Powered By Blogger

zaterdag 10 augustus 2013

Oldtimerevenement Schloss Dyck (Videofilm)




Schloss Dyck omgetoverd tot autoparadijs

In het weekend van 2 tot 5 augustus 2013 werd in het Duitse Jüchen het prachtige Schloss Dyck omgetoverd tot een waar autoparadijs tijdens de Schloss Dyck Classic Days. 
Wij waren er bij, klassieke auto's, snelle sprints en gezelligheid,maar het was bloedheet !

Foto's Auteur Jan Wibbelink.
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !

















Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !


De Classic Days is de mix van grote club bijeenkomsten. Wij noemen het "Classic meeting" hier komen meer dan 100 klassieke auto club's van alle bekende merken die elkaar ontmoeten.
Goed onderhouden auto's en mensen in stijlvolle kleding stond in de dagen van de Classic Days.














Meer dan 20 families kampeerden tijdens de Classic Days met hun auto's in de tuin.



De Classic Days gaat ook om "charme en stijl" Dat is de stemming picknick met 25 klassiekers en eigenaren die uitgenodigd waren voor een gezellig weekend op de zwarte walnoot weide met uitzicht op het kasteel met meloen, brood met worst en een lekker glas wijn. en. . grammofoon.




Er was ook een " Concours d'Elegance
 "Juwelen in het Park" 
Niet alleen een FIVA top Concours van de FIVA categorie "A" met zorgvuldig geselecteerde 40 prachtige auto's. Maar ook unieke stukken en prototypen van over de hele wereld. 










In de omgeving van het historische Oranjerie schiereiland wordt het aangevuld door in 2013 een speciaal Classic Corner weide paddock op te zetten met de supercharged Mercedes en Bentley. Die zijn weer net zo krachtig, als de appel en pruim in het weidegebied met de tenten van de geselecteerde dealers en specialisten. De Grand Prix is ​​er ook te vinden met een origineel terras van de Motor Klassik voor koffie en een praatje met de redactie



woensdag 7 augustus 2013

Komt TRABANT terug ?


Trabantbouwer Sachsenring wil doorstart maken !

De in surseance verkerende voormalige Trabantbouwer Sachsenring wil met behulp van investeerders een doorstart maken. Het bedrijf, dat tegenwoordig auto-onderdelen maakt, werd donderdagavond door een rechtbank in het Oost-Duitse Zwickau insolvent verklaart.
De curator van Sachsenring, Joachim Exner, denkt echter dat het bedrijf een goede kans maakt op een doorstart. De klanten blijven het bedrijf trouw en er worden eerste gesprekken gevoerd met mogelijke investeerders, aldus Exner. Mogelijk kan het bedrijf in één keer worden verkocht of in delen, aldus de curator. Sachsenring had in mei om uitstel van betaling gevraagd, nadat een herstructurering niet snel genoeg kon worden afgerond.

De history van Trabant ↓












http://trabant.shocauto.com/trabant_history.htm

Het bedrijf uit Zwickau maakte tot april 1991 de bekende Trabant, maar is na een privatisering overgegaan op de productie van onderdelen. De onderneming telt circa 300 werknemers.

