Ford Taunus
G93A / 10M (1939–1942 / 1948–1952) “Bochel”.Na de oorlog zijner drie versies gebouwd, de Taunus de Luxe als laatste
had een voorruit uit 1 stuk.
Ford Taunus
G13 12M / 15M (1952–1962) “Wereldbolletje”
Ford Taunus
17M (1957–1960) “Barok”
Ford Taunus
P3 17M (1960–1964) “Badkuip”
Ford Taunus
P4 12M (1962–1966)
Ford Taunus
P5 17M (1964–1967)
Ford Taunus
P6 12M (1966–1970)
Ford
(Taunus) P6 15M (1967–1971)
Ford P7 17M
/ 20M / 26M (1967–1971)
Ford Taunus
TC1 1.3 1.6 2.0 2.3 (1970–1975) TC staat voor Taunus Cortina
Studebaker
was een bedrijf met een reputatie voor het produceren van indrukwekkende auto
ontwerpen. Toen het de beroemde "kogelneus" naar buiten bracht,
dachten velen dat het een radicaal nieuw idee was; te radicaal voor de tijd.
Eigenlijk, Studebaker en andere bedrijven had gespeeld rond voor een paar decennia met het idee van een kogel neus kegel vorm als onderdeel van het
ontwerp voor de voorkant van een auto. Het begon niet met de 1950 Studebaker
Champion, maar werd gebruikt op de 1948 Tucker als een derde koplamp. Zelfs
Studebaker speelde al enkele jaren met het idee. Tucker had gebruikt een kogel
neus in 1948 en Ford had ook een vorm van kogel neus op hun 1949 club coupe en
Oldsmobile gebruikt een versie op hun concept car in 1956. Studebaker produceerde
343.164 auto's in 1950 en 268.564 auto's in 1951. Als die cijfers kloppen, dan
waren er in totaal 611.728 Studebakers met een neuscorrectie.
De kogelneus
modellen waren in drie verschillende grootte voertuigen: de kampioen, de
commandant, en de Land Cruiser.
De voorkant van deze voertuigen was gekoppeld
aan grote wrap-around achterruiten te maken voor spectaculaire auto's en de
mensen grapten: "Welke kant gaat het?" Studebaker had bereikt verkoop
records met haar 1947-1949 modellen en het bedrijf had hoge verwachtingen dat
nieuwe 1950 modellen zou ook doen. Studebaker vond de ontwerpen werden zeer
goed aanvaard door het publiek als het introduceerde een nieuwe V8 motor en een
Automatic Drive transmissie. De fabriek in South Bend voegde een derde ploeg
toe en de fabrieken in Zuid-Californië en Canada werkten in de buurt van
capaciteit.
De viering
van de succesvolle jaren voor Studebaker werd gemodereerd door de Koreaanse
Oorlog en het bedrijf voelde zich nodig om opnieuw te helpen in een
oorlogsinspanning.
Afgelopen
zondag deden leden van de Veteranen Automobiel Club Roadstar in hun Oldtimers
Zuidhorn aan. In de ochtend verzamelden een 15 tal chauffeurs zich met hun
automobielen aan de start bij In ’t Holt 1654.
Na de koffie
werd een mooie rit, uitgezet door Priet senior uit Zuidhorn, gevolgd. Deze ging
via Drenthe en het Zuidelijk Westerkwartier weer naar Zuidhorn met een
tussenstop in Leek op het landgoed Nienoord.
Rond vier uur in de middag reed de
stoet via de Hoofdstraat naar het Grand Café waar organisator Priet de
chauffeurs hun plek wees. Met het statige hotel op de achtergrond genoot het
gezelschap vervolgens op het terras van een verfrissend drankje.
De club is
opgericht in 1996 en heeft eigenaren van oldtimers gefabriceerd vóór 1950 als
leden. Hun doelstelling is het in stand houden van en bevorderen van de
conservatie en restauratie van antieke automobielen Daarnaast organiseren de
leden demonstratie-, en toer ritten.