Powered By Blogger

zondag 27 februari 2022

Representatieve auto uit 1967 (VideoFilm)




NSU RO 80


NSU Ro 80 kwam in 196
7 op de markt en was een limousine uit de hogere klasse die zo’n tien jaar zou worden geproduceerd. Het ontwerp van deze auto werd als zeer vernieuwend gezien voor zijn tijd door de aerodynamische vormgeving. 



Daarnaast kreeg dit model ook nog een 115 PK sterke wankelmotor wat voor die tijd ook hoogst ongewoon was. NSU paste de motor als eerste toe in 1963 maar dat was een problematische oefening.

In 1967 plande de Duitse autofabrikant NSU een grote representatieve auto om de wankelmotor een vooruitstrevend imago te geven. In die tijd maakte NSU alleen auto’s in de economy klasse. Van de Ro 80 werden in tien jaar tijd ruim 37.000 exemplaren gebouwd. De Ro 80 haalde met zijn wankelmotor een topsnelheid van 181 km/u en “sprintte” in 13 seconden naar de 100 km/u. In 1967 werd het model met overweldige meerderheid van stemmen “Auto van het Jaar”.



woensdag 23 februari 2022

Spionagefoto's FERRARI-SUV (VideoFilm)



DE NIEUWE FERRARI-SUV PUROSANGUE


Een SUV is momenteel de grootste afwezige in het modellengamma van Ferrari. Hoewel Ferrari zelfs al een naam aan zijn beloofde SUV heeft gehangen, ontbreekt er in de Ferrari-showrooms nog altijd ieder spoor van die Purosangue. Op deze kersverse spionagefoto's is hij beter dan ooit te zien.

In februari dit jaar kon AutoWeek je al een eerste reeks spionagefoto's van de Purosangue voorschotelen, maar die platen waren van grote afstand geschoten. Onze spionagefotograaf heeft Ferrari's eerste SUV nu van dichtbij weten te kieken. De Purosangue lijkt geen SUV te worden in de stijl van de Urus, volgens de laatste geruchten wordt het een relatief lage vierzitter met een sterk aflopende daklijn en instelbare rijhoogte.





 

De Purosangue, wat Italiaans is voor volbloed, krijgt een voorin geplaatste motor, die is gekoppeld aan een nabij de achteras gemonteerde versnellingsbak. 

De SUV van Ferrari krijgt in ieder geval een hybride aandrijflijn die onder meer is opgebouwd uit een machtige achtcilinder en een elektromotor. 

De auto op de foto's is nog een zogeheten mule en dat betekent dat er onder de koets van een bestaand model - in dit geval een Maserati Levante - nieuwe techniek wordt getest. Opvallend is het front, daarin vallen namelijk al Ferrari Roma-achtige koplampen te ontwaren.

De Purosangue verwachten we inmiddels niet meer voor de tweede helft van dit jaar op de markt.

zaterdag 19 februari 2022

Een zeer mooie populaire sportwagen (VideoFilm)


 

Alfa-Romeo Giulia GTA

In 1962 werd de opvolger van de zeer populaire Giulietta -serie geïntroduceerd. Deze auto was de Alfa Romeo Giulia , intern de "Serie 105" genoemd. De coupé van de 105 serie, gebruikte de verkorte bodemplaat van de Giulia Berlina en is ontworpen door Bertone . De naam van de auto evolueerde eind jaren zestig van Giulia Sprint GT naar Giulia Sprint en naar GTJ ( Junior ) en GTV ( Veloce ).

In die tijd was Alfa Romeo erg actief in de autosport . Autodelta , de racedivisie van Alfa, ontwikkelde een auto voor competitie die sterk leek op het straatmodel. Deze auto's werden GTA genoemd in plaats van GT, de 'A' staat voor 'Alleggerita', Italiaans voor lichtgewicht. De GTA werd voor het eerst geproduceerd in 1965 als een 1.6 L (1570 cc) en later als een 1300 Junior-versie. De GTA-auto's werden ook vervaardigd in straat- (Stradale) of pure race-uitvoering (Corsa).