Ferrari-liefhebbers kunnen zich het jaar 1984 vast nog goed herinneren. In 1984 kwam de 288 GTO op de markt.
Het was de eerste Ferrari supercar ooit en het begin van een unieke generatie supercars die de fabriek in Maranello uitrolden.
In 2002 volgde de laatste supercar in de vorm van de Enzo Ferrari. Een waanzinnig monster die voor een flinke aardschok zorgde in autoland.
Nu, in 2013, is het tijd om kennis te maken met de nieuwste supercar uit de stallen van Ferrari die de autogeschiedenis voor de komende jaren gaat bepalen. Maak kennis met de LaFerrari !
Waar moeten we beginnen? Wat grote klasse van Ferrari is het feit dat op een paar kleine teasers en vage foto's er geen enkele foto is gelekt van de supercar tot vanochtend.
Op dit moment is er maar één concurrent voor de LaFerrari en dat is de McLaren P1. Maar heel degelijk is vanuit McLaren al het nieuws bekend gemaakt over de P1. Dat is saai en niet spannend.Bij Ferrari zijn er dagen, maanden en zelfs jaren voorbij gegaan voordat er een een klein beetje informatie uitlekte. We hebben letterlijk moeten aftellen tot de laatste seconden voordat het doek van de LaFerrari werd getrokken. Dit is het maximale op technisch gebied mogelijk bij Ferrari. Daarvoor werd intensief samengewerkt met Felipe Massa en Fernando Alonso. De LaFerrari is de combinatie tussen esthetisch onderzoek en aërodynamische functionaliteit. Ferrari's Styling Centre heeft zeer nauw samengewerkt met de enginieurs en de andere afdelingen.
Een groep van GT en F1 ingenieurs hebben samen het chassis ontwikkeld dat heeft geresulteerd in een maximale stijfheid en een minimaal gewicht. Ten opzichte van de vorige supercar, de Enzo Ferrari. is de torsiestijfheid toegenomen met 27% toegenomen en het gewicht met 20% afgenomen.
Om de looks van de Ferrari te omschrijven moeten we even in de geschiedenisboeken duiken. De looks zijn uitbundige vormen van de Ferrari's uit de jaren zestig prototypes zoals de 330 P4 en de 312P. De verhouding van de voor-en wielkast afmetingen zijn ook zeer in lijn met de Ferrari-traditie. De rijpositie van de LaFerrari is een geheel nieuw concept en leunt zwaar op F1-auto's. Zowel Fernando Alonso en Felipe Massa waren direct betrokken bij de ontwikkeling, resulterend in een functionele cockpit.
De 6,3 liter V12 heeft een vermogen van 800 pk en dankzij een HY-KERS elekromotor komt daar nog eens 163 pk bij op. Daarmee komt het totaal op een vermogen van 963 pk en meer dan 900 Nm! De V12 motor kan in totaal 9.250 toeren per minuut draaien en spuugt een flinke 330 gram CO2 per kilometer uit. De topsnelheid van de LFerrari ligt boven de 350 km/u. De nul naar honderd kilometer per uur sprint is zeker in drie seconden geklaard. Exacte cijfers zijn hier nog niet van. De nul naar tweehonder kilometer per uur wordt onder de zeven seconden uitgevoerd en tot 300 km/u heb je 15 seconden nodig.
In totaal zullen er 499 exemplaren gebouwd worden. Maar daarover valt alleen maar slecht nieuws te melden. Wie in Genève graag een bak geld wil neertellen zal teleurgesteld worden. Alle exemplaren zijn uitverkocht!