vrijdag 3 februari 2012
Goedkope Bugatti Veyron
Goedkoop Bugatti Veyron rijden is mogelijk
Bugatti Veyron ford
AMSTERDAM - Een 'normale' Bugatti Veyron te duur? Geen probleem. In Palm Beach in de VS staat een replica te koop. Scheelt een hoop geld, want met een bedrag van 65.000 dollar is de auto meer dan één miljoen dollar goedkoper dan een échte Veyron.
Feitelijk koop je, de auto staat nu op eBay voor het bedrag van 65 mille te koop, een Mercury Cougar Coupé uit 2002 met een uitgebreide bodykit. Vrijwel ieder onderdeel van de Mercury is vervangen voor 'eigen' onderdelen gemaakt van composietmaterialen. Een buizenframe moet voor extra stevigheid zorgen. De huidige eigenaar, tevens de ombouwer, heeft gekozen voor een naar eigen zeggen Ferrari-rode kleur in combinatie met zwart. Exact 20 inch groot lichtmetaal moet zorgen voor de nodige 'opvulling' van de wiellasten, maar daarmee toon je direct aan dat deze Bugatti niet origineel is. Dat zal tevens blijken bij het starten. De replica wordt aangedreven door een 2,5 liter V6-motor, tien cilinders minder dan in een échte Veyron. Verwacht dus geen 1001 pk maar 170 pk...
VIERZITTER
Waar de meeste replica's alleen aan de buitenzijde gemodificeerd zijn, heeft de eigenaar van deze nep-Bugatti duidelijk meer oog voor detail. Italiaans leder op de zetels en het welbekende Veyron-dashboard zijn duidelijk herkenbaar in het interieur. Het meest opvallende interieurdetail? Dat zijn er twee: de snelheidsmeter die tot 400+ km/h loopt en de achterbank. Ja, in een echte Veyron kun je maar één Anita meenemen.
donderdag 26 januari 2012
Ferrari 550/575 Maranello (1996-heden)
Print Mail |
Op de Nürburgring trekt Ferrari-baas Luca di Montezemolo in 1996 samen met ontwerper Sergio Pininfarina het doek van de nieuwe 550 Maranello, de opvolger van de Testarossa/F512M. Bij de ontwikkeling stond praktische bruikbaarheid voorop, reden waarom de 550 een voorin geplaatste 12-cilinder heeft (dat schept bruikbare bagageruimte achterin, alsmede een ruimer interieur) en een ruime instap. Met de 550 moet de rijke GT-traditie van weleer nieuw leven ingeblazen worden. Veel aandacht is besteed aan de aërodynamica. De auto moet snel en stabiel zijn zonder ontsierende spoilers. Zelfs de bodem is, net als bij de F1-bolides, geheel gladgestreken. Om gewicht te sparen, is het koetswerk geheel van aluminium.
De 48-kleps V12 heeft, zoals de naam al aangeeft, een cilinderinhoud van 5,5 liter en levert 485 pk bij een bloedstollende 7.000 tpm. Het variabele inlaatsysteem en de uitlaat met variabele tegendruk doen de rest. De 550 is goed voor een sprint van 0 naar 100 km/h in 4,4 seconden en een topsnelheid van 320 km/h. Dat is – ondanks het met ruim 230 kg gestegen gewicht – sneller dan de F512M, die bovendien op thuiscircuit Fiorano exact 0,3 seconden langer doet over één ronde.
De met 448 gebouwde exemplaren uiterst zeldzame 550 Barchetta (open uitvoering) verschijnt in 2001. Deze heeft geen volwaardige cabriokap, slechts een nooddakje. In 2002 vervangt de sterkere 575M Maranello de 550. De ‘M’ staat voor Modificata, wat duidt op de opwaardering met een 515 pk leverende 5,7-liter V12 en de lichte aanpassingen aan ex- en interieur. Tevens is voortaan de Ferrari F1-schakeling leverbaar op de 575M. In 2004 verschijnt ook van de 575M een open versie met een wegklapbaar glazen dak, de Superamerica; tevens krijgt de 575M er 25 pk bij.
Technische gegevens Ferrari 550/575 Maranello
Type | 550 Maranello | 575M Maranello |
Bouwjaren | 1996-2002 | 2002-2004 |
Bouwwijze | 12 cil., V | 12 cil., V |
Cilinderinhoud | 5474 cc | 5748 cc |
Brandstof | benzine | benzine |
Aandrijving | achter | achter |
Vermogen | 485 pk/7000 tpm | 515 pk/7250 tpm |
Koppel | 568 Nm/5000 tpm | 588 Nm/5250 tpm |
Lengte | 455 cm | 455 cm |
Breedte | 193 cm | 193 cm |
Hoogte | 128 cm | 128 cm |
Wielbasis | 250 cm | 250 cm |
Massa | 1690 kg | 1730 kg |
Topsnelheid | 320 km/h | 325 km/h |
Acceleratie | 4,4 s | 4,2 s |
Prijs | - | - |
Productieaantal | - |
Labels:
Ferrari
donderdag 12 januari 2012
Aston Martin DB 2 € 333.500
Aston Martin DB2/4 Sports Saloon uit 1955 verkocht voor 333.500 euro
We schreven over de Aston Martin DB2/4 van wijlen Koning Boudewijn? Toen werd de prijs van deze klassieker ergens tussen de 200.000 en 240.000 euro geschat. Dat was iets te laag gegrepen. De auto is namelijk geveild voor een bedrag van €333.500.De volledig gerestaureerde Aston Martin uit 1955 werd dit weekend in Parijs door veilinghuis Bonhams aan de hoogste bieder verpatst. Wie de auto nu in zijn of haar bezit heeft is onbekend, maar er was klaarblijkelijk aardig wat animo voor de Royal Aston. De DB2/4 heeft een 2.9L zescilinder aan boord met 142 pk en moet in staat zijn een top van 190 km/u te halen. Sprinten naar de honderd kan met deze bak in 11 seconden.
De Aston Martin die ooit in handen van het Belgische koningshuis was is overigens niet de duurste auto op de meest recente veiling van Bonhams. Deze Bugatti Type 51 ging voor €943.000 over de veilingtoonbank. Serieus geld, maar dat betalen de rijken der aarde nou eenmaal graag voor de juweeltjes onder de autoklassiekers. (via: standaard.be)
Hieronder Koning Boudewijn met zijn broer (Albert) bij de Aston Martin.
Naast deze Aston Martin werd ook een Bentley S1 Continental Sports Saloon uit 1956 geveild. Deze Bentley is ooit het eigendom geweest van baron Empain. De S1 Continental ging voor “slechts” 218.000 euro over naar een nieuwe eigenaar. Een bijzondere Bugatti Type 51 Grand Prix uit 1933 werd verkocht voor 934.000 euro. Een kleine tegenvaller voor veilinghuis Bonhams omdat zij hadden verwacht er minimaal 1.000.000 tot 1.400.000 euro voor te krijgen. Naast voorgenoemde bijzondere wagens werden er ook nog andere bijzondere oldtimers aangeboden, maar die worden verder niet genoemd.
Abonneren op:
Posts (Atom)