Powered By Blogger

vrijdag 24 augustus 2012

Lamborghini Countach VriMiBolide: (Video Test Drive)


24 augustus 2012 | 14:50 | Tekst: Marco Gorter Print Mail Houd me op de hoogte Vrijdag, tijd voor de vrimibo. Bitterballen erbij, blokjes kaas, drankje in de hand en praten met collega's over auto's. Zo ga je nog lekkerder het weekend in. Om jullie daarbij te helpen presenteren we elke vrijdagmiddag de VriMiBolide, de auto die de tongen los moet maken tijdens de vrijdagmiddagborrel. Deze week: de Lamborghini Countach! Er is een hele simpele manier om te bepalen of een auto een supercar is: hoeveel jongetjes hebben er een poster van boven hun bed. Gemeten naar deze maatstaf is de Lamborghini Countach waarschijnlijk de ultieme supercar, een hele generatie autoliefhebbers groeide immers op met deze auto aan de muur.




 Begin jaren ’70 werden de eerste schetsen voor de vervanger van de Miura getekend, volgens de overlevering werd de naam bedacht door meester-ontwerper Nuccio Bertone. Countach is een uitroep in het Piëmontisch, een taal die wordt gesproken in het noordwesten van Italië. De uitspraak wordt doorgaans gedaan wanneer mannen een hele mooie vrouw zien. Blijkbaar vond Bertone het ontwerp van Marcello Gandini dus erg geslaagd. En hij was niet de enige, want toen de auto in 1974 op de markt kwam, veranderde er iets in de autowereld. Het extreem lage en hoekige dat moderne supercars kenmerkt, werd voor een groot deel gepionierd door deze auto en ook de naar boven openende “Lamborghini”-deuren zijn een Countach-vinding. Maar niet alleen het design was adembenemend, ook de techniek mocht er zijn. Eigenlijk zou er een nieuwe 5,0-liter V12 worden ontwikkeld voor de nieuwe Lambo, maar in 1974 kwam de auto toch met de 4,0-liter twaalfcilinder van de Miura op de markt. Toch was er nieuws, want de motor werd voor het eerst in lengterichting geplaatst, met de versnellingsbak voor de motor en het differentieel erachter. De eerste series Countach werd LP400 gedoopt, naar de 4,0-litermotor. Met 375 pk was de twaalfcilinder zeer potent en het gewicht was dankzij een buizenframe met aluminium koets erg laag; de originele Countach woog nog geen 1.400 kg. Later werd de motor vergroot naar 4,8-liter, maar pas in 1985 kwam het potentieel echt tot z'n recht. In dat jaar introduceerde het merk de QV, kort voor QuattroValvole, oftewel vier kleppen per cilinder. De cilinderinhoud groeide naar 5,2 liter en het vermogen naar 461 pk, waarmee de wilde stier de titel van snelste auto ter wereld weer terugveroverde op de Ferrari Testarossa. 




Overigens bleef de Countach in Europa altijd trouw aan de zes Weber-carburateurs, in de VS werd de QV geleverd met injectie, maar die had slechts 420 pk. Pas met de komst van de Diablo ging Lamborghini in Europa over op inspuiting. Pas in 1987 kon je als modale autoliefhebber met de Countach rijden. Check deze nostalgische video!

woensdag 1 augustus 2012

De eerste vlucht van de A380 naar schiphol (Video rondleiding A380)


Live: Eerste vlucht A380 naar Schiphol AMSTERDAM 
Vandaag is het de primeur voor de A380, de eerste vlucht vertrekt naar Schiphol.



Om half twee maakt de gigant zijn debuut voor luchtvaartmaatschappij Emirates uit Dubai op de Amsterdamse luchthaven. Schiphol twittert zojuist dat de landing van de A380 gepland staat op de Zwanenburgbaan. Aankomsttijd is nu 12.54 uur, dus half uur voor op schema.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !

