De BMW E21
is een model van het Duitse automerk BMW. Het werd ontworpen onder leiding van
Paul Bracq. In 1975 (in de VS: 1977) rolden de eerste modellen uit de 3-serie
van de band.
De E21 wordt
gezien als BMW's eerste echte 3-serie, die van mei 1975 tot 1983 geproduceerd
is. Voorloper van de E21 was het 02 model, beter bekend als 1502, 1602, en
2002. Echter, met de komst van de E21, kreeg BMW een driecijferige type
aanduiding.
De E21 kwam alleen maar uit met benzinemotoren. In het begin van de
productie kon men kiezen uit verschillende types: de 316, 318, 320 en 320i.
Tegen 1977 kwam de 323i erbij en werd de viercilinder 320 vervangen door de
320/6. Zowel de 320/6 als de 323i waren zescilindermotoren. In 1980 kwam er nog
de spaarversie bij, de 315
Een
tweedeurs coupé ontworpen door Enrico Fumia, de man die ook de Alfa 164 en Audi
Quartz tekende. De basis van de GTV is het ‘Tipo Due’-platform. In de jaren ’90
werden vele producten van Fiat, Alfa Romeo en Lancia op dit platform gebouwd.
Die
koplampen. Het is eigenlijk een grote koplamp, maar door de motorkap zijn het
twee priemende lampen. Hoe gaaf is dat ?
Sowieso is de styling briljant. Er was
destijds geen auto die erop leek.
Welke
variant moet ik hebben?
Het liefste
een V6 van na de eerste facelift. De 3.0 V6 wil je hebben. De prestaties, het
geluid, de sensatie. Dit is gewoon een miniatuur Ferrari. De prestaties zijn
niet bovengemiddeld, maar niet wereldschokkend. De rij-ervaring is dat wel. Het
faceliftmodel is net even wat verfijnder en heeft vooral een veel fraaier
dashboard.
Wat betaal
ik daar tegenwoordig voor?
Voor 12.500
mille heb je een keurig postfacelift model met 3.0 V6. Een 2.0 V6 Turbo is
bijna even snel en veel goedkoper, maar ook wat onderhoud intensiever.
De Taunus
12M, gepresenteerd in 1952, was de eerste nieuwe Duitse Ford na de Tweede
Wereldoorlog.
Het model leek qua styling op de Britse Ford Zephyr. Iets anders
wat de nieuwe Ford Taunus 12M gemeen had met zijn Britse Ford neven was het
behoud van een oude zijklepper motor in een tijd waarin steeds meer
concurrenten waren overgestapt op overhead valve eenheden.
Door de
jaren heen zijn er verschillende modellen van deze auto van vroeger op de markt
gebracht.
De originele
doet denken aan een badkuip, terwijl de nieuwere varianten steeds meer strakke
lijnen hebben.
De Ford Taunus verdiende zijn populariteit vooral aan de ruime kofferbakruimte.