Powered By Blogger

vrijdag 23 april 2021

Oldtimers met super eenvoudige techniek (VideoFilm)

Een garage vol Oost-Europese oldtimers

Vansweevelt is ondervoorzitter van de Vlaamse Vehikel Klub, een van de grootste oldtimerclubs van het land. 

Hij neemt ons mee naar zijn loods, waar hij aan 15 auto’s knutselt. ‘Mijn vrouw zegt dat ik 150 jaar moet worden om alle projecten klaar te krijgen. 

Tatra weer terug.


 Van deze Barkas B1000 Diesel (1987) met een 700 millimeter verlengd chassis werd er maar één exemplaar gebouwd. Hij werd nieuw geleverd bij de Belgische invoerder Pierreux.
'

Loods met oldtimers




vrijdag 16 april 2021

Deze auto roestte sneller dan zijn schaduw (VideoFilm)

Alfa Romeo Alfasud


De Alfa Romeo Alfasud is een compacte wagen van het Italiaanse automerk Alfa Romeo. De Alfasud werd voor het eerst aan het publiek voorgesteld in 1971 en bleef in productie tot 1984. Begin jaren 1960 werd bij Alfa Romeo besloten om een kleinere wagen te produceren dan de Giulia


De eerste luxe wagen als sportwagen


 De Alfasud kent geen voorganger en moest volledig nieuw worden ontworpen.
Deze auto had alles om in de jaren 70 de beste compacte auto te worden: energieke boxermotoren (een primeur voor Alfa), een uitstekend weggedrag (voorwielaandrijving, nog een primeur), vier schijfremmen en aantrekkelijke loos. 

De naam had hij te danken aan de locatie van zijn fabriek in de buurt van Napels, die werkgelegenheid moest creëren in een arme streek. Helaas roestte deze Alfa sneller dan zijn schaduw…

Klik op de foto,s voor een nog grotere afbeelding !



vrijdag 9 april 2021

Dit is de slechtste auto ter wereld !

AUSTIN ALLEGRO, DE SLECHTSTE AUTO TER WERELD


We kunnen vrij gerust stellen dat er vandaag geen echt slechte auto’s meer worden gemaakt. 

50 jaar geleden was dat wel even anders en de Austin Allegro werd toen regelmatig “the worst car in the world” genoemd. 


Die reputatie achtervolgt hem ook vandaag nog, maar is ze terecht ?



Het riedeltje is gekend: het moeilijkste scenario voor ingenieurs is een opvolger bedenken voor een bestseller, zeker wanneer de rekeningen van het bedrijf leeg zijn. 

De kleine BMC 1100/1300 (codenaam ADO 16) die begin de jaren ’60 op de markt kwam kende een immens succes

Hij was praktisch, innovatief en wendbaar en symboliseerde heel goed de dynamiek van BMC en Britse ondernemingen aan het begin van dat decennium.




Een jaar of tien later werd de droom stilaan een nachtmerrie: 
de BMC was een British Leyland geworden en de ene strategische blunder volgde de andere op. 


Bovendien was de sociaaleconomische context ingewikkeld, waardoor de flop van de Allegro bijna onvermijdelijk werd.