Powered By Blogger

zaterdag 19 februari 2022

Een zeer mooie populaire sportwagen (VideoFilm)


 

Alfa-Romeo Giulia GTA

In 1962 werd de opvolger van de zeer populaire Giulietta -serie geïntroduceerd. Deze auto was de Alfa Romeo Giulia , intern de "Serie 105" genoemd. De coupé van de 105 serie, gebruikte de verkorte bodemplaat van de Giulia Berlina en is ontworpen door Bertone . De naam van de auto evolueerde eind jaren zestig van Giulia Sprint GT naar Giulia Sprint en naar GTJ ( Junior ) en GTV ( Veloce ).

In die tijd was Alfa Romeo erg actief in de autosport . Autodelta , de racedivisie van Alfa, ontwikkelde een auto voor competitie die sterk leek op het straatmodel. Deze auto's werden GTA genoemd in plaats van GT, de 'A' staat voor 'Alleggerita', Italiaans voor lichtgewicht. De GTA werd voor het eerst geproduceerd in 1965 als een 1.6 L (1570 cc) en later als een 1300 Junior-versie. De GTA-auto's werden ook vervaardigd in straat- (Stradale) of pure race-uitvoering (Corsa).




vrijdag 11 februari 2022

Een sportwagen met een enorm vermogen ! (VideoFilm)

Alfa Romeo Montreal

Ondanks zijn prestatievermogen en het ontwerp van een beroemd designer, was er eigenlijk nooit belangstelling voor de auto. Er werden er uit eindelijk een kleine 4000 auto's geproduceerd.

 

De Montreal is een tweepersoons sportwagen van het Italiaanse Alfa Romeo uit de jaren zeventig. Tijdens de Autosalon van Genève beleefde de auto haar wereldpremière in 1970, drie jaar nadat een gelijkend prototype getoond was op de wereldtentoonstelling van 1967 in Montreal.

Voorzien van een 2593 cc tellende achtcilindermotor, een mildere versie van een wedstrijdmotor overigens, was de auto goed voor 220 pk. De V8 had per cilinderrij twee bovenliggende nokkenassen en een inspuitsysteem van Spica. 


Dit alles was gekoppeld aan een vijfversnellingsbak van ZF. 

De auto werd in 1971 geleverd voor een bedrag van 41.225 gulden.



vrijdag 4 februari 2022

Een compacte familiewagen (VideoFilm)


FIAT RITMO (ABARTH)

De Ritmo is een compacte familiewagen die in 1978 werd gepresenteerd op de autobeurs van Turijn. Het vernieuwende ontwerp was van Sergio Sartorelli, werkzaam bij de ontwikkelingsafdeling van het Centro Stile Fiat. Het model werd in het Verenigd Koninkrijk, Ierland, de Verenigde Staten en Canada geleverd als Fiat Strada. 


FIAT RITMO ABARTH 

In 1979 begon de productie in Spanje als Seat Ritmo. Wegens een juridische procedure van Fiat over de licentie rechten, ging Seat vanaf juni 1983 verder met een zelf doorontwikkelde/gewijzigde versie, de Seat Ronda. Tussen juni 1978 en juni 1988 werden in totaal 1.790.000 Ritmo's geproduceerd. Fiat liet de Ritmo opvolgen door de Fiat Tipo.