Massaal opgekomen spotters licht in paniek, want langs Zwanenburgbaan zijn veel minder mooie fotoplekjes dan langs de - verwachte - Polderbaan. 9:50 uur: 




De bar van de first class wordt rond de landing overigens getransformeerd tot een soort rustiek waterval-ensemble. Past beter bij het Spa-concept rond de douches. Emirates zegt overigens de enige commerciële airline te zijn met douches aan boord. 9:45 uur: En jawel, de beloofde twee douche spa's zitten er echt in!

 Op 1 augustus 2012 was de allereerste dagelijkse lijnvlucht Dubai-Amsterdam


van het grootste passagiersvliegtuig ter wereld; de A380.

Jeroen ging mee als passagier voor een 5 daags tripje naar Nederland.

Normaliter werkt hij op 1 van de 20 stuks A380's in business-class.

Nu geeft hij een rondleiding.......  



Met alles erop en eraan, maar 1 beperking: maximaal 5 minuten douchen per passagier, dus toch nog een beetje kampeergevoel! Het meeslepen van al het water kost ontzettend veel kerosine, vandaar.



De bezetting vandaag: 413 van de 427 economystoelen vol. 46 van de 76 businessclass stoelen bezet, net als 8 van de 14 firstclass stoelen. Die hebben een soort zijschermpje trouwens, van boven zijn ze open dus niet echt cabines.



Terugvlucht vanaf Schiphol van vandaag zou in alle klassen vol of zo goed als vol zitten. Dus was u enthousiast geworden: helaas, vandaag gaat waarschijnlijk niet meer lukken

De nieuwe Ferrari F12 Berlinetta (Video Aloso & Massa)


 
Ferrari heeft nieuwe foto’s vrijgegeven van de F12 Berlinetta. Bovendien is in een video te zien hoe Fernando Alonso en Felipe Massa de F12 over het circuit van Fiorano jagen. De F12 Berlinetta is het nieuwe topmodel van Ferrari, uitgerust met een 740 pk sterke 6,3 liter V12-motor die 690 Nm aan koppel levert. In combinatie met een zeventraps dubbelkoppeling versnellingsbak sprint de F12 in iets meer dan drie tellen van 0 naar 100 km/h. De auto zou een topsnelheid van 340 km/h moeten kunnen halen. Op het ‘huiscircuit’ van Ferrari in Fiorano realiseert de F12 een rondentijd van 1,23 minuten.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !





Dit is dan de auto waar Lamborghini nachtmerries van moet krijgen (als we Ferrari geloven). De opvolger van de 599 GTB (en GTO) heeft wederom een dikke V12 onder de motorkap liggen die in dit geval zelfs 6.3 liter groot is en 740 pk & 690 Nm levert. Dat is dus fors meer dan de 700 pk die de Lamborghini Aventador heeft. 



Een ander groot verschil met de Lambo is dat deze Ferrari (uiteraard) gewoon achterwielaandrijving heeft en geen AWD. De afgelopen weken zagen we al de nodige teasers en lekplaatjes voorbij komen van de krachtigste (road legal) Ferrari ooit.





Deze auto heeft dus meer vermogen dan de Ferrari Enzo! Op dit moment moeten we het nog doen met een stapeltje foto’s, maar volgende week zullen we tijdens de autoshow van Genève zelf over deze nieuwe Ferrari kunnen kwijlen. En dan zullen we ook eens goed bestuderen of die voorbumper er in het echt net zo scherp uitziet als op de foto’s. 



Belangrijk om te vermelden is ook dat de F12berlinetta een stuk lichter is geworden dan zijn voorganger. Dankzij dat lagere gewicht (-70 kg) en zijn modernere motor (met directe injectie) is deze F12berlinetta een stuk zuiniger dan zijn voorganger (30% minder Co2). Dat merk je niet alleen aan de pomp, maar zal ook blijken uit het feit dat je minder belasting hoeft te betalen in Nederland. En dan de prestaties! De F12berlinetta sprint in slechts 3,1 seconden van 0 naar 100 km/u en na 8,5 seconden staat er 200 km/u op de teller. En de topsnelheid ligt op 340 km/u. PS Een rondje Fiorano doet de F12berlinetta in slechts 1 minuut en 23 seconden. Een nieuw record! PPS De officiele naam is “F12berlinetta” en dus niet “F12 Berlinetta”. Just so you know…