Powered By Blogger

zaterdag 27 oktober 2012

Toekomst Lotus veilig ! (Video James Bond )



De Lotus-soap heeft weer een nieuwe aflevering uitgezonden. Kwamen eerder nog berichtten dat er voorlopig geen enkel nieuw model meer het levenslicht zou zijn, vandaag krijgen we te horen dat de Esprit het Lotus-bloedbad heeft toch overleefd





De nieuwe Maleise eigenaar DRB-HICOM zegt tegen onze collega's bij AutoExpress niet alleen dat de ontwikkeling van de Esprit toch gewoon doorgaat, hij garandeert bovendien dat de productielijn in Engeland blijft en dat geen van de 1.189 werknemers hun baan zullen verliezen.
Pittige beloften over een merk zich in zulk zwaar weer bevindt. "Lotus is een Engels merk, en daarom blijft Herthel de thuisbasis. Lotus is niet alleen belangrijk voor de Engelse economie, maar ook voor de hele regio Norfolk," zegt Aslam Farikullah, hoofd van DRB-HICOM.




Volgens Farikullah ligt niet alleen op de Esprit, maar ook op de huidige Elise, Exige en Evora. Die moeten volgens de Maleise baas nog bijgeschaafd en verder geperfectioneerd worden. "We moeten realistisch blijven en de basis van het bedrijf goed op orde krijgen. Daarna gaat we kijken naar de mogelijkheid voor nieuwe modellen. We zijn erg enthousiast over Lotus en ons doel is om het bedrijf te laten groeien," zegt Farikullah.

Zoals bekend gaat het al even niet zo best met Lotus. In het Verenigd Koninkrijk werden dit jaar tot nu toe slechts 118 auto's verkocht. Wel zijn er zo'n 700 Lotussen geƫxporteerd naar het buitenland. Ook op bestuurlijk niveau is er het een en ander gebeurd dat de naam van de Britse sportwagenfabrikant geen goed heeft gedaan.




zondag 21 oktober 2012

Oldtimer-Beurs Historicar Duisburg (Video)



DE OLDTIMERBEURS VAN HET RUHRGEBIET !

Zaterdag en zondag 20 en 21 oktober 2012 zijn  we naar de HistorieCar in Duisburg geweest. Na 115 kilometer rijden vanaf  de Hof van Twente brachten wij een bezoek aan de HistorieCar beurs, die werd gehouden in een gigantische stilgelegte staalfabriek in Duisburg.  Foto's Jan Wibbelink.  

Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !







Het was prachtig weer en het baste van de bezoekers.
Een feest voor alle Oldtimerfans van auto's, bromfietsen,
motoren, vrachtwagens en onderdelen. Een beleving voor jong en oud die je niet vergelijken kunt bij andere oldtimerbeursen.



















VOLVO 444



Het ontwerp is geĆÆnspireerd door de Amerikaanse auto's van dezelfde periode, bijvoorbeeld de Mercury van de vroege jaren '40. De PV444 baande de weg voor Volvo's ontwikkeling tot een succesvol personenauto fabrikant. Door zijn grote populariteit wordt de PV444 in Zweden gezien als de "volksauto" . Hij werd voorgesteld in 1944 in Stockholm maar de productie kwam pas na het einde van de Tweede Wereldoorlog op gang.

In 1956 was het de bedoeling dat de PV444 zou worden opgevolgd door de Amazon, maar vanwege de voortdurende vraag naar de PV444 en de veel hogere prijs van de Amazon, zag Volvo zich genoodzaakt de PV444-productie voort te zetten. Men besloot tot een grondige "update" en de 444 leefde voort in een sterk gemoderniseerde auto, de PV544, die enige jaren parallel aan de Amazone.







Volkswagen Kever



Bouwjaar 1973, met de grote achterlichten ("Olifantsvoeten").
De Volkswagen Kever, die werd gebouwd van 1938 tot 2003, is de bekendste Volkswagen, de bekendste Duitse auto, en in het algemeen een van de bekendste auto's ooit. Tot 1967 werd hij Typ 1, 1200, 1300 genoemd (naar de motorinhoud in cc), maar in de volksmond werd hij, vanwege de vorm, kever genoemd, waarna de fabrikant die naam zelf ook ging gebruiken. 


Waarschijnlijk was de New York Times de eerste die de Volkswagen een Kever (Engels: Beetle) noemde.[bron?]. Van de Volkswagen Kever zijn er meer dan 20 miljoen wagens geproduceerd van 1937 tot 2003 en is daarmee de langst en de meeste geproduceerde wagen op eenzelfde platform.



donderdag 18 oktober 2012

Ervaring van de Ferrari F12 (Video)



Test: FERRARI  F12  BERLINETTA



Beviel het?


Laten we eerst even op een rijtje zetten waar we het hier over hebben. Neem het volgende eens in je op: 740 pk, 690 Nm, een top van 340 km/u en een 0-tot-100-tijd van 3,1 seconden. Van 0 naar 200 km/u kost trouwens 8,5 seconden, of de tijd die het je kost om je schoenveter te strikken. De F12 Berlinetta dendert dan ook sneller over Ferrari's Fiorano-testcircuit dan zowel de 599 GTO als de Enzo. Dus beviel het? Beviel het?! Ja.








Nog bijzonderheden?
Hoe bijzonder is het wel niet dat een auto met deze prestatiecijfers zich laat rijden als een boodschappenwagentje? De F12 is zo vriendelijk en benaderbaar dat het elke verbeelding tart. Hij is lager, korter en minder breed dan de 599, dus handelbaarder. Hij is niet zo spannend als een 458, maar ook als je geen Alonso heet, kun je er immens veel voldoening uit halen. Hij stuurt scherper dan welke Ferrari ook, en de composietremmen, het gaspedaal en de versnellingsbak doen altijd exact wat je verwacht. De V12 is in de basis dezelfde als in de FF, maar je herkent 'm niet meer terug: in- en uitlaat, de oliepomp, de injectoren, alles is anders, zo legde Ferrari ons in zo'n 45 minuten uiteen. Vanaf 2.000 toeren kun je al het overgrote deel van de maximum acceleratie teweeg brengen. Oftewel, terugschakelen hoeft zelden, hoge toeren draaien hoeft nooit. Maar natuurlijk doe je dat laatste wel, veel en vaak, want de F12 klinkt als een zoete snoepwinkel vol kettingrokende elfjes.




Welke modellen komen er, wat gaan ze kosten en wanneer staan ze in de showroom?
In Nederland mag je 369.589 euro meebrengen voor een F12 Berlinetta met HELE, wat staat voor de verschrikkelijke term 'High Emotion Low Emission' en duidt op de toepassing van start/stop en wat andere CO2-besparende maatregelen. Wil je geen HELE, dan mag je dankzij de CO2-belasting 386.359 euro neertellen. Wanneer de F12 precies in de Nederlandse showroom verschijnt, is nog niet bekend, maar we verwachten 'm toch wel binnenkort.

Kom maar door met het eindoordeel dan!
De F12 Berlinetta lijkt haast voort te borduren op de aloude 550 Maranello, een van onze favorieten. Dit is een auto waarmee je elke dag kunt en wilt leven, in wilt sturen, wilt bewonderen, van wilt houden. Hij voelt niet aan als een fragiel diertje waarmee je voorzichtig dient te zijn; de F12 is bombastisch, episch en huilend snel. Hij is alles wat je wilt van een V12 Ferrari. Er is niets wat er ook maar in de buurt komt.