Powered By Blogger

donderdag 28 oktober 2021

De sportieve compacte 5-deurs gezinsauto uit 1995 (VideoFilm)






 Alfa Romeo 146 

Ook in de auto-industrie veranderde er nogal wat in de jaren 90. De globalisering beïnvloedde niet alleen de factor arbeid in de industrie, maar ook de techniek en de modellen.

Ontwikkelingen in de auto-industrie

Joint ventures, fusies en overnames - in de jaren 90 maakte de auto-industrie het allemaal mee. Ook de auto’s zelf veranderden nogal. Navigatiesystemen werden steeds normaler, en de eerste hybrides zagen in de jaren 90 het levenslicht. 



Alfa Romeo 146

De Alfa Romeo 146 kwam in 1995 op de markt. De compacte 5-deurs gezinsauto is voortgekomen uit hetzelfde chassis en interieur als de 145, maar bevatte een andere carrosserie. De auto bood redelijk veel ruimte voor zowel passagiers als bagage en een comfortabel rijgedrag. In 1996 werd een model met een krachtiger motor op de markt gebracht.

vrijdag 22 oktober 2021

Ferrari Cabriolet uit 1960



1960 Ferrari 250 PF Cabriolet

Hij werd onlangs gerestaureerd door Black Horse Motors uit Los Angeles, en eigenaar Carl Steuer bracht hem door Jay Leno's Garage om ermee te pronken.



Er werden slechts 200 PF Cabriolets gebouwd, hoewel verschillende andere varianten de "250"-badging en de Colombo V-12-motor met aluminium blok deelden.

 
Net als vandaag waren Ferrari's uit de jaren zestig gericht op vermogende kopers. 
Leno zei dat deze auto ongeveer net zoveel kostte als het huis van zijn ouders toen hij nieuw was. Dat betekende echter geen speciale behandeling: Lamborghini en Monteverdi zijn beide opgericht door ontevreden Ferrari-klanten, merkte Leno op.

zondag 17 oktober 2021

De Porsche voor gezinnen (VideoFilm)

NSU TT en TTS, de Porsche 911 voor gezinnen

We gaan naar het salon van Frankfurt in 1963. Constructeurs lieten dat jaar steeds meer nieuwe modellen zien en de trend was er een van steeds strakkere lijnen. 

NSU onthulde de coach Prinz, een echte ‘schoendoos’ waarvan het design wat deed denken aan dat van de Chevrolet Corvair… Maar half zo groot, aangezien dit wel Europa is. Met zijn 4 zitplaatsen in het midden en zijn achterin geplaatste motor kreeg de Prinz gauw

een sportieve versie: in 1965 kwam de TT (voor Tourist Trophy, een race waar NSU in 1954 een mooi succes had geboekt met zijn… motorfietsen). Zijn motor van 1.085 cc bracht de magische grens van de 150 km/u binnen bereik.