Powered By Blogger

woensdag 4 november 2015

Een bijzondere auto Reliant Scimitar (VideoFilm)




Reliant Scimitar GTE


Een Reliant Scimitar GTE uit 1979. 
Dit gele stukje Britse auto-historie kwam een jaar nadat hij voor het eerst kon ruiken aan de buitenlucht ons land binnen en is sinds 1997 bij z'n huidige eigenaar. 

 De oer-Scimitar verscheen in 1964 op de markt en hield het tot 1970. De Scimitar GTE (SE5-reeks) verscheen in 1968 voor het eerst in de orderboeken en is door de jaren heen meerdere malen aangescherpt. 
Vanaf 1975 werd deze serie Scimitars aangeboden (de SE6-reeks) en kreeg een 3,0-liter V6 van Ford mee. Ook deze generatie is zo nu en dan aangepakt. Dit betreft een SE6A, de versie die tussen 1976 en 1979 te krijgen was.




Oranje reflectoren net naast de achterste hoeken verraden z'n ware aard, deze waren op de SE6 namelijk rood. Schakelen doet dit exemplaar met een drietrapsautomaat, eveneens van Ford. In 1986 viel het doek voor de Scimitar, waarna Middlebridge Scimitar de rechten voor de productie van de auto in handen kreeg. Tussen 1987 en 1990 heeft de bouwer nog 78 - overigens op 450 punten aangepakte - Scimitars gebouwd. Hoe bijzonder is-ie? We zien ze helaas maar zelden. 




Van deze serie Scimitars GTE (specifiek de SE6A) zijn 3.877 exemplaren geproduceerd. Hoe staat-ie erbij? Absoluut netjes. Op de neus missen we wel wat letters, maar zolang z'n vorm ons nog kan vertellen dat het een Scimitar betreft, zijn wij tevreden. Hoeveel zijn er nog? Er staan er nog 86 op Nederlands kenteken. Wat is-ie waard? In het thuisland vinden we een knap exemplaar uit 1985 dat weg mag voor 4.000 pond, omgerekend zo'n 5.600 euro. Waardering: Een prachtig model, zo'n Scimitar van deze generatie.

vrijdag 30 oktober 2015

Fiat een bijzonder jeugd sentiment (VideoFilms)





Fiat 600 Multipla een bijzonder model

 Wie denkt dat de Fiat 600 een wat grotere versie van de Fiat 500 is, heeft het mis. De 600 is namelijk ouder dan de 500 (hij stamt al van 1955; de 500 van 1957). Hij diende dan ook in eerste instantie als opvolger van de 500 ‘Topolino’ van nog voor de oorlog en was heel modern voor zijn tijd. In tegenstelling tot de Topolino had hij zijn motor trouwens net als de 500 niet voor-, maar achterin. Het betrof een watergekoeld viercilindertje met 
een inhoud van 633 cc en 22 pk. 




Klik op de foto's voor een grotere afbeelding









De eerste jaren openden de deuren van de kleine Fiat net als die van de Topolino nog aan de voorzijde; dat werd in 1964 veranderd. Tegen die tijd (vanaf 1960 om precies te zijn) was er ook al een sterkere motor van 767 cc (29 pk) gemonteerd en waren er de nodige technische wijzigingen doorgevoerd. 




 Een jaar na de introductie van de gewone 600 verscheen trouwens ook de bijzondere 600 Multipla. Dit was alweer een Fiat die zijn tijd vooruit was, want met zijn zes zitplaatsen en ‘cab-forward’ carrosserie wordt hij vandaag de dag vaak als voorloper van de MPV genoemd. De Multipla bleef tot 1966 leverbaar; de gewone 600 tot 1969. Maar toen viel het doek nog altijd niet voor dit model.


Exclusieve Ferrari of Fiat Dino ?
http://janwib.blogspot.nl/2014/07/ferrari-of-fiat-dino-spider-coupe-video.html

zondag 18 oktober 2015

Volkswagen treffen in Duitsland (VideoFilm)



Internationaal VW  treffen in Hessisch Oldendorf

Hessisch Oldendorf VW Show was gewoon de 
beste vintage ! 
De 6e Internationale Vintage Volkswagen op zaterdag 22 juni 2013 was prachtig !









Het was een schitterend evenement in Hessisch Oldendorf stad, zeer goed ingericht met Volkswagen-onderdelen en accessoires. 


De muziek had een VW Split Bus en de Becks Beer Bus was er.
Het was geweldig om te zien, hoeveel internationale bezoekers er kwamen met hun vintage Volkswagen.






Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !






Er waren gerestaureerde en ongerepte VW zoals VW Oval, Split, T1 Bus, Hebmüller, Karmann Ghia, Schwimmwagen, Rometsch en nog veel meer Volkswagen dromen. 

Video van de eerste volkswagen ↓
http://janwib.blogspot.nl/2014/07/de-eerste-volkswagen.html