Powered By Blogger

donderdag 27 december 2012

Morgan met de hand gemaakt ! (Videofilm)

Morgan Motor Company 
  

De Morgan Motor Company gevestigd in Groot-Brittannië is niet verandert in een veranderende wereld.

Niet alleen is het nog steeds onafhankelijk, maar het maakt ook elke auto met de hand. Een basismodel kost ongeveer 44.000 dollar, tot 300.000 dollar voor het

duurste model. 
Klanten wachten meer dan een jaar om hun exclusieve, met de hand gebouwde Morgan afgeleverd te krijgen.
Op het metalen Chassis wordt een
carrosserie gebouwd die grotendeels uit hout bestaat.


Werknemers gebruiken metalenscharen om de kap vorm te geven, dit doen ze omdat iedere Morgan anders moet zijn.


Morgan produceert jaarlijks ongeveer 600 auto's. Het bedrijf vierde zijn 100ste verjaardag in 2011.


Het heeft een lange en rijke geschiedenis en wordt nog steeds gerund door de dezelfde familie: de Morgans.
Het merk is opgericht door Henry Frederick Stanley Morgan bekend als "HFS", vervolgens werd Morgan geleid door zijn zoon Peter en nu wordt het gerund door Charles, de zoon van Peter Morgan.

Iedereen weet dat Morgan al “jarenlang” hetzelfde model bouwt, maar hoelang is dat eigenlijk al? Dat is dus al 75 jaar lang! In 1936 ging de Morgan 4/4 voor het eerst in productie en in 2011 wordt dit model nog steeds gebouwd. Genoeg reden voor een feestje met wat extra pk’s dachten ze toen bij Morgan.


Toen de Morgan 4/4 in 1936 in productie ging was dat het eerste model met 4 wielen, want voorheen bouwden ze alleen auto’s met driewielen. De naam staat dan ook voor: 4 wielen & 4 cilinders. De eerste exemplaren die in 1936 gebouwd werden beschikten over een 1.1 liter viercilinder motor van Coventry Climax met maar liefst 34 pk. Tegenwoordig ligt er een 1.8 liter Ford Duratec met 127 pk onder de kap.


Maar deze 75th Anniversary uitvoering van de 4/4 heeft zelfs een grotere 2.0 liter motor van Ford onder de kap liggen. Die motor wordt door Morgan normaal gesproken alleen maar gebruikt in de +4 (het grotere broertje van de 4/4) en deze motor levert 157 pk/187 Nm. Daarmee sprint je in 7,2 seconden naar 100 km/u en de topsnelheid ligt op 189 km/u. Het drooggewicht van deze Morgan is 920 kilo.









zondag 16 december 2012

Citroën 2CV 4x4 (Videofilm)




Citroën2CV 4x4 Sahara

Hiermee komt het totale vermogen dus op 27 pk, goed voor een topsnelheid van 100 km/h.




 De motoren zijn voorzien van een speciaal voor de woestijn ontwikkelde Solex-carburateur. Een Sahara-Eend staat op 155x400X- of 155x380X-banden en beschikt over een hydraulisch remsysteem met rondom schijfremmen. Als beide motoren ingeschakeld zijn, bedraagt het verbruik circa negen liter op honderd kilometer.




De 2CV Sahara is met zijn gewicht van 715 kg een stuk zwaarder dan een normale Eend. Om precies te zijn: de stoere versie brengt 135 kg meer op de schaal.

Gegevens van de 2CV 4x4 Sahara:
Lengte: 3,78 m
Breedte: 1,48 m
Wielbasis: 2,40 m
Bodemvrijheid in beladen toestand: 0,16 m
Leeg gewicht: 715 kg



vrijdag 14 december 2012

Test Volvo P1800 1961-1973 (Videofilms)





De Zweden verrasten de wereld in 1961 met een fraai gelijnde Volvo coupé, de P1800. De carrosserie is getekend door het Italiaanse designhuis Frua. De productie is gedurende de eerste jaren een verhaal apart: het stalen koetswerk wordt in Schotland gebouwd, waarna het naar de Britse autofabrikant Jensen wordt vervoerd. Deze assembleert de auto vervolgens met de uit Zweden aangeleverde onderdelen. Omdat de kwaliteit nogal te wensen overlaat, hevelt Volvo de productie in 1964 over naar Zweden. De ‘P’ verdwijnt daarmee uit de type-aanduiding. Ervoor in de plaats komt een ‘S’, wat staat voor Sverige (Zweden). 




Onder de gestrekte motorkap ligt in het begin een 1,8-liter viercilinder met dubbele carburateurs en 100 pk. In 1968 wordt de motor vergroot tot 2,0 liter; het vermogen van de 1800 S stijgt daardoor tot 115 pk. Een jaar later krijgt de tweeliter elektronische benzine-injectie, wat een vermogensstijging tot 125 pk ten gevolge heeft; de type-aanduiding wordt gewijzigd in 1800 E(lectronic). Eind jaren zestig begint de 1800 toch wat gedateerd aan te doen en is eigenlijk een nieuw model nodig.
Omdat Volvo’s budget niet ruim genoeg is voor een geheel nieuw model, besluit men tot een ingrijpende ‘verbouwing’: de 1800 coupé wordt in 1971 getransformeerd in een soort ‘shooting brake’, met een naar achteren doorgetrokken daklijn en grote, glazen achterklep. 




Daardoor kan de auto als 1800 ES (Electronic Special) nog een tijdje mee tot in juni 1973 het doek valt voor de vlotte Volvo. Een directe opvolger is er niet. De 262 Coupé van Bertone verschijnt pas jaren later. Er worden van 1961 tot en met 1973 39.414 1800 P, S en E modellen gebouwd en 8.077 1800 ES’en.



Technische gegevens Volvo 1800
Type P1800 / 1800 S 1800 ES
Bouwjaren 1961-1968 1971-1973
Bouwwijze 4 cil., lijn 4 cil., lijn
Cilinderinhoud 1780 cc 1986 cc
Brandstof benzine benzine
Aandrijving achter achter
Vermogen 100 pk/6000 tpm 125 pk/6000 tpm
Koppel - -
Lengte 440 cm 438 cm
Breedte 170 cm 170 cm
Hoogte 128 cm 128 cm
Wielbasis 245 cm 245 cm
Massa 1111 kg 1160 kg
Topsnelheid 175 km/h 185 km/h
Acceleratie - -
Prijs - -
Productieaantal - 8077