De Opel
Kadett was een compacte auto van de Opel-fabriek, die toen Europees onderdeel
was van General Motors.
Er werden twee versies voor de Tweede Wereldoorlog en
vijf versies daarna gebouwd.
De versies van voor de Tweede Wereldoorlog vormden
de basis voor het Russische Moskvitsj. De versies B tot en met E waren vrijwel
ieder jaar van hun productie het best verkochte automodel van Nederland.
Begin maart
stond de wereld op zijn kop, een pandemie bedreigde de wereld. Italië was lange
tijd het middelpunt van de coronacrisis, schokkend waren de beelden van
legertrucks met lijkkisten door de straten van Bergamo.
Daarna volgde het
wennen aan een nieuw normaal, met social-distancing en voor de autoliefhebbers
een leegte. Geen Geneva Motor Show, geen Pebble Beach Concours d’Elegance of
Goodwood Revival en de Mille Miglia ging niet door in mei.
Maar de Italianen
zouden zichzelf niet zijn als ze niet zouden bewijzen dat alles mogelijk is,
een Mille Migliain oktober, met Bergamo op de route.
BORGWARD Borgward was
een merknaam waaronder tussen 1939 en 1963 auto's en vrachtwagens werden
geproduceerd in en rond Bremen .
Borgward
maakte ook deel uit van de namen van verschillende bedrijven van 1920 tot 1969,
waarvan sommige achter elkaar en naast elkaar bestonden. Al deze bedrijven
waren verbonden met de ingenieur en autofabrikant Carl Friedrich Wilhelm
Borgward (1890-1963) door gedeeltelijk of volledig eigendom of door hun
oprichting .
In 1961
raakte de bedrijvengroep, de grootste werkgever van Bremen, in financiële
moeilijkheden, die na een controversieel crisisbeheer leidden tot de ondergang
van het bedrijf en het merk Borgward.
Sinds 2005
probeerde Christian Borgward, de kleinzoon van Carl FW Borgward, het automerk
nieuw leven in te blazen. Dat lukte hem in 2014 min of meer met de verkoop van
de merkrechten aan China .
Ugo Zagato's
team van ambachtslieden aan de Via Arese-fabriek in Milaan had een groot oog
voor natuurlijke vormen en definieerde vrijwel de klassieke coupé-look in de
vroege jaren 1950.
Is de A6G /
54 de beste allround Maserati ooit gemaakt ?
Geen van de 20 Zagato's was identiek omdat details en
uitrustingen voortdurend evolueerden en slechts één chassis, de 2121, het
kenmerkende 'dubbele bolletjes'-dak had. "Geweldige ontwerpen komen niet
voort uit het willen produceren van een goede vorm," beweerde Zagato,
"ze komen voort uit het sneller en intelligenter maken van auto's.
De
autowereld staat letterlijk op z’n kop kijk maar
naar deze Porsche 911
Waar een turbo begin jaren tachtig het
hoogst haalbare was voor autokopers en de turbo-badges niet groot genoeg op de
kont van een auto konden prijken, is een auto nu juist des te begeerlijker als
ie het doet zónder kunstmatige beademing.
Kijk maar naar de Porsche 911 GT3,
Lamborghini Huracán, Ferrari 812 Superfast en de Aston Martin Valkyrie. Maar
eén auto is daarop de uitzondering: de Porsche 911 Turbo S.
Het is, tot
de Porsche met een nieuwe knotsgekke GT2 komt, de ultieme 911. En in veel
gevallen misschien wel de ultieme auto. Want iets dat beter rondetijden
verpulvert, stoplichtsprintjes uitspeelt, supercars verslindt en toch met
elegantie dagelijks comfortabel te gebruiken is, vind je bijna niet.
En nu is er
een nieuwe 911 Turbo, van de 992-generatie.
Ga er maar even voor zitten.
SPECIFICATIES
PORSCHE 911 TURBO S (992)
Laten we
eerst even de specificaties van de nieuwe Porsche 911 Turbo S nalopen. De 3,8-liter
zescilinder boxermotor met twee turbo’s produceert 650 pk en 800 Nm, dat is 70
pk en 50 Nm meer dan eerst. De 0-100-tijd slinkt daarmee met 0,2 seconde, naar
2,7 seconden. Dat is 0,1 seconde sneller dan een Aventador SVJ of een Ferrari
488 Pista.