Powered By Blogger

donderdag 1 augustus 2013

Citroën Traction Avant 1934-1957 (Video Top-Gear)


770.000 Traction Avants gebouwd

Traction Avant betekent natuurlijk niets anders dan aandrijving voor, en dat is dan ook precies wat deze auto bij zijn introductie in 1934 bijzonder maakte.



 Voorwielaandrijving was weliswaar al veel eerder en vaker toegepast, maar Citroën was de eerste die het systeem grootschalig toepaste op een productiemodel. En ook voor de zelfdragende carrosserie ging iets soortgelijks op. Overigens heette de Citroën binnen deze serie officieel anders, want ze werden aangeduid met hun fiscale vermogen. De reeks begon bij de 7 CV (met 32 dan wel 36 pk sterke viercilinder met een inhoud van 1.628 cc), gevolgd door de 11 CV (46, 56 en 60 pk uit een 1.911 cc viercilinder) 


Het brein achter deze vooroorlogse Citroën is André Lefèbvre, die voor die tijd bij Renault werkte, terwijl de carrosserie werd getekend door Flaminio Bertoni. De ontwikkeling van de auto ging overigens niet geheel van een leien dakje, temeer omdat de Citroen-directie nogal haast had. Zo was er de automatische versnellingsbak waarmee de auto oorspronkelijk standaard zou worden uitgerust, die een bron van problemen was. Uiteindelijk werd kort voor de onthulling besloten de automaat te laten varen en werd er hals over kop een handgeschakelde driebak gemaakt. 




De auto was leverbaar als sedan met vier deuren, maar er kwamen kort na de introductie verschillende varianten. Een bredere versie bijvoorbeeld, maar ook een roadster, coupé en de langere Familiale met zes in plaats van vier zijruiten en opklapbare stoeltjes voor de kleinste kinderen.



De roadster en coupé werden na de oorlog geschrapt.
Het model werd pas in 1952 echt bijgeschaafd toen het reservewiel in plaats van op het kofferdeksel erin verdween. Ook werden de ruitenwissers verplaatst naar de onderzijde van de voorruit – daarvoor waren ze er boven gemonteerd, en werd het interieur gemoderniseerd.




Binnen kort een verslag met foto's van deze bijzondere oldtimer dagen in Duitsland ↓

http://janwib.blogspot.nl/2013/01/super-oldtimer-evenement-in-duitsland.html

Weer twee jaar later, in april 1954, zette Citroen de eerste stap naar een hydropneumatisch veersysteem op de 15 CV – een systeem waarmee het merk later beroemd werd. Naast de fabriek in Parijs, werden Traction Avants ook in het Belgische Vorst en het Engelse Slough gebouwd. In de zomer van 1957 viel het doek voor het model. Tegen die tijd waren er ruim 770.000 Traction Avants gebouwd.

maandag 22 juli 2013

Oldtimertreffen Bad-Bentheim (Video)


Oldtimerdag
 in Bad Bentheim
BAD-BENTHEIM - In Bad Bentheim werd op zondag 14 juli voor de 24e keer de internationale oldtimerdag gehouden. 
Foto's: Auteur Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor nog een grotere afbeelding !

 






Volgens de organisatoren waren er meer dan 300 oldtimers die aan het evenement hebben deelgenomen. Met het chroom en het leer mooi glanzend gepoetst.







Ook dit jaar was een bezoek aan de oldtimerdag in Bad Bentheim zeker de
moeite waard. ↓

Foto's : Auteur Jan Wibbelink.
Klik op de foto,s voor nog een grotere afbeelding !

Naast de edele modellen en Ford T-modellen waren er ook brandweerauto’s en motoren te bewonderen. Liefhebbers van Engelse en Italiaanse sportauto’s konden hun hart ophalen. Naast de merken Jaguar, Triumph en MG werden er ook oldtimers getoont van Fiat, Dino, Horch, Mercedes Pagoden.








Vanaf 10.00 uur konden de oldtimers naar het Kurpark en een mooi plekje zoeken waarna de liefhebber ze kon bewonderen.







 








Tijdens het evenement was er live muziek en zorgen barbequestands voor de inwendige mens.
Rondrit
Rond 13.30 uur maakten de oldtimers een rondrit richting Nordhorn, Nederland en weer terug naar Bad Bentheim. Na de rondrit waren de voertuigen dan weer te bekijken. De gastronomie van het Kurhaus Hotel zorgt voor een onderhoudzaam programma en voor de inwendige mens w dt gezorgd in het café en in de Biergarten



dinsdag 16 juli 2013

22 miljoen voor Mercedes Silver Arrow (Videofilm)

Ruim 22 miljoen euro betaald voor Silver Arrow

Met dank aan Peter Wibbelink voor de tip.
Het was een veilingrecord, afgelopen weekend bij Bonhams in Goodwood: omgerekend ruim 22 miljoen euro werd er betaald voor een Silver Arrow, de Mercedes-Benz W196.
En wij weten door wie...




Juist ook vanwege het unieke 'hamerstuk', de in de vijftiger jaren Grand Prix-winnende Mercedes-Benz W196, puilde de veilingzaal in Goodwood werkelijk uit met belangstellenden. En dat bleken niet louter nieuwsgierigen, want er werd behoorlijk snel en veel geboden op de bijzondere Silver Arrow - ook online en via telefoonlijnen.



De unieke sportauto - die ter veiling werd aangeboden door de Emir van Qatar - werd in 1954 bestuurd door de legendarische Argentijnse coureur Juan Manuel Fangio. Hij won er onder meer de Duitse en Zwitserse Grand Prix mee. En voor de liefhebbers: het chassisnummer is 00006/54, voorzien van 2,5 liter acht-in-lijn.



Onlangs was in het Louwman Museum nog een indrukwekkende expositie te zien van Silver Arrows of zo u wilt, Silberpfeilen.↓

http://louwmanmuseum.nl/

Ah fijn, nog nooit dus bracht een auto op een veiling 19,6 miljoen Britse Ponden op (ruim 22 miljoen euro), een recordbedrag dus, en dat ook nog eens tijdens het twintigste, dus jubilerende Festival of Speed. Wie dat er voor over had? Primeurtje! De veilingmeester mocht de naam van mode-ontwerper Ralph Lauren noteren.



Verslag van oldtimerrit door de Hof van Twente ↓

http://janwib.blogspot.nl/2013/04/oldtimerrit-door-de-hof-van-twente.html