Powered By Blogger

zaterdag 3 mei 2014

Bentley V12 Net een vliegtuig ! (Videofilm)




Het gevoel alsof je in een vliegtuig vliegt


 Met dank voor de tip aan: Peter Wibbelink.
Jay Leno heeft weer eens een niet-alledaags voertuig uit zijn garage gehaald. Ditmaal is het zijn uit de kluiten gewassen 1930 Bentley GJ 400 met een 27 liter V12 van Rolls-Royce. Eigenlijk mag het ding geen Bentley heten, want de Britse fabrikant heeft deze auto nooit geproduceerd. 




Het is een zelfbouwproject, waarbij slechts een aantal originele Bentley-onderdelen zijn gebruikt. De rest bestaat uit oversized plaatdelen en andere custom-onderdelen.
















The 27-litre V12 engine is a development of the Rolls-Royce Merlin used in Spitfires and Lancasters

Volgens Leno levert de V12 motor (uit een WO2 gevechtsvliegtuig) rond de 700 pk. Een leuk vermogen, maar het ding heeft ook aardig wat gewicht te verzetten, meer dan drie ton. Rijdend ziet dat er zo uit  ↓

zondag 27 april 2014

De nieuwe Mercedes MLC SUV Coupé



 Mercedes MLC Consept SUV Coupé:zo goed als productierijp

Met de boodschap dat het hier geen one-off betreft, maar een voorbode van een productiemodel gaf Mercedes-Benz eind vorig week al een blik op het studiemodel Concept SUV Coupé dat vandaag officieel wordt aangekondigd.










De productieversie komt volgend jaar, zo geeft het merk aan Autovisie aan. Hij is voor 95% identiek aan het studiemodel.








MLC, zo gaat het definitieve model heten. De auto komt naast de ML in het programma, waarmee de MLC zijn technische basis deelt. Op het moment dat de MLC erbij komt, krijgt de ML zijn eerste facelift. Zo zal Mercedes voortaan in de ML ook de 333 pk sterke 3.0 V6-turbomotor aanbieden, die nu al in het studiemodel van de MLC hangt.

vrijdag 25 april 2014

Citroën verbaast de wereld (Videofilms)




Citroën verbaast de wereld met de revolutionaire DS19


 Vroeger heb ik een donker groene Citroën DS 19 gehad, maar mijn persoonlijke voorkeur voor auto’s ligt in de sportieve hoek. Comfort en luxe staan niet bovenaan mijn lijstje als ik op zoek ga naar een nieuwe auto. 

Tevens hebben auto’s die veel ouder zijn dan mijn eigen geboortejaar doorgaans niet echt mijn interesse. 
Maar zoals altijd zijn er uitzonderingen op regels en er zijn ook auto’s buiten mijn gebruikelijke voorkeuren waar ik een zwak voor heb. 





 Eén van die auto’s is de basis voor het apparaat wat ik nu voor me heb staan. De Citroen DS is als je het mij vraagt een prachtige auto, misschien wel één van de mooiste auto’s ooit ontworpen. Dat vinden auto-ontwerpers overigens ook, maar los van de prachtige lijnen is ook de techniek van een DS bijzonder want de hydropneumatische vering was voor een auto in die tijd bijzonder vooruitstrevend.

Technische gegevens Citroën DS/ID

TypeID19DS19DS23 i.e.
Bouwjaren1956-19611955-19611971-1974
Bouwwijze4 cil., lijn4 cil., lijn4 cil., lijn
Cilinderinhoud1911 cc1911 cc2347 cc
Brandstofbenzinebenzinebenzine
Aandrijvingvoorvoorvoor
Vermogen70 pk/4500 tpm70 pk/4500 tpm130 pk/5250 tpm
Koppel---
Lengte481 cm481 cm490 cm
Breedte173 cm173 cm180 cm
Hoogte147 cm147 cm147 cm
Wielbasis---
Massa-1215 kg-
Topsnelheid140 km/h140 km/h188 km/h
Acceleratie--10,8 s
Prijs---
Productieaantal---




Op de Parijse Autosalon van 1955 verbaast Citroën de wereld met de revolutionaire DS19. De door Flaminio Bertoni bijzonder vormgegeven DS (uitgesproken als dé-esse, Frans voor Godin) is de opvolger van de illustere Traction Avant. 




Hij (of zij?) is werkelijk volgestopt met technische noviteiten, zoals de ultramoderne hydropneumatische vering, schijfremmen vóór, een halfautomatische versnellingsbak, en een kunststof dak. Een rempedaal ontbreekt; daarvoor in de plaats bevindt zich een soort bolletje op de vloer, waarmee geremd kan worden zonder dat er eerst een pedaalslag overwonnen moet worden. Het hydropneumatische systeem regelt niet alleen de vering, maar tevens de stuur- plus rembekrachtiging en de automatische koppeling.






 Deze Citroen DS19 Chapron Majesty is met recht “Spécial” want zoals deze auto bestaat er maar eentje! We gingen op stap met deze onvervangbare Citroen. Eentje uit 1965. Om uit te leggen wat dat precies inhoudt begin ik even met een kleine introductie van de bouwer van dit moois. De toevoeging “Chapron” is namelijk de achternaam van Henri, een carrosseriebouwer uit Frankrijk.