Op 24 juni
1910 werd in Milaan een nieuwe autofabriek opgericht onder de naam A.L.F.A.
(Anonima Lombarda Fabbrica Automobili). Enkele jaren later nam de Napolitaanse
ondernemer Nicola Romeo het bedrijf over, waarna hij de naam veranderde in Alfa
Romeo.
Van de 24 HP
– de allereerste Alfa – tot het groene Quadrifoglio-embleem. Van legendarische
coureurs als Tazio Nuvolari en Enzo Ferrari, tot Nino Farina en Juan Manuel
Fangio.
Van de overwinning in het allereerste wereldkampioenschap in de
autosport met de P2, tot de zege in het eerste Formule 1-wereldkampioenschap
met de Alfetta 158. Van de Giulietta tot de Spider, van de Giulia-dynastie tot
het Tipo 33-project. Herontdek met FCA Heritage de uitzonderlijke prestaties,
auto's en mensen die aan de basis stonden aan de totstandkoming van de Alfa
Romeo-legende.
De
Mercedes-Benz 300SL (waarbij SL staat voor Sport Leicht) is een tweepersoons
auto van het Duitse automerk Mercedes-Benz, die vanaf 1952 tot 1963 werd
vervaardigd.
Om na de
Tweede Wereldoorlog weer aan de autoracerij deel te kunnen nemen, had Mercedes-Benz
de 300SLR ontwikkeld, een tweepersoons racewagen in navolging van de roemruchte
W196 racewagen.
De 300SL was
in twee types te onderscheiden: de W 198 I en de Wc198 II. 300SL Coupé 300SL Coupé
1955
In eerste
instantie was het een puur op racen ontworpen auto en daarom in 1952 maar in
een oplage van 10 stuks gebouwd. De auto werd ingezet in snelheidsritten, zoals
de Mille Miglia, de Carrera Panamericana en de andere ritten, waarin men met de
wagen grote successen bereikte.
De wagen was
voorzien van de M 198-motor, die de 1179 kilo wegende wagen in 9 seconden naar
de 100 km/h bracht. Deze 3-liter 6-cilinder lijnmotor was voorzien van een
Bosch direct-inspuitsysteem, waardoor een vermogen van 175 pk kon worden
opgewekt, 60 pk meer dan bij de standaardmotor van de 300.
De topsnelheid
bedroeg 225 km/h. Toen bleek dat deze wagen zeer aansprak bij liefhebbers van
dit soort sportwagens, werden in de periode 1954-1957 1400 exemplaren gebouwd
van de 300SL Coupé. Deze motor kreeg in de loop van de tijd meer wijzigingen,
waardoor het vermogen tot 215 pk was opgelopen en de topsnelheid, afhankelijk
van het type achterasoverbrenging, varieerde tussen de 235 en 269 km/h.