Powered By Blogger

vrijdag 16 april 2021

Deze auto roestte sneller dan zijn schaduw (VideoFilm)

Alfa Romeo Alfasud


De Alfa Romeo Alfasud is een compacte wagen van het Italiaanse automerk Alfa Romeo. De Alfasud werd voor het eerst aan het publiek voorgesteld in 1971 en bleef in productie tot 1984. Begin jaren 1960 werd bij Alfa Romeo besloten om een kleinere wagen te produceren dan de Giulia


De eerste luxe wagen als sportwagen


 De Alfasud kent geen voorganger en moest volledig nieuw worden ontworpen.
Deze auto had alles om in de jaren 70 de beste compacte auto te worden: energieke boxermotoren (een primeur voor Alfa), een uitstekend weggedrag (voorwielaandrijving, nog een primeur), vier schijfremmen en aantrekkelijke loos. 

De naam had hij te danken aan de locatie van zijn fabriek in de buurt van Napels, die werkgelegenheid moest creëren in een arme streek. Helaas roestte deze Alfa sneller dan zijn schaduw…

Klik op de foto,s voor een nog grotere afbeelding !



vrijdag 9 april 2021

Dit is de slechtste auto ter wereld !

AUSTIN ALLEGRO, DE SLECHTSTE AUTO TER WERELD


We kunnen vrij gerust stellen dat er vandaag geen echt slechte auto’s meer worden gemaakt. 

50 jaar geleden was dat wel even anders en de Austin Allegro werd toen regelmatig “the worst car in the world” genoemd. 


Die reputatie achtervolgt hem ook vandaag nog, maar is ze terecht ?



Het riedeltje is gekend: het moeilijkste scenario voor ingenieurs is een opvolger bedenken voor een bestseller, zeker wanneer de rekeningen van het bedrijf leeg zijn. 

De kleine BMC 1100/1300 (codenaam ADO 16) die begin de jaren ’60 op de markt kwam kende een immens succes

Hij was praktisch, innovatief en wendbaar en symboliseerde heel goed de dynamiek van BMC en Britse ondernemingen aan het begin van dat decennium.




Een jaar of tien later werd de droom stilaan een nachtmerrie: 
de BMC was een British Leyland geworden en de ene strategische blunder volgde de andere op. 


Bovendien was de sociaaleconomische context ingewikkeld, waardoor de flop van de Allegro bijna onvermijdelijk werd.



zaterdag 3 april 2021

Vondst van de eeuw ! Deze Porsche stond 35 jaar in een container (VideoFilm)

Nederlander koopt uiterst zeldzame klassieker die 35 jaar onaangeroerd in container stond

De eigenaar van Porsche Centrum Gelderland heeft de hand weten te leggen op een van de duurste en zeldzaamste Porsches aller tijden. De Porsche 550 Spyder uit 1955 werd vorige week ontdekt en arriveert volgende week met het vliegtuig in Nederland.

De ontdekking van de Porsche 550 Spyder uit 1955 wordt door kenners omschreven als ‘de vondst van de eeuw’. 



De auto werd herontdekt door Bobby Green van Old Crow Speed ​​Shop. In een Facebookbericht schrijft hij dat de auto eigendom was van ene Les Gunnarson. 

Toen hij overleed, liet hij een verzameling Britse motorfietsen en andere voertuigen achter. Green hoorde via vrienden over de motoren en reisde naar Orange County om de tweewielers te onderzoeken.

Toen hij bovenaan de heuvel kwam in Californië, waar de motorfietsen waren opgeslagen, zag hij ook de rode Porsche in een zeecontainer. De auto was in zeer goede staat en had alleen maar een paar lekke banden. Met dit specifieke model werd zowel op Hawaii als op de Bahama’s geracet. Daarna werd de auto opgesloten in een zeecontainer in Orange County.

James Dean

De Porsche 550 werd beroemd als de auto waarin James Dean reed toen hij verongelukte, maar de auto is meer dan dat. Met een gewicht van iets meer dan 600 kilo en zijn 110 pk sterke luchtgekoelde motor, won de wagen vanaf 1953 veel races van veel grotere en sterkere auto's en kreeg het model de bijnaam ‘reuzendoder’.

De 550 Spyder heeft serienummer 0069. De auto werd in de jaren 50 en 60 succesvol bestuurd door de Amerikaanse motorbootracer Loretta Turnbull en haar broer Ray. Na het succes van de Turnbulls met de auto, werd hij in 1963 verkocht aan Gunnarson, die de Porsche begin jaren tachtig restaureerde. In 1985 ging de auto de container in.

2000 dollar

Kort nadat hij het voertuig had gevonden, belde hij zijn vriend en filmmaker Blue Nelson, omdat hij wist dat hij goede contacten had in de Porsche-wereld. Een van die contacten was de eigenaar van Porsche Centrum Gelderland. Gunnarson kocht de auto in 1963 voor slechts 2000 dollar. Inmiddels zijn deze uiterst zeldzame racewagens vele miljoenen waard. De auto komt volgende week aan in Nederland.