West-Duitsland had zijn Volkswagen - Oost-Duitsland zijn Trabant. Ook dit wagentje had immers als voornaamste doel de bevolking op een betaalbare manier van transport te voorzien, al moesten Oost-Duitsers soms jaren wachten voor ze een Trabant mochten kopen. De eerste Trabant (de P50) verscheen in 1958 en werd gebouwd in Zwickau in de fabriek die voor de oorlog Horchs maakte.
De meeste carrosseriedelen waren van Duroplast: een wel heel aparte kunststof die als hoofdbestanddelen katoenvezels en phenolhars had. Maar het is niet waar dat de hele carrosserie daarvan gemaakt was. Er is namelijk een stalen binnendeel waaraan alle Duroplast-componenten zijn bevestigd. De motor is een luchtgekoelde tweecilinder tweetakt met een inhoud van 594 cc (de eerste modellen hadden nog 500 cc). De Trabant 601 die in 1964 verscheen is verreweg het meest bekende model. Toen hij nieuw was, was het best een moderne auto, maar het model bleef ongekend lang, praktisch ongewijzigd, in productie en raakte al snel achterop in tegenstelling tot de auto’s uit het westen.
De 601 werd tot 1990 geleverd en in dat laatste jaar werden er nog 90.000 gebouwd met een modernere viertaktmotor uit de Volkswagen Polo. Op 1 april 1991 sloten de fabriekspoorten definitief. Tegen die tijd waren er ruim drie miljoen Trabants gebouwd. Naast de tweedeurs ‘Limousine’ was er ook een station-uitvoering (de Kombi) en een open model (de Kübel). Na de val van de muur beleefde de Trabant een korte opleving buiten voormalig Oost-Duitsland en werden ze overal naar Europa geëxporteerd.
In Nederland was overigens lange tijd een importeur van het merk. Voor 3.575 gulden leverden zij een Trabant 601 in 1965. Echte liefhebbers van deze auto moeten de film Go Trabi Go zien. Hierin staat een Trabantje centraal als onderdeel van de familie Struutz die na de val van de muur op vakantie gaan naar Italië.

donderdag 1 augustus 2013

Citroën Traction Avant 1934-1957 (Video Top-Gear)


770.000 Traction Avants gebouwd

Traction Avant betekent natuurlijk niets anders dan aandrijving voor, en dat is dan ook precies wat deze auto bij zijn introductie in 1934 bijzonder maakte.



 Voorwielaandrijving was weliswaar al veel eerder en vaker toegepast, maar Citroën was de eerste die het systeem grootschalig toepaste op een productiemodel. En ook voor de zelfdragende carrosserie ging iets soortgelijks op. Overigens heette de Citroën binnen deze serie officieel anders, want ze werden aangeduid met hun fiscale vermogen. De reeks begon bij de 7 CV (met 32 dan wel 36 pk sterke viercilinder met een inhoud van 1.628 cc), gevolgd door de 11 CV (46, 56 en 60 pk uit een 1.911 cc viercilinder) 


Het brein achter deze vooroorlogse Citroën is André Lefèbvre, die voor die tijd bij Renault werkte, terwijl de carrosserie werd getekend door Flaminio Bertoni. De ontwikkeling van de auto ging overigens niet geheel van een leien dakje, temeer omdat de Citroen-directie nogal haast had. Zo was er de automatische versnellingsbak waarmee de auto oorspronkelijk standaard zou worden uitgerust, die een bron van problemen was. Uiteindelijk werd kort voor de onthulling besloten de automaat te laten varen en werd er hals over kop een handgeschakelde driebak gemaakt. 




De auto was leverbaar als sedan met vier deuren, maar er kwamen kort na de introductie verschillende varianten. Een bredere versie bijvoorbeeld, maar ook een roadster, coupé en de langere Familiale met zes in plaats van vier zijruiten en opklapbare stoeltjes voor de kleinste kinderen.



De roadster en coupé werden na de oorlog geschrapt.
Het model werd pas in 1952 echt bijgeschaafd toen het reservewiel in plaats van op het kofferdeksel erin verdween. Ook werden de ruitenwissers verplaatst naar de onderzijde van de voorruit – daarvoor waren ze er boven gemonteerd, en werd het interieur gemoderniseerd.




Binnen kort een verslag met foto's van deze bijzondere oldtimer dagen in Duitsland ↓

http://janwib.blogspot.nl/2013/01/super-oldtimer-evenement-in-duitsland.html

Weer twee jaar later, in april 1954, zette Citroen de eerste stap naar een hydropneumatisch veersysteem op de 15 CV – een systeem waarmee het merk later beroemd werd. Naast de fabriek in Parijs, werden Traction Avants ook in het Belgische Vorst en het Engelse Slough gebouwd. In de zomer van 1957 viel het doek voor het model. Tegen die tijd waren er ruim 770.000 Traction Avants gebouwd.