Powered By Blogger

maandag 10 november 2014

BMW klassieke race-M1 naar Japan (Video)



Spectaculaire klassieke race-M1 opgehaald bij BMW Welt

 Trotse eigenaar van de historische raceauto is Masakuni Hosobuchi van Japan. De ondernemer is voorzitter van de BMW Club Japan en een verwoed verzamelaar van BMW M voertuigen. "BMW's is zijn grote passie, en deze Procar zal zeker een ereplaats krijgen in zijn collectie. 

Het was erg belangrijk voor hem om de auto zo goed als nieuw te herstellen na zoveel jaren van het racen. En wie kon het beter dan de fabrikant zelf ? Het geeft hem ook een groot genoegen om hier bij BMW Welt deze klassieke auto, te midden van alle nieuwe voertuigen uit te zoeken, "zei Masakuni Hosobuchi. 



De BMW M1 Procar-serie In 1979 en 1980, een raceklasse die voorafgaat aan de Formula One evenementen werd gehouden specifiek voor de BMW M1. 


De snelste Formula One piloten van de dag, zoals Niki Lauda en Nelson Piquet, verscheen hier in een spannend duel tegen prive chauffeurs. Een totaal van slechts 54 Procars gebouwd, elk met zijn eigen, individuele stijl. 




 De BMW M1 Procar behoren tot Masakuni Hosobuchi, getiteld "Ja naar de Nürburgring," is beschilderd met afbeeldingen van de beroemde racebaan, symboliserend BMW's sterke verbinding met de oude Nürburgring. Nelson Piquet en Hans-Joachim Stuck reed deze auto aan de klasse overwinning en derde overall in het 1000 km race op de Nordschleife in 1980. 

Nieuwe auto's bij BMW Welt in 2013. Voor zo'n 2.000 klanten, de ervaring was zelfs een reis uit de VS waard.




zondag 2 november 2014

Ferrari 212 een interessante auto (Video)

De Ferrari van Prins Bernard


 Nee, ik vind het niet de mooiste Ferrari, maar wel een hele interessante !
Er zijn slechts vijf exemplaren van deze auto, het exemplaar van Bernhard heeft het kenteken AA13. De AA wordt gebruikt ivm het Koninklijk huis, nummer 13 was het geluksgetal van de Prins.



Auto’s en beroemdheden… ze lijken niet zonder elkaar te kunnen. Over de hele wereld werkt het koppelen van producten – met name auto’s – aan beroemdheden heel goed, maar in Nederland…? 






Bij de veiling in 2008 op het Concours d’Elégance  bij het Loo haalde de koninklijke Ferrari de minimumprijs van € 430.000 tot € 500.000 niet, maar leverde € 345.000 op.
Dat verbaast me wel een beetje, want de 212 Inter van onze geliefde Prins was aardig gehyped in de media tot op het NOS journaal aan toe! Mijn vrienden en bekenden zeiden allemaal: “Heb je het al gehoord dat de Ferrari van Prins Bernhard geveild wordt?” Duh… dat ding stond al maanden lang op internet te koop en was toen al ruim twee jaar in Nederland.

zaterdag 1 november 2014

Oude Bugatti's vinden in Frankrijk (VideoFilm Bugatti)




Boerenschuren vol Bugatti’s

 In de Dordogne vind je nog wel eens wat, al is de tijd van boerenschuren vol Bugatti's wel verleden tijd. Die waren er wel. Ik weet van minstens twee Bugatti's en een 
Alfa Romeo 8C 2300  dat ze in deze streek zijn gevonden in de tachtiger jaren.


Alfa-Romeo 8C 2300






Foto's Jan Wibbelink.         Klik op de foto's voor grotere afbeelding !






 Het kleine automuseum in Sarlat, een bron van lokale bijzondere vondsten, is allang ter ziele. De meeste leuke auto's uit lang vervlogen tijden staan inmiddels te vergaan in de nattigheid. Zo kunt u vlakbij Les Chauffours in de bossen deze oude Simca 9 Aronde "Millesime54" vinden uit de periode 1953-1956.








