Powered By Blogger

vrijdag 14 januari 2022

Leuke oldtimers kijken en helemaal gratis (VideoFilm)



Elke woensdag Classic Summer Meet

Classic Summer Meet - kortweg CSM - is de meest succesvolle ontmoeting voor liefhebbers van oude en/of speciale voertuigen. 

Elke woensdag van mei tot september vanaf 18 uur is de parking van de Cristal arena in 

Genk dé trekpleister voor oldtimers, youngtimers, trucks, moto’s, brommers, bikes, … Nog tot 26 september is er heel wat exclusiefs op wielen te spotten.

Helemaal gratis bovendien, want daar is het de inrichters nu net om te doen.

SUMMER MEET 

 

Nostalgie en tijd voor verandering 

“We moeten altijd maar betalen om samen te komen met onze oldtimers,” klonk het bij enkele oldtimervrienden. 

“Wij zijn eigenaar van mooie voertuigen en rijden al heel wat dure brandstof op om tot bij events te geraken. Een kost die we met plezier dragen omdat die nu eenmaal eigen is aan de hobby… Maar dat we ook nog eens in de buidel moeten tasten om bijeen te komen en onze auto’s te showen op een treffen, dat gaat te ver. De kosten verhaalt de inrichter van het evenement dikwijls op ons, terwijl bezoekers gratis onze auto’s mogen komen bewonderen. Dat is toch niet logisch...” Voor uitgestippelde rondritten met roadboek, catering en dergelijke meer vinden de vrienden het vanzelfsprekend dat er een bijdrage wordt gevraagd. Maar voor statische shows is het een heel ander verhaal. Het werd tijd om het anders aan te pakken vonden ze.

zaterdag 8 januari 2022

Fouten van oldtimerbezitters (VideoFilm)

5 fouten die oldtimerbezitters niet mogen maken 

Met de mooie maanden in het vizier kruisen steeds meer oldtimers ons pad en al zeker tijdens de weekends. Heb je zelf ook een exemplaar (of meerdere) in de garage staan die volgens jou klaar zijn om hun neus buiten te steken? Zorg er dan voor dat je je niet aan deze fouten bezondig.

1. Onderhoud overslaan

Het is niet omdat er in de regel weinig met oldtimers gereden wordt, dat pakweg een oliewissel uitstellen geen kwaad kan. Een klassieke auto heeft er baat bij om regelmatig in beweging te zijn, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, en regelmatig onderhoud is dan uiteraard vereist. Al heeft een klassieke wagen ook aandacht nodig als hij lang stilstaat. Denk maar aan de remmen, de koppeling, controleren op lekken… Klik hier voor meer info over de onderhoudfrequentie, of hier voor extra handige tips.

2. Onaangepast rijgedrag

Hoe ouder de auto, hoe meer je bent aangewezen op je eigen stuurmanskunsten en anticipatievermogen. Oude wagens beschikken over minder krachtige remsystemen en ontbreken moderne rijhulpmiddelen zoals ESP, tractiecontrole en in veel gevallen zelfs ABS. Wie met een oldtimer overweg kan, kan dat ook met een moderne vierwieler maar die vlieger gaat lang niet altijd op in de omgekeerde richting…


3. Geen gordel dragen

Wist je dat je de veiligheidsgordels van tal van oldtimers kan laten vervangen door moderne, veel veiligere exemplaren, vaak zelfs met een retrolook? Zeker doen als de mogelijkheid bestaat, zeggen wij, want je leeft maar één keer… Zelfs in bepaalde klassiekers waar er geen aanwezig zijn, kan je er laten plaatsen. In dit artikel kom je te weten of kinderen mogen meerijden in een oldtimer zonder veiligheidsgordels.

4. De banden nooit vervangen

Een oldtimer op oude banden kan een gevaar betekenen. Zelfs al lijken ze in goede staat, hun rubber veroudert en wordt droger, wat bijvoorbeeld bij een noodstop voor problemen kan zorgen. Klik hier voor meer informatie over dit onderwerp.

5. Staat van de leidingen nooit controleren

Net als het rubber van de banden kan dat van de slangen onder de motorkap te droog worden met de jaren, met alle onaangename gevolgen van dien. Het koelsysteem kan uitvallen, de motor oververhit raken en in het ergste geval – als het om een brandstofleiding gaat – kan je droom-op-wielen in brand vliegen.

zaterdag 25 december 2021

Een auto voor iedereen, 8 Miljoen exemplaren gebouwd (VideoFilm)



 

60 jaar Renault 4

Van 1961 tot en met 1992 bouwde Renault de legendarische 4. Generaties groeiden op met het ‘Viertje’ - in Frankrijk liefkozend Quatrelle genoemd naar de gangbare variant 4L, waarbij de L stond voor Luxe.

 Bij zijn afscheid was het met ruim 8 miljoen exemplaren de meest gebouwde Franse auto

 Lees verder → Wie kent hem niet ?