Powered By Blogger

maandag 14 januari 2019

Een schitterende sportwagen uit de jaren zestig ! (Video)



Austin-Healey aan het einde van de jaren 60.

Van BMC naar BMH naar BLMC
Het waren tumultueuze tijden voor Austin-Healey aan het einde van de jaren 60. 
Het bedrijf viel destijds onder British Motor Corporation Limited (BMC), dat in 1966 samen ging met Jaguar Motors Limited. 



Het kreeg toen de nieuwe naam British Motor Holdings Limited (BMH). Weer twee jaar later gingen BMH en Leyland Motors Limited samen en werd British Leyland Motor Corporation gevormd. De directeur van Leyland kreeg het voor het zeggen en uit kostenbesparing werden contracten met 'consultants' als Donald Healey en John Cooper beëindigd.



De laatste van de band
Toch betekende het vertrek van Healey niet het einde van de 'big Healey', zoals de Austin-Healey 3000 werd genoemd. De auto voldeed niet langer aan de eisen die er in de Verenigde Staten werden gesteld aan nieuwe auto's en aangezien dat de belangrijkste markt was, werd de productie gestaakt. 

Dit exemplaar, met chassisnummer HBJ843025, is de allerlaatste auto die ooit van de productieband liep in december 1967. Later zijn er nog drie auto's gebouwd, twee in 1967 en eentje van reserve-onderdelen in maart 1968.

dinsdag 8 januari 2019

Drie unieke Bugatti,s gevonden ! (VideoFilm)





Frans veilinghuis wild na vondst van drie unieke Bugatti’s in Belgische schuur

In een Belgische schuur, nabij Maastricht en de Nederlandse grens, hebben veilers drie unieke Bugatti’s aangetroffen. 


De wagens worden verwacht een klein miljoen euro te zullen halen op een veiling van Artcurial, een Frans veilinghuis.


Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !


Voor de kenners: het betreft een Bugatti 57 Cabriolet (400.000 à 600.000 euro) een Bugatti 49 Faux-Coupé Gangloff (150.000 à 200.000 euro) en een Bugatti 40 (70.000 à 130.000 euro). 



De wagens waren eigendom van een overleden Nederlandse kunstenaar. “Zijn nabestaanden, een Belgische familie die anoniem wenst te blijven, hebben de wagens aangeboden bij Artcurial”, aldus een woordvoerder van het veilinghuis. “De wagens werden wel degelijk aangetroffen in België, zij het dicht bij de grens, een twintigtal kilometer van Maastricht.” 
De wagens zijn in uitstekende staat omdat de eigenaar ze bewonderde in zijn atelier en er slechts zelden mee ging rijden. “Zulke ‘schatten in schuren’ zijn altijd speciaal,” vertelt Matthieu Lamoure, “maar als het om Bugatti’s gaat, dan is het nog magischer.”

Bugatti festival in Molsheim (F) ↓

Lees verder →

zondag 30 december 2018

Een unieke verzameling Peugeot 205 (Video)





Hollandse monsterverzameling Peugeot 205'jes

Sommige mensen geloven 
in het lot. 
Neem deze Peugeot 205-verzamelaar. 
Hij is geboren op de 205ste dag van het jaar, zijn sterrenbeeld is leeuw en hij is compleet idolaat van de Peugeot 205. 
Hij heeft er inmiddels dan ook al bijna 205 verzameld. 

Van 205-limo tot 205-offroader. Werner Budding ging bij 'm op bezoek.

 Peugeot 404 



zondag 23 december 2018

Peugeot 504 1978 Fiat 132 1979 (Video)



Peugeot 504 
auto van het jaar 1969

De Peugeot 504 was tussen 1968 en 1983 een van de belangrijkste modellen van het merk.
De Peugeot 504, een klassieke vierdeurs sedan met schuifdak, werd in 1969 verkozen tot Europese Auto van het Jaar. 
Hij werd geroemd om zijn design, kwaliteit, onderstel, wegligging, uitzicht, sterke motor en verfijning.

Naast de vierdeurs sedan bestond het gamma uit een Break/Familiale, een Coupé, een Cabriolet en zelfs een Pick-Up.
In 1979, terwijl de Peugeot 504 nog steeds werd geproduceerd, introduceerde het merk dePeugeot 505. 
Dit model volgde uiteindelijk de Peugeot 504 op en werd geproduceerd tot en met 1992.
Hierna volgde een onderbreking in de "50"-serie, want het model werd indirect opgevolgd door de Peugeot 406 die op zijn beurt in 2004 werd vervangen door de Peugeot 407. 
In het voorjaar van 2011 viel het doek voor de "40"-serie. Maar met de Peugeot 508, de opvolger van de Peugeot 407, kwam er weer een " 50"-model in het gamma.


Fiat 132
Een nieuwe facelift kwam in april 1977. De 132 werd uitgerust met nieuwe kunststof 'veiligheids'bumpers, een nieuw dashboard en andere bekleding. De Fiat 130 was tegen deze tijd verdwenen uit het modellengamma van Fiat en de 132 was nu het grootst leverbare model.



donderdag 20 december 2018

Oldtimers rijden geen meter ! (Video)





Meer Nederlanders koesteren een oldtimer, maar rijden geen meter

Het aantal klassieke personenauto’s van 40 jaar of ouder is de afgelopen jaren verder toegenomen. 
Het aantal oldtimers is begin 2018 met 24 procent gestegen ten opzichte van vier jaar eerder. Dat meldt het CBS op basis van de laatste cijfers.
Nederland telde op 1 januari 2018 ongeveer 141 duizend klassieke personenauto’s van 40 jaar of ouder. 
In 2014 waren dat er nog ongeveer 115 duizend. Niet al deze auto’s mogen de weg op. 
Zo is 1 op de 4 oldtimers begin 2018 geschorst.

Oldtimers steeds meer in trek

https://janwib.blogspot.com/2018/12/oldtimers-steeds-meer-in-trek.html


Jonge oldtimers in overgangsregeling
Tot 1 januari 2014 waren auto’s van 25 jaar of ouder volledig vrijgesteld van wegenbelasting. 
Vanaf dat moment is de wetgeving omtrent oude auto’s aangepast waardoor alleen oldtimers van 40 jaar en ouder vrijgesteld zijn van wegenbelasting. 
Wel kan er gebruik gemaakt worden van een overgangsregeling. Begin 2018 konden 81 duizend auto’s gebruik maken van deze overgangsregeling.