Powered By Blogger

zondag 23 januari 2022

Mercedes-Benz 190 een schot in de roos ! (VideoFilm)



Baby-Benz W201 niet de grootste

De baby-Benz W201, oftewel de Mercedes-Benz 190, was in 1982 een schot in de roos. Veel van de in jaren tachtig verkochte Mercedessen van het type 190 rijden nog rond, al komt een aanzienlijk deel daarvan uit het buitenland. Maar liefst 72,6 procent. 

Toch is de destijds meest bereikbare Mercedes-Benz niet de meest voorkomende jaren tachtig-Benz van Nederland. Zelfs van de S-klasse kom je meer exemplaren tegen uit dat decennium. 

Met 4.637 stuks troeft hij zelfs nipt de Opel Kadett af, al scheelt het maar drie exemplaren. Een strenge winter verder en het kan zo maar anders liggen, al verwachten we gezien de liefhebbersstatus van het topmodel van Benz in die jaren eerder verdere groei dan van de Opel Kadett. 

Toch moet ook de S-klasse een andere Mercedes-Benz boven zich dulden in deze top tien. De voorloper van de E-klasse, de 200-/300-serie staat namelijk zelfs in de top drie. Maar liefst 7.708 uit de periode 1 januari 1980-31 december 1989 zijn er nog te vinden.

vrijdag 14 januari 2022

Leuke oldtimers kijken en helemaal gratis (VideoFilm)



Elke woensdag Classic Summer Meet

Classic Summer Meet - kortweg CSM - is de meest succesvolle ontmoeting voor liefhebbers van oude en/of speciale voertuigen. 

Elke woensdag van mei tot september vanaf 18 uur is de parking van de Cristal arena in 

Genk dé trekpleister voor oldtimers, youngtimers, trucks, moto’s, brommers, bikes, … Nog tot 26 september is er heel wat exclusiefs op wielen te spotten.

Helemaal gratis bovendien, want daar is het de inrichters nu net om te doen.

SUMMER MEET 

 

Nostalgie en tijd voor verandering 

“We moeten altijd maar betalen om samen te komen met onze oldtimers,” klonk het bij enkele oldtimervrienden. 

“Wij zijn eigenaar van mooie voertuigen en rijden al heel wat dure brandstof op om tot bij events te geraken. Een kost die we met plezier dragen omdat die nu eenmaal eigen is aan de hobby… Maar dat we ook nog eens in de buidel moeten tasten om bijeen te komen en onze auto’s te showen op een treffen, dat gaat te ver. De kosten verhaalt de inrichter van het evenement dikwijls op ons, terwijl bezoekers gratis onze auto’s mogen komen bewonderen. Dat is toch niet logisch...” Voor uitgestippelde rondritten met roadboek, catering en dergelijke meer vinden de vrienden het vanzelfsprekend dat er een bijdrage wordt gevraagd. Maar voor statische shows is het een heel ander verhaal. Het werd tijd om het anders aan te pakken vonden ze.

zaterdag 8 januari 2022

Fouten van oldtimerbezitters (VideoFilm)

5 fouten die oldtimerbezitters niet mogen maken 

Met de mooie maanden in het vizier kruisen steeds meer oldtimers ons pad en al zeker tijdens de weekends. Heb je zelf ook een exemplaar (of meerdere) in de garage staan die volgens jou klaar zijn om hun neus buiten te steken? Zorg er dan voor dat je je niet aan deze fouten bezondig.

1. Onderhoud overslaan

Het is niet omdat er in de regel weinig met oldtimers gereden wordt, dat pakweg een oliewissel uitstellen geen kwaad kan. Een klassieke auto heeft er baat bij om regelmatig in beweging te zijn, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, en regelmatig onderhoud is dan uiteraard vereist. Al heeft een klassieke wagen ook aandacht nodig als hij lang stilstaat. Denk maar aan de remmen, de koppeling, controleren op lekken… Klik hier voor meer info over de onderhoudfrequentie, of hier voor extra handige tips.

2. Onaangepast rijgedrag

Hoe ouder de auto, hoe meer je bent aangewezen op je eigen stuurmanskunsten en anticipatievermogen. Oude wagens beschikken over minder krachtige remsystemen en ontbreken moderne rijhulpmiddelen zoals ESP, tractiecontrole en in veel gevallen zelfs ABS. Wie met een oldtimer overweg kan, kan dat ook met een moderne vierwieler maar die vlieger gaat lang niet altijd op in de omgekeerde richting…


3. Geen gordel dragen

Wist je dat je de veiligheidsgordels van tal van oldtimers kan laten vervangen door moderne, veel veiligere exemplaren, vaak zelfs met een retrolook? Zeker doen als de mogelijkheid bestaat, zeggen wij, want je leeft maar één keer… Zelfs in bepaalde klassiekers waar er geen aanwezig zijn, kan je er laten plaatsen. In dit artikel kom je te weten of kinderen mogen meerijden in een oldtimer zonder veiligheidsgordels.

4. De banden nooit vervangen

Een oldtimer op oude banden kan een gevaar betekenen. Zelfs al lijken ze in goede staat, hun rubber veroudert en wordt droger, wat bijvoorbeeld bij een noodstop voor problemen kan zorgen. Klik hier voor meer informatie over dit onderwerp.

5. Staat van de leidingen nooit controleren

Net als het rubber van de banden kan dat van de slangen onder de motorkap te droog worden met de jaren, met alle onaangename gevolgen van dien. Het koelsysteem kan uitvallen, de motor oververhit raken en in het ergste geval – als het om een brandstofleiding gaat – kan je droom-op-wielen in brand vliegen.