Powered By Blogger

maandag 23 juni 2014

Blois een prachtige koninklijke stad (Videofilm)


BLOIS in de Loirestreek is een leuke stad
Blois in de Loirestreek is een leuke stad met een koninklijk karakter en met een prachtige koningklijk kasteel in de Stad welke dateerd van de 13e eeuw.
Wij hebben het kasteel van binnen en buiten bekeken en dat was echt de moeite waard.






Foto's Jan Wibbelink
Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !






 





Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !







Blois was één van onze favoriete bestemmingen. Het was er een goed vertoeven en we hebben een prachtige fietstocht gemaakt langs De Loire.




 Het weer was er over het algemeen lekker. Temperaturen tot een graad of 20 of 25 was geen uitzondering.
We konden volop genieten van Blois en De loire. 





Koninklijk Blois Blois heeft een rijke historie en dat zie je al direct aan het fraaie Château Royal de Blois waar maar liefst 7 koningen en 10 koninginnen hebben gewoond. Blois is wat dat betreft met recht een koninklijke stad en het kasteel was sowieso een bezoek waard met een heel bijzondere trap. De ligging is ook mooi en op het plein n fraai uitzicht over de Loire.




 
 


 
 


Een schitterende stad tussen Wijn en Water !  ↓
http://janwib.blogspot.fr/2014/06/een-schitterende-stad-tussen-wijn-en.html
 

zondag 22 juni 2014

Matra Museum van de eerste MPV ter wereld (Video)






Matra als bedenker van de Renault Espace
Wij waren op bezoek bij het Matra Museum de space automobiles Matra is een klein maar bijzonder automuseum in Romorantin, zo'n tweehonderd kilometer onder Parijs.

Het museum besteedt aandacht aan de talloze studie- en productiemodellen van Matra. Eén daarvan is in grote getale gemaakt en bij iedereen bekend, zij het onder een andere naam, de Renault Espace waarvan er tot nu toe 700.000 van zijn gemaakt !

 
 
Foto's Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !
 



  
 



 


De Sologne is de streek van de Renault Espace. Niet dat er hier bovenmatig veel kinderrijke gezinnen wonen. Evenmin torenen de inkomens hoog boven het Franse gemiddelde uit, al zie je op één dag meer Espaces rijden dan bij ons in een hele week. Nee, de Sologne is Espacegebied omdat de auto hier is bedacht, ontwikkeld en wordt gebouwd. Want sinds jaar en dag mag dan wel het Renaultvignet op de neus staan, de Espace is een product van Matra.


De fabriek staat in het stadje Romorantin, dienstverlenend middelpunt van de streek. Sinds het voorjaar van 2000 brengt hier een goed verzorgd museum de verbintenis van Matra met de automobielbouw in beeld. Met een knipoog naar de huidige inkomstenbron heeft deze nieuwe plek voor de historische terugblik de naam gekregen Espace automobiles Matra.

De Historie van de Matra ↓
http://www.paul-wouters.nl/matra.htm




Sportwagens Matra wordt in 1963 sportwagenfabrikant door de overname van de boedel van René Bonnet. Hij maakte kleine sportwagens met een kunststof koetswerk (door Matra geleverd) op basis van Panhard- en Renaulttechniek. De liefhebbersschare voor dergelijke wagens was echter klein. Bonnet slaagde er niet in bedrijfsmatig het hoofd boven water te houden. Ook na overname door Matra blijven deze auto's een zeldzame verschijning. In vijf jaar tijd worden er 1500 geproduceerd. De prijs is hoog, te hoog. In ons land werd ruim dertig jaar geleden de Djet aangeboden voor een bedrag waarvoor je bijvoorbeeld ook een Alfa Giulia Sprint kon kopen. Voor de sportwagenliefhebber was de keus dan snel gemaakt !  


Om het imago van het bedrijf in gunstige zin te beïnvloeden, besluit de directie om in de auto racerij te gaan.




  Zo kan de technolo­gische kennis en kunde van de onderneming op een positieve wijze over het voetlicht worden gebracht. Het werkt. Met name op het racecircuit van Le Mans wordt de naam van Matra (een afkorting van Mecanique Aviation Traction) verbonden met succesverhalen.





 





De vele in het Franse raceblauw getooide racewagens in het museum zijn de getuigen van de behaalde eer en roem. Het gaat trouwens niet alleen om stille getuigen… In een speciale zijzaal wordt de bezoeker ondergedompeld in een mix van snerpende en ronkende klanken die passen bij de daar opgestelde racemotoren. Motormuziek noemen ze het zelf.



donderdag 19 juni 2014

Een schitterende stad tussen wijn en water

Auxerre Tussen wijn en water
 De kronkelige straatjes van Auxerre en haar rijke erfgoed maken van de hoofdstad van Basse-Bourgogne een boeiende stad van kunst en geschiedenis.

Onderweg naar Auxerre kwamen we door het mooie plaatsje Moneteau op de achtergrond het gemeente huis.






Foto's Jan Wibbelink.

Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !


Op enkele kilometers van de wijngaarden van Chablis is Auxerre een bestemming om onbeperkt te verkennen en te proeven... Bourgondië in beeld.







Sinds de 1ste eeuw profiteerde Auxerre van de rivierhandel. In de middeleeuwen zorgde de beroemdheid van bisschop Saint-Germain voor de bloei van de bedevaarten. •· De kathedraal St-Etienne is opgetrokken op een plek met meerdere gebouwen uit de romaanse tijd.



De crypte van de abdij St-Germain herbergt enkele van de oudste muurschilderingen van Frankrijk. Aankomst via de rivier Sinds de 1ste eeuw profiteerde Auxerre van de rivierhandel. In de middeleeuwen zorgde de beroemdheid van bisschop Saint-Germain voor de bloei van de bedevaarten.



 De schipperswijk Quartier de la Marine heeft haar slingerende weggetjes en vakwerkhuizen weten te bewaren. Het oude Auxerre met autovrije straten ligt rondom de Tour de l'Horloge.

Dicht bij deze klokkentoren staat het huis van de beroemde gerechtsdeurwaarder die in kinderrijmpjes bekend is onder de naam Cadet Roussel. De kathedraal met gotisch hoofdeinde ligt harmonieus op de oever van de Yonne. Verspreid over de stad getuigen talrijke gebouwen van verschillende architectuurstijlen uit de middeleeuwen, renaissance en art deco.

De Haut-Saone in Frankrijk een prachtige natuur ↓

http://janwib.blogspot.fr/2014/06/frankrijk-de-haut-saone-een-prachtige.html