Powered By Blogger

woensdag 22 oktober 2014

Mercedes 190SL 1955-1963 (Video classic review).










Mercedes 190 SL een bijzondere mooie auto

Reeds in 1954 toonde Mercedes-Benz op de International Motor Sports Show in New York naast de beroemde 300SL met vleugeldeuren een open prototype: de 190SL. 
Een jaar later, in 1955, gaat die 190SL definitief in productie. De roadster is – in tegenstelling tot zijn grote broer – geen pure sportwagen.

Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !



Onder de lange motorkap huist een nieuw ontwikkelde 1,9-liter viercilinder met 105 pk. Daarmee haalt de 190SL een topsnelheid van ruim 170 km/h en accelereert hij in 14 seconden van 0 naar 100 km/h. De 190SL is uitgevoerd met een stoffen kap; daarnaast is ook een hardtop leverbaar. 



 De vraag overtreft de stoutste verwachtingen van Mercedes, en de 190SL blijft tot 1963 in productie, met een totaal aantal van 25.881 gebouwde exemplaren.Topsnelheid 170 km/h Acceleratie 14 s  Productieaantal 25.888

Technische gegevens Mercedes-Benz 190SL

Type -
Bouwjaren 1955-1963
Bouwwijze 4 cil., lijn
Cilinderinhoud 1897 cc
Brandstof benzine
Aandrijving achter
Vermogen 105 pk/5800 tpm
Koppel -
Lengte 429 cm
Breedte 174 cm
Hoogte 132 cm
Wielbasis -
Massa 1140 kg
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 14 s
Prijs -
Productieaantal 25.881


zaterdag 18 oktober 2014

Vector W8 ronduit bizare auto ! (video)


De Vector W8 heeft een V8 met dubbele turbo's

We gaan terug naar eind jaren 80, naar een auto die gefabriceerd lijkt te zijn met een weelderige automobiele toekomst in gedachten. We hebben het over de Vector W8, een bizar product van Vector Aeromotive Corporation die voor de W8 gebruikmaakte van de destijds modernste technieken uit de ruimtevaart. 




De Vector W8 heeft - hoewel z'n naam anders doet vermoeden - een V8 met dubbele turbo's van Chevrolet achter de voorstoelen, met een inhoud van 6,0 liter. Deze bezorgt de net 1.500 kilo wegende Yank 660 pk en 880 Nm. Het gewicht werd laag gehouden door een monocoque die voor een groot deel uit aluminium was vervaardigd.




 Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !




Wie de 660 pk maar wat mager vond, kon in het, geheel conform de tijdsgeest met knopjes en schuifjes afgeladen dashboard de boostknop een zwieper geven. De turbodruk nam daarmee aanzienlijk toe en Vector claimde dat de W8 daarmee tot meer dan 1.200 pk kon loslaten. De standaardversie wist in iets minder dan 4,4 seconden naar de 100 km/h te katapulteren. Z'n topsnelheid zou ver rond de 400 km/h moeten liggen, maar dat is nooit daadwerkelijk getest.  De concept-car met een 600 pk sterke 5,7-liter V8 heeft inmiddels 160.000 kilometer op de teller staan, en de kans is klein dat er daar nog veel bij komen. Het woeste apparaat is namelijk gedemonteerd en ligt ergens in het Vector-magazijn stof te verzamelen. 

Na 17 stuks werd in 1993 de productie een halt toegeroepen. Dat was niet geheel vrijwillig; Vector werd slachtoffer van een agressieve overname van het Indonesische Megatech, dat een jaar later ook Lamborghini zou kopen.

De Amerikaanse versie van Top Gear achter het stuur van de magistrale W8:



Kijk naar de Ferrari beleving !
http://janwib.blogspot.nl/2014/09/ferrari-beleving-videofilm.html

vrijdag 10 oktober 2014

Ferrari 330 P4 een prachtige rode bolide (videofilm)



Ferrari 333 een prachtige machine

om te zien

Er zijn veel mooie auto's in de wereld, maar dan is er de Ferrari 330 P4 die overtreft ze bijna allemaal. 


De ontwikkeling van de Ferrari's 12-cilinder prototype racers versnelde in 1966 en '67, en met goede reden. Concurrentie was steil, en Ferrari had iets om terug te vechten - en die ontwikkelden de Ferrari 330 P4. 

Een prachtige machine om te zien, met Ferrari's Formule 1 technologie. 

Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !