Powered By Blogger

donderdag 15 mei 2014

Jaguar XK150 een sportieveauto (Video's)

 Comfort en rijgemak

De Jaguar is een sportauto die eind 1954 is geintroduseerd en vanaf 1955 is verkocht.



De XK140 is de opvolger van de zeer succesvolle Jaguar XK120. De productie van de XK140 is in 1957 gestopt. In totaal werden er 3.347 stuks gebouwd.De XK140 werd later vervangen door de XK150.

 

Optisch en technisch gezien leek de XK140 erg veel op zijn voorganger, de XK120. Het grootste verschil tussen beide auto's was het verbeterde comfort en rijgemak van de XK140. 





 Bovendien werd de    afwerking  van het interieur  luxer. Om het rijgemak  verder te  vergroten werd de  vering  verbeterd en kwamen  er  modernere  schokdempers in  de auto.  Op motorisch  gebied  veranderde er niet  heel veel. De XK140 bleef gebruik maken van dezelfde motor als de XK120, alleen steeg het vermogen naar 193 PK voor de standaard versie en 213 PK voor de snellere uitvoering (de SE).
Daarna kwam de Jaguar XK 150 

vrijdag 9 mei 2014

Ferrari nieuws (Videofilm)



Ferrari wil elk jaar nieuw model

Ferrari heeft tijdens een presentatie z'n toekomstplannen toegelicht. Het merk heeft besloten om jaarlijks niet meer dan 7.000 auto's te produceren, dit om de exclusiviteit van het merk intact te houden. Wel geeft Sergio Marchionne, het hoofd van moederbedrijf Fiat Chrysler Automobiles, aan dat de productielimiet verhoogd kan worden naar 10.000 stuks als het percentage rijke consumenten op wereldniveau toeneemt. Tot en met 2018 kunnen we ieder jaar een nieuw of opgefrist model verwachten. 




Elke Ferrari moet vier jaar in de showrooms staan, waarna hij wordt afgelost door een M-versie, die er opnieuw vier jaar tegenaan moet. Dit zou betekenen dat we in 2015 een gewijzigde FF en in 2016 een aangescherpte F12 Berlinetta kunnen verwachten. De 458 Italia, California en de F12 Berlinetta en de FF zien we in ieder geval dus nog in 2018 in de showroom staan, hoogstwaarschijnlijk als M. Die M-toevoeging komt natuurlijk niet uit te lucht vallen. De 550 Maranello werd na cosmetische en technische opfrisbeurt nog als 575M gevoerd. Marchionne liet eerder al weten wat de toekomstplannen van de merken onder de Fiat- en Chrysler-paraplu zijn.

zaterdag 3 mei 2014

Bentley V12 Net een vliegtuig ! (Videofilm)




Het gevoel alsof je in een vliegtuig vliegt


 Met dank voor de tip aan: Peter Wibbelink.
Jay Leno heeft weer eens een niet-alledaags voertuig uit zijn garage gehaald. Ditmaal is het zijn uit de kluiten gewassen 1930 Bentley GJ 400 met een 27 liter V12 van Rolls-Royce. Eigenlijk mag het ding geen Bentley heten, want de Britse fabrikant heeft deze auto nooit geproduceerd. 




Het is een zelfbouwproject, waarbij slechts een aantal originele Bentley-onderdelen zijn gebruikt. De rest bestaat uit oversized plaatdelen en andere custom-onderdelen.
















The 27-litre V12 engine is a development of the Rolls-Royce Merlin used in Spitfires and Lancasters

Volgens Leno levert de V12 motor (uit een WO2 gevechtsvliegtuig) rond de 700 pk. Een leuk vermogen, maar het ding heeft ook aardig wat gewicht te verzetten, meer dan drie ton. Rijdend ziet dat er zo uit  ↓

zondag 27 april 2014

De nieuwe Mercedes MLC SUV Coupé



 Mercedes MLC Consept SUV Coupé:zo goed als productierijp

Met de boodschap dat het hier geen one-off betreft, maar een voorbode van een productiemodel gaf Mercedes-Benz eind vorig week al een blik op het studiemodel Concept SUV Coupé dat vandaag officieel wordt aangekondigd.










De productieversie komt volgend jaar, zo geeft het merk aan Autovisie aan. Hij is voor 95% identiek aan het studiemodel.








MLC, zo gaat het definitieve model heten. De auto komt naast de ML in het programma, waarmee de MLC zijn technische basis deelt. Op het moment dat de MLC erbij komt, krijgt de ML zijn eerste facelift. Zo zal Mercedes voortaan in de ML ook de 333 pk sterke 3.0 V6-turbomotor aanbieden, die nu al in het studiemodel van de MLC hangt.

vrijdag 25 april 2014

Citroën verbaast de wereld (Videofilms)




Citroën verbaast de wereld met de revolutionaire DS19


 Vroeger heb ik een donker groene Citroën DS 19 gehad, maar mijn persoonlijke voorkeur voor auto’s ligt in de sportieve hoek. Comfort en luxe staan niet bovenaan mijn lijstje als ik op zoek ga naar een nieuwe auto. 

Tevens hebben auto’s die veel ouder zijn dan mijn eigen geboortejaar doorgaans niet echt mijn interesse. 
Maar zoals altijd zijn er uitzonderingen op regels en er zijn ook auto’s buiten mijn gebruikelijke voorkeuren waar ik een zwak voor heb. 





 Eén van die auto’s is de basis voor het apparaat wat ik nu voor me heb staan. De Citroen DS is als je het mij vraagt een prachtige auto, misschien wel één van de mooiste auto’s ooit ontworpen. Dat vinden auto-ontwerpers overigens ook, maar los van de prachtige lijnen is ook de techniek van een DS bijzonder want de hydropneumatische vering was voor een auto in die tijd bijzonder vooruitstrevend.

Technische gegevens Citroën DS/ID

TypeID19DS19DS23 i.e.
Bouwjaren1956-19611955-19611971-1974
Bouwwijze4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn
Cilinderinhoud1911 cc1911 cc2347 cc
Brandstofbenzinebenzinebenzine
Aandrijvingvoorvoorvoor
Vermogen70 pk/4500 tpm70 pk/4500 tpm130 pk/5250 tpm
Koppel---
Lengte481 cm481 cm490 cm
Breedte173 cm173 cm180 cm
Hoogte147 cm147 cm147 cm
Wielbasis---
Massa-1215 kg-
Topsnelheid140 km/h140 km/h188 km/h
Acceleratie--10,8 s
Prijs---
Productieaantal---




Op de Parijse Autosalon van 1955 verbaast Citroën de wereld met de revolutionaire DS19. De door Flaminio Bertoni bijzonder vormgegeven DS (uitgesproken als dé-esse, Frans voor Godin) is de opvolger van de illustere Traction Avant. 




Hij (of zij?) is werkelijk volgestopt met technische noviteiten, zoals de ultramoderne hydropneumatische vering, schijfremmen vóór, een halfautomatische versnellingsbak, en een kunststof dak. Een rempedaal ontbreekt; daarvoor in de plaats bevindt zich een soort bolletje op de vloer, waarmee geremd kan worden zonder dat er eerst een pedaalslag overwonnen moet worden. Het hydropneumatische systeem regelt niet alleen de vering, maar tevens de stuur- plus rembekrachtiging en de automatische koppeling.






 Deze Citroen DS19 Chapron Majesty is met recht “Spécial” want zoals deze auto bestaat er maar eentje! We gingen op stap met deze onvervangbare Citroen. Eentje uit 1965. Om uit te leggen wat dat precies inhoudt begin ik even met een kleine introductie van de bouwer van dit moois. De toevoeging “Chapron” is namelijk de achternaam van Henri, een carrosseriebouwer uit Frankrijk.