Powered By Blogger

zondag 2 november 2014

Ferrari 212 een interessante auto (Video)

De Ferrari van Prins Bernard


 Nee, ik vind het niet de mooiste Ferrari, maar wel een hele interessante !
Er zijn slechts vijf exemplaren van deze auto, het exemplaar van Bernhard heeft het kenteken AA13. De AA wordt gebruikt ivm het Koninklijk huis, nummer 13 was het geluksgetal van de Prins.



Auto’s en beroemdheden… ze lijken niet zonder elkaar te kunnen. Over de hele wereld werkt het koppelen van producten – met name auto’s – aan beroemdheden heel goed, maar in Nederland…? 






Bij de veiling in 2008 op het Concours d’Elégance  bij het Loo haalde de koninklijke Ferrari de minimumprijs van € 430.000 tot € 500.000 niet, maar leverde € 345.000 op.
Dat verbaast me wel een beetje, want de 212 Inter van onze geliefde Prins was aardig gehyped in de media tot op het NOS journaal aan toe! Mijn vrienden en bekenden zeiden allemaal: “Heb je het al gehoord dat de Ferrari van Prins Bernhard geveild wordt?” Duh… dat ding stond al maanden lang op internet te koop en was toen al ruim twee jaar in Nederland.

zaterdag 1 november 2014

Oude Bugatti's vinden in Frankrijk (VideoFilm Bugatti)




Boerenschuren vol Bugatti’s

 In de Dordogne vind je nog wel eens wat, al is de tijd van boerenschuren vol Bugatti's wel verleden tijd. Die waren er wel. Ik weet van minstens twee Bugatti's en een 
Alfa Romeo 8C 2300  dat ze in deze streek zijn gevonden in de tachtiger jaren.


Alfa-Romeo 8C 2300






Foto's Jan Wibbelink.         Klik op de foto's voor grotere afbeelding !






 Het kleine automuseum in Sarlat, een bron van lokale bijzondere vondsten, is allang ter ziele. De meeste leuke auto's uit lang vervlogen tijden staan inmiddels te vergaan in de nattigheid. Zo kunt u vlakbij Les Chauffours in de bossen deze oude Simca 9 Aronde "Millesime54" vinden uit de periode 1953-1956.








Van het geld dat verdiend werd met de Aronde kocht Simca de UNIC vrachtwagenfabriek, zo succesvol was deze middenklasser. In 1951 kwam de Simca op de markt met een 1220 cc motortje en de naam Aronde, oud Frans voor zwaluw, het symbool van Simca. Al in 1953 waren er meer dan 60.000 verkocht. 



Simca kocht in 1958 het beroemde Talbot-Lago en in de periode 1967-1970 werd Simca zelf ingelijfd door Chrysler. In 8 jaar werd Simca te gronde gericht.
 In de Dordogne staat deze getuige van een glorieuzer verleden van het Franse merk.




vrijdag 24 oktober 2014

Maserati Bora V8 (video)

Scheuren in een Maserati

In 1971 presenteert Maserati de eerste sportwagen met middenmotor, de Bora. 


Net als veel andere sportwagens uit die tijd heeft de Bora een in lengterichting achter de inzittenden geplaatste V8, gekoppeld aan een transaxle versnellingsbak. De 4,7-liter met vier nokkenassen levert 310 pk, waarmee de Bora in 6,8 seconden naar de 100 sprint. De top bedraagt 270 km/h. 














Door de financiële moeilijkheden waarin het Italiaanse bedrijf verkeert (Citroën wordt halverwege de jaren zeventig opgenomen in het PSA-concern en moet Maserati weer verkopen) wordt de Bora eigenlijk nooit verder ontwikkeld. Desondanks blijft de auto nog tot 1979 in productie. Er worden in totaal 571 exemplaren gebouwd.

Technische gegevens Maserati Bora

Type--
Bouwjaren1971-19771977-1979
Bouwwijze8 cil., V8 cil., V
Cilinderinhoud4719 cc4930 cc
Brandstofbenzinebenzine
Aandrijvingachterachter
Vermogen310 pk/6000 tpm330 pk/5500 tpm
Koppel460 Nm/4200 tpm480 Nm/4000 tpm
Lengte433 cm433 cm
Breedte177 cm177 cm
Hoogte113 cm113 cm
Wielbasis260 cm260 cm
Massa1520 kg-
Topsnelheid270 km/h280 km/h
Acceleratie6,8 s

100 JAAR Maserati in Maastricht 

http://janwib.blogspot.nl/2014/01/maserati-100-jaar-jubileum-mecc.html