De Renault
16 werd in 1965 geïntroduceerd en gebouwd tot 1980. De auto werd gepresenteerd
aan het grote publiek op de autosalon van Genève in augustus 1964 toen Renault
de eerste foto’s vrijgaf.
In december van hetzelfde jaar zag het eerste model
het levenslicht. De auto was alleen beschikbaar als een vijfdeurs hatchback en
werd uitgebracht in meerdere motorconfiguraties variërend tussen de 1, 4 liter
en 1,6 liter.
Het model was een zeer populaire auto met meer dan 1,8 miljoen
geproduceerde exemplaren in 15 jaar.
In 1966 werd het verkozen tot auto van het
jaar waarbij het de Rolls Royce Shadow het nakijken gaf.
NSU Ro 80
kwam in 1967 op de markt en was een limousine uit de hogere klasse die zo’n
tien jaar zou worden geproduceerd. Het ontwerp van deze auto werd als zeer
vernieuwend gezien voor zijn tijd door de aerodynamische vormgeving.
Daarnaast
kreeg dit model ook nog een 115 PK sterke wankelmotor wat voor die tijd ook
hoogst ongewoon was. NSU paste de motor als eerste toe in 1963 maar dat was een
problematische oefening.
In 1967
plande de Duitse autofabrikant NSU een grote representatieve auto om de
wankelmotor een vooruitstrevend imago te geven. In die tijd maakte NSU alleen
auto’s in de economy klasse. Van de Ro 80 werden in tien jaar tijd ruim 37.000
exemplaren gebouwd. De Ro 80 haalde met zijn wankelmotor een topsnelheid van
181 km/u en “sprintte” in 13 seconden naar de 100 km/u. In 1967 werd het model
met overweldige meerderheid van stemmen “Auto van het Jaar”.
Een SUV is
momenteel de grootste afwezige in het modellengamma van Ferrari. Hoewel Ferrari
zelfs al een naam aan zijn beloofde SUVheeft gehangen, ontbreekt er in de
Ferrari-showrooms nog altijd ieder spoor van die Purosangue. Op deze kersverse
spionagefoto's is hij beter dan ooit te zien.
In februari
dit jaar kon AutoWeek je al een eerste reeks spionagefoto's van de Purosangue
voorschotelen, maar die platen waren van grote afstand geschoten. Onze
spionagefotograaf heeft Ferrari's eerste SUV nu van dichtbij weten te kieken.
De Purosangue lijkt geen SUV te worden in de stijl van de Urus, volgens de
laatste geruchten wordt het een relatief lage vierzitter met een sterk
aflopende daklijn en instelbare rijhoogte.
De
Purosangue, wat Italiaans is voor volbloed, krijgt een voorin geplaatste motor,
die is gekoppeld aan een nabij de achteras gemonteerde versnellingsbak.
De SUV
van Ferrari krijgt in ieder geval een hybride aandrijflijn die onder meer is
opgebouwd uit een machtige achtcilinder en een elektromotor.
De auto op de
foto's is nog een zogeheten mule en dat betekent dat er onder de koets van een
bestaand model - in dit geval een Maserati Levante - nieuwe techniek wordt
getest. Opvallend is het front, daarin vallen namelijk al Ferrari Roma-achtige
koplampen te ontwaren.
De
Purosangue verwachten we inmiddels niet meer voor de tweede helft van dit jaar
op de markt.