De Fiat 500
werd, als opvolger van de Fiat Topolino, in 1957 geïntroduceerd door FIAT en is
een van de kleinste auto's die in massa is geproduceerd. Het model was kleiner
dan de twee jaar eerder geïntroduceerde Fiat 600 en was zo ontworpen dat er zo
weinig mogelijk staal gebruikt werd.
Bijna een
Miljoen BMW,s van de 2 serie geproduceerd
Het
2002-model werd geproduceerd van 1968 tot 1975.
De 2002 was een van de modellen
uit de zogenoemde 02-serie (codenummers 121, E10 en E6(touring)). In 1966 werd
de eerste 02 geïntroduceerd als het tweedeursbroertje van de 1500, 1600, 1800,
2000-modellen.
Het
2002-model werd geproduceerd van 1968 tot 1975. De 2002 was een van de modellen
uit de zogenoemde 02-serie (codenummers 121, E10 en E6(touring)). In 1966 werd
de eerste 02 geïntroduceerd als het tweedeursbroertje van de 1500, 1600, 1800,
2000-modellen.
De eerste werden afgeleverd met een 1600 cc-motor (80 pk),
vandaar de naam 1600-2 (tweedeurs). In 1968 werd de 2002 geïntroduceerd met een
100 pk sterke tweeliter-motor. Andere modellen waren de 1802 en de latere 1502
(deze werd nog naast de eerste 3-serie (E21) geproduceerd tot en met 1977). In
alle 02'tjes werd gebruikgemaakt van de M10 motor die in 1961 werd
geïntroduceerd in de BMW 1500 en tot en met 1987 in de 3-serie gebruikt werd.
Bij de 2002
bestond een keuze tussen vier 2000 cc-motoren, namelijk met enkele
Solex-carburateur (100 pk), met twee dubbele Solex carburateurs (2002Ti, 120
pk), met Kugelfischer-Bosch mechanische brandstofinjectie (2002Tii, 130 pk) en
in 1974 kwam de legendarische 2002 Turbo (170 pk) op de markt, de eerste
geblazen productieauto. In totaal zijn van de BMW 02 (de 1600-2, 1602, 1802,
2002) 861.940 exemplaren gemaakt.
De Opel
Ascona is een gezinswagen van de autofabrikant Opel uit de jaren zeventig. De
auto is vernoemd naar de Zwitserse plaats Ascona.
In de herfst
van 1970 presenteerde Adam Opel AG in Rüsselsheim een compleet nieuw
voertuigprogramma (interne projectcode 1450): de Opel Manta op 9 september, en
op 28 oktober de Opel Ascona. Deze modellen werden gepositioneerd tussen de
bestaande Opel Kadett en de Opel Rekord. De Ascona was ontwikkeld om concurrent
Ford in de wielen te rijden vanwege zijn pas geïntroduceerde middenklasser Ford
Taunus.
De Opel
Ascona A (latere typen kregen als aanduiding B en C) bleef in productie tot de
herfst van 1975. In totaal werden er bijna 692.000 voertuigen van de eerste
serie geproduceerd.
In 1976 werd
de nieuwe Rover 3500 (SD1) gepresenteerd waarbij het vorige model Rover 3500
(P6) werd afgelost.
De Rover SD1 kwam tot stand door ontwerper David Bache,
Gordon Bashford en techneut (Sir) Spencer King en moest gaan concurreren in het
E-segment.
De Rover SD1 was in de eerste serie leverbaar als 2,3 liter lijn
zescilinder, 2,6 liter lijn zescilinder en de 3,5 liter V8 cilinder. In 1982
werd de MK2 geïntroduceerd en werd het gamma flink uitgebreid.
In modeljaar
1964 verving de 356 C de 356 B. Het aantal motoren werd verminderd tot drie en
de bestaande versie met 60 pk was niet meer leverbaar. In plaats hiervan werd
de 75 pk motor van de B 1600 Super de instapmotor.
De topmotor
in de 356 C 2000 GS Carrera leverde een uitgangsvermogen van 130 pk.Visueel was
er weinig verschil tussen de C serie en de B serie. Een opmerkelijke wijziging
waren de gemodificeerde velgen met vlakkere naafdoppen zonder Porsche embleem.
Het nieuwe naafdopdesign was het resultaat van het feit dat alle 356 modellen
nu standaard waren voorzien van schijfremmen.
De laatste
Porsche 356 C werd geleverd in mei 1966.
Alle 356 generaties waren ook leverbaar
in een open versie (Cabriolet, Speedster of Roadster).Vanaf de 365 A, kregen
specifieke sportieve versies de extra aanduiding 'Carrera'.