Vierdeurs topauto van de jaren tachtig
Begin jaren tachtig bracht Maserati de geheel comform die
periode hoekig gelijnde Biturbo op de markt, een coupé die zoals zijn naam al
verraadt in alle gevallen een van twee turbo's voorziene V6 onder de kap had.
Die dubbelgeblazen zescilinder is door de jaren heen in diverse formaten op de
markt geweest. De 2,0-litervariant bleef om belastingtechnische redenen
nagenoeg voorbehouden aan de thuismarkt. De 2,5- en 2,8-literversies kennen we
buiten de Italiaanse landsgrenzen beter.
In 1983, twee jaar na de lancering van de tweedeurs
Biturbos, voegde Maserati een vierdeurs aan de line-up toe. Deze nieuwe,
langere varianten stonden kregen ten opzichte van de bekende tweedeursversies
een circa negen centimeter langere wielbasis en een grotere overhang achter.
100 jaar
Maserati werd in Maastricht gevierd !
https://janwib.blogspot.nl/2014/01/maserati-100-jaar-jubileum-mecc.html
Het grotere formaat zorgde voor een gewichtstoename van zo'n 100 kilo ten
opzichte van de tweedeurs. In 1986 werd het vierdeurs-Biturbo-gamma, dat tot
dat jaar alleen uit de 420's en de 425's bestond, aangevuld met deze 430-uitvoering
met de 2,8-liter V6 onder de kap. Deze 225 pk sterke 430 is met nog geen 1.000
geproduceerde exemplaren behoorlijk zeldzaam te noemen, zeker anno 2018.