Powered By Blogger

zaterdag 2 april 2022

Een luxe lelijke eend met de klasse van een DS (VideoFilm)





De lelijkste auto’s in de geschiedenis ?

Schoonheid is relatief en hangt af van de ogen die ernaar kijken. Maar er zijn dingen die gewoonweg objectief lelijk zijn. 

Dit geldt zelfs in de autowereld. In de loop der jaren hebben onze wegen auto’s gezien die alleen de ontwerpers zelf kunnen kwalificeren als ‘mooi’. Ter ere van al deze gruwelen, dit is een van de lelijkste auto’s ooit gemaakt in de geschiedenis van de wereldwijde automarkt en ik vind dat nog wel mee valt.

De auto

Je had de Citroën 2CV en je had de Citroën DS. Daartussen lag een enorm gat, dat in 1961 werd opgevuld met de Ami. Technisch was de auto gebaseerd op de Lelijke Eend – met diens platformchassis en luchtgekoelde tweecilinder boxermotor – het ontwerp van Flaminio Bertoni moest de klasse van de DS bereikbaar maken voor een groot publiek. Zoals het een Citroën betaamde, was de Ami bij zijn lancering niet onomstreden. In 1969 verscheen de Ami 8, met in de Super-versie de viercilinder van de GS. Dit model bleef tot 1978 in productie.

zaterdag 26 maart 2022

De dagelijkse auto van Enzo Ferrari (VideoFilm)




FIAT 128

De Fiat 128 is een auto die door FIAT werd geproduceerd tussen 1969 en 1985. De auto werd in 1969 geïntroduceerd als opvolger van de Fiat 1100, in 1978 werd de opvolger Fiat Ritmo gepresenteerd.

De Fiat 128 had een compleet nieuwe constructie, een nieuwe motor en voorwielaandrijving. Met een lengte van 385 cm gaf hij een prima binnenruimte, dit concept zou later door vele autofabrikanten opgevolgd worden. 

De 128 werd dan ook gekozen tot Auto van het Jaar 1970.


Na de presentatie van 128-opvolger Fiat Ritmo in 1978 bleef het model nog tot 1985 in productie in Italië. In totaal produceerde Fiat 3.107.000 exemplaren van de 128, inclusief wereldwijd onder licentie gebouwde modellen.

De FIAT Ritmo ABARTH

vrijdag 18 maart 2022

De laatste echte Citroën (VideoFilm)





CITROËN CX  1974

De Citroën CX werd verkocht tussen 1974 en 1991. In totaal werden er 1.169.695 exemplaren van de CX geproduceerd. 

De CX, met zijn opvallend grote en gebogen voorruit, werd verkozen als auto van het jaar 1975 en was een succesnummer voor het Franse merk. Vaak wordt de CX gezien als de ‘laatste echte’ Citroën, voordat Peugeot de controle over het bedrijf nam in 1974.




 
De CX was verkrijgbaar als 4-deurs ‘Berline’, als ‘Break’ en een lange berline-versie: de ‘Prestige’ in benzine-uitvoering en een ‘Limousine’ in diesel-uitvoering. De CX was de opvolger van de ID/DS en beschikte opnieuw over Citroëns unieke hydropneumatische vering systeem.