Wraith de
krachtigste Rolls-Royce ooit !
De krachtigste Rolls-Royce voor de straat ooit. Het design is nogal een statement en de Wraith biedt meer sportiviteit. Om een belangrijke vraag meteen maar te beantwoorden: Ja, er is ruimte naast de Phantom Coupe voor de Wraith.
Eerst kijken, dan lezen ?
Bekijk HIER de video helemaal onder aan de site ! ↓
Onder de motorkap (met de lengte van een klein motorbootje) huist een V12, de Spirit of Ecstasy huist op het puntje van de voorplecht en het prijsniveau is van dien aard dat de gemiddelde mens al heel gelukkig is dat er voor zoveel euro’s een huis gekocht kan worden.
Het zijn allemaal woorden die ook aan de Phantom Coupe geweid hadden kunnen worden. Wat dat betreft lijken de twee coupes van Rolls-Royce veel op elkaar, maar er zijn ook meer dan genoeg verschillen.
Was een sportief bereden Rolls-Royce een zeldzaamheid. Met de Wraith wordt dat niet radicaal anders, maar er zijn weldegelijk subtiele verschillen met de rest van het aanbod van Rolls-Royce.
Het design alleen al is veel minder traditioneel dan wat we van Rolls-Royce gewend zijn. Zelfs in deze nogal behouden kleurstelling toont de Wraith meer spierballen.
De Wraith is de Rolls-Royce waarmee je in een rustig weekend naar Zuid-Frankrijk wil rijden om daar aangekomen over te stappen in de Phantom (Drophead) Coupe om rustig de kustlijn te verkennen.
Gelukkig heeft de gemiddelde koper in dit segment meestal een goed gevulde garage waarin vast iets te vinden is wat meer aan deze wensen voldoet.
De Wraith is nog steeds heel comfortabel, ruim en schitterend. Het maximumvermogen is 633 pk en tussen 1500 en 5500 toeren per minuut is er 800 Nm koppel beschikbaarin de V12.
Dat is wat we noemen: “voldoende”. Enigszins lullig is het wel dat Rolls-Royce de topsnelheid begrensd op 250 km/u. De sprinttijd naar de 100 is ronduit indrukwekkend voor het formaat en statuur van de auto: in 4,6 seconden is het gepiept.
Flippers achter het stuur of zelfs maar een pook tussen de voorstoelen om zelf een versnelling te kiezen is er dan ook niet. Op het prijskaartje staat minimaal 360.000 euro vermeldt, maar met een paar opties schiet de prijs sneller naar de vier ton.
De Mercedes S-klasse coupe met V12, alle opties en een klein appartement komt ook in die richting. Hetzelfde geldt voor dat andere Engelse merk, een Continental GT W12 (of Speed) zou een alternatief kunnen vormen. Echter dat zijn toch weer wezenlijk andere auto’s. Ze zijn sportiever, maar ook minder bijzonder.
De Continental GT is een enorm succesnummer voor Bentley, met het nadeel dat ze in sommige buurten figuurlijk op iedere straathoek te vinden zijn. Een Rolls-Royce blijft meer bijzonder, hoewel de importeur Cito Motors nu al een gezonde interesse voor de Wraith