De baby-Benz
W201, oftewel de Mercedes-Benz 190, was in 1982 een schot in de roos. Veel van
de in jaren tachtig verkochte Mercedessen van het type 190 rijden nog rond, al
komt een aanzienlijk deel daarvan uit het buitenland. Maar liefst 72,6 procent.
Toch is de destijds meest bereikbare Mercedes-Benz niet de meest voorkomende
jaren tachtig-Benz van Nederland. Zelfs van de S-klasse kom je meer exemplaren
tegen uit dat decennium.
Met 4.637 stuks troeft hij zelfs nipt de Opel Kadett
af, al scheelt het maar drie exemplaren. Een strenge winter verder en het kan
zo maar anders liggen, al verwachten we gezien de liefhebbersstatus van het
topmodel van Benz in die jaren eerder verdere groei dan van de Opel Kadett.
Toch moet ook de S-klasse een andere Mercedes-Benz boven zich dulden in deze
top tien. De voorloper van de E-klasse, de 200-/300-serie staat namelijk zelfs
in de top drie. Maar liefst 7.708 uit de periode 1 januari 1980-31 december
1989 zijn er nog te vinden.
Classic
Summer Meet - kortweg CSM - is de meest succesvolle ontmoeting voor liefhebbers
van oude en/of speciale voertuigen.
Elke woensdag van mei tot september vanaf
18 uur is de parking van de Cristal arena in
Genk dé trekpleister voor
oldtimers, youngtimers, trucks, moto’s, brommers, bikes, … Nog tot 26 september
is er heel wat exclusiefs op wielen te spotten.
Helemaal
gratis bovendien, want daar is het de inrichters nu net om te doen.
“We moeten altijd maar betalen om samen te komen met onze
oldtimers,” klonk het bij enkele oldtimervrienden.
“Wij
zijn eigenaar van mooie voertuigen en rijden al heel wat dure brandstof op om
tot bij events te geraken. Een kost die we met plezier dragen omdat die nu
eenmaal eigen is aan de hobby… Maar dat we ook nog eens in de buidel moeten
tasten om bijeen te komen en onze auto’s te showen op een treffen, dat gaat te
ver. De kosten verhaalt de inrichter van het evenement dikwijls op ons, terwijl
bezoekers gratis onze auto’s mogen komen bewonderen. Dat is toch niet
logisch...” Voor uitgestippelde rondritten met roadboek, catering en dergelijke
meer vinden de vrienden het vanzelfsprekend dat er een bijdrage wordt gevraagd.
Maar voor statische shows is het een heel ander verhaal. Het werd tijd om het
anders aan te pakken vonden ze.
Met de mooie
maanden in het vizier kruisen steeds meer oldtimers ons pad en al zeker tijdens
de weekends. Heb je zelf ook een exemplaar (of meerdere) in de garage staan die
volgens jou klaar zijn om hun neus buiten te steken? Zorg er dan voor dat je je
niet aan deze fouten bezondig.
1. Onderhoud
overslaan
Het is niet
omdat er in de regel weinig met oldtimers gereden wordt, dat pakweg een
oliewissel uitstellen geen kwaad kan. Een klassieke auto heeft er baat bij om
regelmatig in beweging te zijn, in tegenstelling tot wat vaak gedacht wordt, en
regelmatig onderhoud is dan uiteraard vereist. Al heeft een klassieke wagen ook
aandacht nodig als hij lang stilstaat. Denk maar aan de remmen, de koppeling,
controleren op lekken… Klik hier voor meer info over de onderhoudfrequentie, of
hier voor extra handige tips.
2.
Onaangepast rijgedrag
Hoe ouder de
auto, hoe meer je bent aangewezen op je eigen stuurmanskunsten en
anticipatievermogen. Oude wagens beschikken over minder krachtige remsystemen
en ontbreken moderne rijhulpmiddelen zoals ESP, tractiecontrole en in veel
gevallen zelfs ABS. Wie met een oldtimer overweg kan, kan dat ook met een
moderne vierwieler maar die vlieger gaat lang niet altijd op in de omgekeerde
richting…
3. Geen
gordel dragen
Wist je dat
je de veiligheidsgordels van tal van oldtimers kan laten vervangen door
moderne, veel veiligere exemplaren, vaak zelfs met een retrolook? Zeker doen
als de mogelijkheid bestaat, zeggen wij, want je leeft maar één keer… Zelfs in
bepaalde klassiekers waar er geen aanwezig zijn, kan je er laten plaatsen. In
dit artikel kom je te weten of kinderen mogen meerijden in een oldtimer zonder
veiligheidsgordels.
4. De banden
nooit vervangen
Een oldtimer
op oude banden kan een gevaar betekenen. Zelfs al lijken ze in goede staat, hun
rubber veroudert en wordt droger, wat bijvoorbeeld bij een noodstop voor
problemen kan zorgen. Klik hier voor meer informatie over dit onderwerp.
5. Staat van
de leidingen nooit controleren
Net als het
rubber van de banden kan dat van de slangen onder de motorkap te droog worden
met de jaren, met alle onaangename gevolgen van dien. Het koelsysteem kan
uitvallen, de motor oververhit raken en in het ergste geval – als het om een
brandstofleiding gaat – kan je droom-op-wielen in brand vliegen.