Powered By Blogger

zaterdag 26 januari 2019

De beroemdste TV auto ter wereld ! (VideoFilm)



Volkswagen Kever uit de Herbie-filmklassiekers

Wie kent de Volkswagen Kever uit de 
Herbie-filmklassiekers niet ? 
De spraakmakende 'Love Bug' met startnummer 53 kon zelf rijden. Maar hoe deed Disney dat in de jaren zestig ? 
In een nieuwe aflevering van Sjoerds Weetjes laat Autovisie-redacteur Sjoerd van Bilsen het aan de hand van de originele Herbie zien !



Herbies Goes Monte-Carlo


maandag 14 januari 2019

Spectaculare Goodwood race 2018 (Video's)






Hoofdrace
De RAC TT (Royal Automobile Club Tourist Trophy) geldt als de onofficiële hoofdrace van de Goodwood Revival. 
Hier wordt echt hard tegen had geracet - in dit geval met vooral Jaguars E-Type en Shelby's Cobra, maar zelfs een Ferrari 250 GTO ter waarde van enkele miljoenen. Only at Goodwood !

LE-MANS CLASSICS
https://janwib.blogspot.com/2014/07/le-mans-classic-2014-videofilms.html




Over de kop
Omdat menig coureur tijdens de Goodwood Revival zo met het mes tussen tanden rijdt, gaat het ook wel eens mis. Zoals in deze cuprace met de Austin A35 - één auto gaat wijd, verliest grip, stikt over en rol over de kop. 


Gelukkig zijn er wel moderne veiligheidsvoorzieningen aanwezig ↓

Een schitterende sportwagen uit de jaren zestig ! (Video)



Austin-Healey aan het einde van de jaren 60.

Van BMC naar BMH naar BLMC
Het waren tumultueuze tijden voor Austin-Healey aan het einde van de jaren 60. 
Het bedrijf viel destijds onder British Motor Corporation Limited (BMC), dat in 1966 samen ging met Jaguar Motors Limited. 



Het kreeg toen de nieuwe naam British Motor Holdings Limited (BMH). Weer twee jaar later gingen BMH en Leyland Motors Limited samen en werd British Leyland Motor Corporation gevormd. De directeur van Leyland kreeg het voor het zeggen en uit kostenbesparing werden contracten met 'consultants' als Donald Healey en John Cooper beëindigd.



De laatste van de band
Toch betekende het vertrek van Healey niet het einde van de 'big Healey', zoals de Austin-Healey 3000 werd genoemd. De auto voldeed niet langer aan de eisen die er in de Verenigde Staten werden gesteld aan nieuwe auto's en aangezien dat de belangrijkste markt was, werd de productie gestaakt. 

Dit exemplaar, met chassisnummer HBJ843025, is de allerlaatste auto die ooit van de productieband liep in december 1967. Later zijn er nog drie auto's gebouwd, twee in 1967 en eentje van reserve-onderdelen in maart 1968.