Powered By Blogger

donderdag 4 september 2014

Ferrari beleving (Videofilm)




Maserati broedt op eigen LaFerrari

Nu Ferrari met de LaFerrari de opvolger van de Enzo heeft gepresenteerd, is het bij zusterbedrijf Maserati gaan kribbelen.


De nieuwe supersportauto uit Maranello biedt een fantastische basis om gestalte te geven aan een eigen variant. Sterker nog, de eerste brainstormsessies bij Maserati zijn al achter de rug. ↓

http://janwib.blogspot.nl/2013/04/laferrari-in-maranello-videofilm.html





dinsdag 2 september 2014

Oldtimer belasting is miskleun


Veel  oldtimers  geëxporteerd

De nieuwe mrb-regels voor oldtimers die begin dit jaar van kracht werden, leveren de schatkist veel minder op dan de 120 miljoen euro waarop werd gerekend.



Er wordt in 2014 nog niet eens een derde van dit bedrag opgehaald. De gewijzigde regels rondom de mrb voor oldtimers - vrijstelling van mrb werd op 1 januari verschoven van 25 naar 40 jaar - leverde niet alleen veel onrust op in de branche en bij eigenaren van oldtimers, ook de beoogde 120 miljoen euro die de regering dacht op te halen in 2014 wordt bij lange na niet gehaald. Volgens Stichting Autobelangen komt er dit jaar slechts 35 miljoen aan oldtimer-mrb binnen; dat is 29 procent van het begrote bedrag. Volgens het CBS worden ruim 350.000 oldtimers door de nieuwe regels getroffen. Veel oldtimers zijn sinds de invoering ervan geëxporteerd, geschorst of van lpg omgebouwd naar benzine, omdat de mrb op die brandstof lager is dan op lpg.

zondag 31 augustus 2014

BMW M5 onthult super auto (videofilm)

BMW  startte in 1980 de productie van de enige BMW 5 serie

Terwijl bij BMW Motorsport de slingers aan de lampen hangen vanwege 30 jaar M5, focussen wij ons op de M 535i. Die kregen we 35 jaar geleden namelijk voor het eerst te zien. In 1979 maakte BMW het publiek op de IAA in Frankfurt vast lekker, in april 1980 startte de productie van de enige 5-serie generatie E12 waar BMW Motorsport zich officieel om bekommerde.



Je kon weliswaar op speciale bestelling een M 530 krijgen, maar die heeft nooit een aparte positie in de prijslijst gehad. Voor de M 535i werd de motor van de 735i en de 635 CSI onder de motorkap van de eerste Fünfer gewrongen. Om de M 535i goed voor de dag te laten komen met de 218 pk sterke 3,5-liter namen de Motorsport-mannen het onderstel onder handen en werd ook het uiterlijk aangepast.



Kenmerkend voor de M 535i is het optionele, nogal uitbundige kleurenspel, dat aangebracht op de grote voorspoiler voorliggers angst in moest boezemen. Gingen die aan de kant, dan zagen ze al snel de achterzijde met zwarte spoiler en centraal geplaatste dubbele eindstukken richting horizon wegschieten.



Als de bestuurder de vijfbak met het zogenaamde ‘dogleg-schakelpatroon’ een beetje goed wist te beroeren, schoot de M 535i in 7,4 tellen van 0 naar 100 km/h. De topsnelheid bedroeg 219 km/h.



Recaro’s voorin zorgden voor een bijpassend sfeertje en op de speciale stoelen vond je ook nog het M-kleurenschema - al kon je dat net als de striping voor het exterieur weglaten.


Er zijn 3.066 M 535i’s geproduceerd, 1.416 daarvan waren deels voorzien van E28 M 535i-techniek. Deze versie was speciaal gemaakt voor de Zuid-Afrikaanse markt, waar de E28 (de tweede generatie van de 5-serie) in 1984 nog niet leverbaar was. Van de E28 bestond namelijk ook weer een M 535i, die onder de M5 in het gamma stond.