Powered By Blogger

donderdag 21 november 2013

Machtige machines (Videofilm)

De gouden leeftijd van de Engelse sportwagen



Foto's Jan Wibbelink. Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !

De categorie Brits automerk biedt een overzicht over alle Britse automerken. Dit betreft bedrijven die minimaal één auto hebben geproduceerd onder een eigen merknaam en die hun hoofdzetel in het Verenigd Koninkrijk hebben/hadden. Opmerking: Automerken die (uitsluitend) actief geweest zijn in een vandaag niet meer bestaande natie, maar die, indien ze vandaag nog bestonden en nog op dezelfde plaats actief waren, Brits zouden zijn, zijn ook in deze categorie opgenomen.↓

http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Brits_automerk













 





Onschatbare Klassieker, uitgever van het gelijknamige magazine en de jaarboeken, heeft in de serie 'Uit de Archieven van' nu de Engelse sportwagens uitgegeven. Vier keer per jaar komt dit magazine uit, 160 pagina's dik. De serie kenmerkt zich door weinig tekst en vooral veel, heel veel originele foto's en advertenties. Het is dus heerlijk plaatjes kijken in de donkere dagen voor kerst. In deze uitgave wordt een greep gedaan uit de rijke historie van de Engelse sportwagen. Prijs 11,95 euro. Te koop bij kiosk en boekhandel.↓

   http://www.dichtbij.nl/noordkop/lifestyle/auto-en-motor/artikel/2204445/engelse-sportautos.aspx

vrijdag 15 november 2013

Jaguar fabriek productie in 1961 (Videofilm)




Prachtige Jaguars geproduseerd !

Van motoren naar auto's Het Engelse Jaguar begon in een andere hoedanigheid in 1922. De Engelsman William Lyons, bekend van het bouwen van zijspanmotoren (Swallow Sidecar Company) begon in dat jaar namelijk met de productie van auto’s. 




 Het eerste resultaat daarvan was pas in 1931 te zien en bovendien droeg deze auto nog niet de naam Jaguar. Het was de SS1 die middels een grootste reclamecampagne werd aangekondigd. Het publiek kwam in groten getale opdagen om de onthulling bij te wonen en de auto werd uitstekend ontvangen: hij baarde opzien door zijn lange motorkap en lage bouw. 




De eerste Jaguar Hoewel de SS1 met veel gejubel werd ontvangen, hadden alle varianten het zelfde probleem: ze waren niet snel genoeg. Hun sportieve voorkomen riep hoge verwachtingen op waaraan de auto’s niet konden voldoen. Speerpunt werd dan ook het verbeteren van de motoren.




Met de nieuwe motoren kon het merk zich meer als sportief-luxemerk profileren zoals ook het illustere Bentley. Een Bentley kostte echter vier keer zo veel als de SS1. De nieuwe variant kwam in 1935, compleet met de nieuwe motor en een nieuw chassis en kostte slechts 395 pond. Voor het eerst droeg hij ook de naam Jaguar.
Ook was de nieuwste generatie leverbaar als saloon (sedan), coupé en cabriolet. 

De geschiedenis van JAGUAR
http://jaguarlovers.tripod.com/Geschiedenis.html




Technische gegevens Jaguar Mk II Type 3.4 3.8 Bouwjaren 1959-1967 1959-1967 Bouwwijze 6 cil., lijn 6 cil., lijn Cilinderinhoud 3442 cc 3781 cc 



Brandstof benzine Aandrijving achter achter Vermogen 210 pk/5500 tpm 220 pk/5500 tpm Koppel 290 Nm/3000 tpm 325 Nm/3000 tpm Lengte 459 cm 459 cm Breedte 169 cm 169 cm Hoogte 146 cm 146 cm Wielbasis 273 cm 273 cm Massa 1448 kg 1448 kg Topsnelheid 193 km/h 201 km/h Acceleratie - 8,6 s Prijs - - Productieaantal 28660 30070



De mooiste Jaguars
http://janwib.blogspot.nl/2013/10/de-mooiste-jaguars-video-xj-220.html

zaterdag 9 november 2013

Bentley de snelste vrachtwagen ter wereld (Video)


Bentley Continental GT Speed roadtest

Ettore Bugatti omschreef de Le Mans-racers van Bentley in de jaren twintig regelmatig als vrachtwagens.



Maar dan wel de snelste vrachtwagens die hij ooit had gezien. Ruim acht decennia later ontmoet een ster uit die tijd zijn spirituele nageslacht in de vorm van de krachtigste productie-Bentley ooit, de Continental GT Speed, en blijken de woorden van Bugatti onverminderd actueel.