Austin-Healey
aan het einde van de jaren 60.
Het waren
tumultueuze tijden voor Austin-Healey aan het einde van de jaren 60.
Het
bedrijf viel destijds onder British Motor Corporation Limited (BMC), dat in
1966 samen ging met Jaguar Motors Limited.
Het kreeg toen de nieuwe naam
British Motor Holdings Limited (BMH). Weer twee jaar later gingen BMH en
Leyland Motors Limited samen en werd British Leyland Motor Corporation gevormd.
De directeur van Leyland kreeg het voor het zeggen en uit kostenbesparing
werden contracten met 'consultants' als Donald Healey en John Cooper beëindigd.
De laatste
van de band
Toch
betekende het vertrek van Healey niet het einde van de 'big Healey', zoals de
Austin-Healey 3000 werd genoemd. De auto voldeed niet langer aan de eisen die
er in de Verenigde Staten werden gesteld aan nieuwe auto's en aangezien dat de
belangrijkste markt was, werd de productie gestaakt.
Dit exemplaar, met
chassisnummer HBJ843025, is de allerlaatste auto die ooit van de productieband
liep in december 1967. Later zijn er nog drie auto's gebouwd, twee in 1967 en
eentje van reserve-onderdelen in maart 1968.