Van het geld dat verdiend werd met de Aronde kocht Simca de UNIC vrachtwagenfabriek, zo succesvol was deze middenklasser. In 1951 kwam de Simca op de markt met een 1220 cc motortje en de naam Aronde, oud Frans voor zwaluw, het symbool van Simca. Al in 1953 waren er meer dan 60.000 verkocht. 



Simca kocht in 1958 het beroemde Talbot-Lago en in de periode 1967-1970 werd Simca zelf ingelijfd door Chrysler. In 8 jaar werd Simca te gronde gericht.
 In de Dordogne staat deze getuige van een glorieuzer verleden van het Franse merk.




vrijdag 24 oktober 2014

Maserati Bora V8 (video)

Scheuren in een Maserati

In 1971 presenteert Maserati de eerste sportwagen met middenmotor, de Bora. 


Net als veel andere sportwagens uit die tijd heeft de Bora een in lengterichting achter de inzittenden geplaatste V8, gekoppeld aan een transaxle versnellingsbak. De 4,7-liter met vier nokkenassen levert 310 pk, waarmee de Bora in 6,8 seconden naar de 100 sprint. De top bedraagt 270 km/h. 














Door de financiële moeilijkheden waarin het Italiaanse bedrijf verkeert (Citroën wordt halverwege de jaren zeventig opgenomen in het PSA-concern en moet Maserati weer verkopen) wordt de Bora eigenlijk nooit verder ontwikkeld. Desondanks blijft de auto nog tot 1979 in productie. Er worden in totaal 571 exemplaren gebouwd.

Technische gegevens Maserati Bora

Type--
Bouwjaren1971-19771977-1979
Bouwwijze8 cil., V8 cil., V
Cilinderinhoud4719 cc4930 cc
Brandstofbenzinebenzine
Aandrijvingachterachter
Vermogen310 pk/6000 tpm330 pk/5500 tpm
Koppel460 Nm/4200 tpm480 Nm/4000 tpm
Lengte433 cm433 cm
Breedte177 cm177 cm
Hoogte113 cm113 cm
Wielbasis260 cm260 cm
Massa1520 kg-
Topsnelheid270 km/h280 km/h
Acceleratie6,8 s

100 JAAR Maserati in Maastricht 

http://janwib.blogspot.nl/2014/01/maserati-100-jaar-jubileum-mecc.html

 

woensdag 22 oktober 2014

Mercedes 190SL 1955-1963 (Video classic review).










Mercedes 190 SL een bijzondere mooie auto

Reeds in 1954 toonde Mercedes-Benz op de International Motor Sports Show in New York naast de beroemde 300SL met vleugeldeuren een open prototype: de 190SL. 
Een jaar later, in 1955, gaat die 190SL definitief in productie. De roadster is – in tegenstelling tot zijn grote broer – geen pure sportwagen.

Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !



Onder de lange motorkap huist een nieuw ontwikkelde 1,9-liter viercilinder met 105 pk. Daarmee haalt de 190SL een topsnelheid van ruim 170 km/h en accelereert hij in 14 seconden van 0 naar 100 km/h. De 190SL is uitgevoerd met een stoffen kap; daarnaast is ook een hardtop leverbaar. 



 De vraag overtreft de stoutste verwachtingen van Mercedes, en de 190SL blijft tot 1963 in productie, met een totaal aantal van 25.881 gebouwde exemplaren.Topsnelheid 170 km/h Acceleratie 14 s  Productieaantal 25.888

Technische gegevens Mercedes-Benz 190SL

Type -
Bouwjaren 1955-1963
Bouwwijze 4 cil., lijn
Cilinderinhoud 1897 cc
Brandstof benzine
Aandrijving achter
Vermogen 105 pk/5800 tpm
Koppel -
Lengte 429 cm
Breedte 174 cm
Hoogte 132 cm
Wielbasis -
Massa 1140 kg
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 14 s
Prijs -
Productieaantal 25.881