Van deze Barkas B1000 Diesel (1987) met een 700 millimeter
verlengd chassis werd er maar één exemplaar gebouwd. Hij werd nieuw geleverd
bij de Belgische invoerder Pierreux. '
De Alfa
Romeo Alfasud is een compacte wagen van het Italiaanse automerk Alfa Romeo. De
Alfasud werd voor het eerst aan het publiek voorgesteld in 1971 en bleef in
productie tot 1984. Begin jaren 1960 werd bij Alfa Romeo besloten om een
kleinere wagen te produceren dan de Giulia.
De Alfasud kent geen voorganger en
moest volledig nieuw worden ontworpen.Deze auto
had alles om in de jaren 70 de beste compacte auto te worden: energieke
boxermotoren (een primeur voor Alfa), een uitstekend weggedrag
(voorwielaandrijving, nog een primeur), vier schijfremmen en aantrekkelijke
loos.
De naam had hij te danken aan de locatie van zijn fabriek in de buurt van
Napels, die werkgelegenheid moest creëren in een arme streek. Helaas roestte
deze Alfa sneller dan zijn schaduw…
Klik op de foto,s voor een nog grotere afbeelding !
We kunnen
vrij gerust stellen dat er vandaag geen echt slechte auto’s meer worden
gemaakt.
50 jaar geleden was dat wel even anders en de Austin Allegro werd toen
regelmatig “the worst car in the world” genoemd.
Die reputatie achtervolgt hem
ook vandaag nog, maar is ze terecht ?
Het
riedeltje is gekend: het moeilijkste scenario voor ingenieurs is een opvolger
bedenken voor een bestseller, zeker wanneer de rekeningen van het bedrijf leeg
zijn.
De kleine BMC 1100/1300 (codenaam ADO 16) die begin de jaren ’60 op de
markt kwam kende een immens succes.
Hij was praktisch, innovatief en wendbaar
en symboliseerde heel goed de dynamiek van BMC en Britse ondernemingen aan het
begin van dat decennium.
Een jaar of
tien later werd de droom stilaan een nachtmerrie: de BMC was een British
Leyland geworden en de ene strategische blunder volgde de andere op.
Bovendien
was de sociaaleconomische context ingewikkeld, waardoor de flop van deAllegro
bijna onvermijdelijk werd.