicht. 

Daar komt dus verandering in. Het T-rijbewijs wordt een officiële categorie, net als bijvoorbeeld het B-rijbewijs. Personen die in het bezit zijn van het certificaat voor vakbekwaamheid kunnen dit tegen betaling laten omzetten naar het T-rijbewijs. 

De rijvaardigheid zal getest worden met lestractoren met, net als bij lesauto’s, dubbele bediening. Rijscholen krijgen zelf de keuze of ze het rijbewijs in hun lesprogramma op willen nemen. Instructeurs zullen een speciaal WRM-certificaat T moeten halen om de lessen te mogen geven.

maandag 1 december 2014

Volvo verrast de wereld (Video)




Volvo Zweden verrast de wereld in 1961

De Zweden verrasten de wereld in 1961 met een fraai gelijnde Volvo coupé, de P1800. De carrosserie is getekend door het Italiaanse designhuis Frua. De productie is gedurende de eerste jaren een verhaal apart: het stalen koetswerk wordt in Schotland gebouwd, waarna het naar de Britse autofabrikant Jensen wordt vervoerd. Deze assembleert de auto vervolgens met de uit Zweden aangeleverde onderdelen.







 Omdat de kwaliteit nogal te wensen overlaat, hevelt Volvo de productie in 1964 over naar Zweden. De ‘P’ verdwijnt daarmee uit de type-aanduiding. Ervoor in de plaats komt een ‘S’, wat staat voor Sverige (Zweden).
Onder de gestrekte motorkap ligt in het begin een 1,8-liter viercilinder met dubbele carburateurs en 100 pk. In 1968 wordt de motor vergroot tot 2,0 liter; het vermogen van de 1800 S stijgt daardoor tot 115 pk.



Een jaar later krijgt de tweeliter elektronische benzine-injectie, wat een vermogensstijging tot 125 pk ten gevolge heeft; de type-aanduiding wordt gewijzigd in 1800 E(lectronic). Eind jaren zestig begint de 1800 toch wat gedateerd aan te doen en is eigenlijk een nieuw model nodig.



Omdat Volvo’s budget niet ruim genoeg is voor een geheel nieuw model, besluit men tot een ingrijpende ‘verbouwing’: de 1800 coupé wordt in 1971 getransformeerd in een soort ‘shooting brake’, met een naar achteren doorgetrokken daklijn en grote, glazen achterklep. Daardoor kan de auto als 1800 ES (Electronic Special) nog een tijdje mee tot in juni 1973 het doek valt voor de vlotte Volvo. Een directe opvolger is er niet. De 262 Coupé van Bertone verschijnt pas jaren later. Er worden van 1961 tot en met 1973 39.414 1800 P, S en E modellen gebouwd en 8.077 1800 ES’en.

Technische gegevens Volvo 1800

Type P1800 / 1800 S 1800 ES
Bouwjaren 1961-1968 1971-1973
Bouwwijze 4 cil., lijn 4 cil., lijn
Cilinderinhoud 1780 cc 1986 cc
Brandstof benzine benzine
Aandrijving achter achter
Vermogen 100 pk/6000 tpm 125 pk/6000 tpm
Koppel - -
Lengte 440 cm 438 cm
Breedte 170 cm 170 cm
Hoogte 128 cm 128 cm
Wielbasis 245 cm 245 cm
Massa 1111 kg 1160 kg
Topsnelheid 175 km/h 185 km/h
Acceleratie - -
Prijs - -
Productieaantal - 8077

       
4,8 miljoen kilometers
in een Volvo P 1800 ↓

http://janwib.blogspot.nl/2013/06/48-miljoen-kilometer-in-een-volvo.html