Citroën verbaast de
wereld met de revolutionaire DS19
Vroeger heb ik een donker groene Citroën DS 19 gehad, maar mijn persoonlijke voorkeur voor auto’s ligt in de sportieve hoek. Comfort en luxe staan niet bovenaan mijn lijstje als ik op zoek ga naar een nieuwe auto.
Tevens hebben auto’s die veel ouder zijn dan mijn eigen geboortejaar doorgaans niet echt mijn interesse.
Maar zoals altijd zijn er uitzonderingen op regels en er zijn ook auto’s buiten mijn gebruikelijke voorkeuren waar ik een zwak voor heb.
Eén van die auto’s is de basis voor het apparaat wat ik nu voor me heb staan. De Citroen DS is als je het mij vraagt een prachtige auto, misschien wel één van de mooiste auto’s ooit ontworpen. Dat vinden auto-ontwerpers overigens ook, maar los van de prachtige lijnen is ook de techniek van een DS bijzonder want de hydropneumatische vering was voor een auto in die tijd bijzonder vooruitstrevend.
Technische gegevens Citroën DS/ID
Type | ID19 | DS19 | DS23 i.e. |
Bouwjaren | 1956-1961 | 1955-1961 | 1971-1974 |
Bouwwijze | 4 cil., lijn | 4 cil., lijn | 4 cil., lijn |
Cilinderinhoud | 1911 cc | 1911 cc | 2347 cc |
Brandstof | benzine | benzine | benzine |
Aandrijving | voor | voor | voor |
Vermogen | 70 pk/4500 tpm | 70 pk/4500 tpm | 130 pk/5250 tpm |
Koppel | - | - | - |
Lengte | 481 cm | 481 cm | 490 cm |
Breedte | 173 cm | 173 cm | 180 cm |
Hoogte | 147 cm | 147 cm | 147 cm |
Wielbasis | - | - | - |
Massa | - | 1215 kg | - |
Topsnelheid | 140 km/h | 140 km/h | 188 km/h |
Acceleratie | - | - | 10,8 s |
Prijs | - | - | - |
Productieaantal | - | - | - |
Op de Parijse Autosalon van 1955 verbaast Citroën de wereld met de revolutionaire DS19. De door Flaminio Bertoni bijzonder vormgegeven DS (uitgesproken als dé-esse, Frans voor Godin) is de opvolger van de illustere Traction Avant.
Hij (of zij?) is werkelijk volgestopt met technische noviteiten, zoals de ultramoderne hydropneumatische vering, schijfremmen vóór, een halfautomatische versnellingsbak, en een kunststof dak. Een rempedaal ontbreekt; daarvoor in de plaats bevindt zich een soort bolletje op de vloer, waarmee geremd kan worden zonder dat er eerst een pedaalslag overwonnen moet worden. Het hydropneumatische systeem regelt niet alleen de vering, maar tevens de stuur- plus rembekrachtiging en de automatische koppeling.