Ferrari
de extreme FXX Knalt door de 1000 Pk grens !
De LaFerrari is al een bruut apparaat, maar voor de circuitbezoekers is de auto nog niet gefocust genoeg. Speciaal voor hen presenteert Ferrari de extreme FXX K. De naam FXX zal de liefhebbers bekend voorkomen: Ferrari had eerder al een speciale raceserie met de FXX op basis van de Enzo. De K in de naam verwijst naar het KERS-systeem. De hybride aandrijflijn uit de LaFerrari heeft nog wat extra pit gekregen. De 6,3-liter V12 levert nu 860 pk, de elektromotor neemt 190 pk voor z'n rekening. Zodoende heeft de FXX K 1.050 pk tot z'n beschikking.
Het HY-KERS systeem speelt een belangrijke rol in de FXX K. De Manettino kent vier standen voor dit systeem: Qualify (maximale kracht gedurende een beperkt aantal rondes), Long Run (voor gebalanceerde krachtafgifte over lange afstanden), Manual Boost (voor een korte, maximale krachtinjectie) en Fast Charge (voor snelladen van de accu).
Aerodynamica Het front van de nieuweling ligt 30 mm lager ten opzichte van de LaFerrari. De splitter is groter. Diverse andere aanpassingen aan de voorzijde zorgen voor verbeterde aerodynamica. Sideskirts en een aangepaste bodemplaat met diffuser aan de achterzijde helpen daar verder bij. De achterkant van de FXX K is juist 60 mm hoger dan die van de LaFerrari. Opvallend genoeg heeft de auto aan beide kanten een vin achterop, en geen aaneengesloten achterspoiler. Het hele pakket aerodynamische maatregelen levert tot 50 procent meer downforce op. Slicks van Pirelli maken het plaatje compleet.
Op de openbare weg zullen we de FXX K niet zien: Ferrari heeft een superexclusief testprogramma (Corse Clienti) waarin de weinige exemplaren die er zijn zullen rijden op diverse circuits. Zelfs de eigenaars kunnen de auto niet mee naar huis nemen: het Italiaanse merk houdt de auto's na de evenementen in eigen beheer. De FXX K beleeft z'n debuut op het Yas Marina Circuit in Abu Dhabi.
Wat een geluid, hier wordt je koud van ↓