Powered By Blogger

vrijdag 10 september 2021

Een fijne sportwagen uit Oostenrijk (VideoFilm)

De PORSCHE 356


De Porsche 356 werd ontworpen in Gmünd, waarnaartoe Ferdinand Porsche in de Tweede Wereldoorlog was verhuisd

De Porsche 356 werd ontworpen door Ferry Porsche, de zoon van Ferdinand Porsche. Porsche gebruikte voor de productie veel onderdelen van de Volkswagen, zoals de luchtgekoelde boxermotor. Dit omdat hij in de jaren 30 was betrokken bij de ontwikkeling van deze auto. 



De carrosserie werd ontworpen door Porsche-medewerker Erwin Komenda. De mechanische onderdelen, inclusief de motor, de schokdemper en het chassis, werden gebouwd door Volkswagen



De eerste Porsche 356 werd gecertificeerd op 8 juni 1948 in de Oostenrijkse plaats Gmünd. De Porsche 356 die in Gmünd werd gebouwd, was van aluminium, totdat de productie in 1950 verhuisde naar het Duitse Stuttgart. Daarna werd tot 1965 staal gebruikt.

Klik hier voor meer → PORSCHE 356

vrijdag 3 september 2021

In deze auto werd zo weinig mogelijk staal gebruikt (VideoFilm)


Een populair rugzakje of een bultje

De Fiat 500 werd, als opvolger van de Fiat Topolino, in 1957 geïntroduceerd door FIAT en is een van de kleinste auto's die in massa is geproduceerd. Het model was kleiner dan de twee jaar eerder geïntroduceerde Fiat 600 en was zo ontworpen dat er zo weinig mogelijk staal gebruikt werd.

Productieaantal: 3.893.294 stuks

Productiejaren: 1957 - 1975

Uitvoeringen: 2-deurs, stationcar (Giardiniera)

Voorganger: Fiat 500 Topolino

De geschiedenis van de FIAT 500



vrijdag 27 augustus 2021

Het succes van een 2 deuren sportieve auto (VideoFilm)

Bijna een Miljoen BMW,s van de 2 serie geproduceerd
Het 2002-model werd geproduceerd van 1968 tot 1975. 


De 2002 was een van de modellen uit de zogenoemde 02-serie (codenummers 121, E10 en E6(touring)). In 1966 werd de eerste 02 geïntroduceerd als het tweedeursbroertje van de 1500, 1600, 1800, 2000-modellen. 

Het 2002-model werd geproduceerd van 1968 tot 1975. De 2002 was een van de modellen uit de zogenoemde 02-serie (codenummers 121, E10 en E6(touring)). In 1966 werd de eerste 02 geïntroduceerd als het tweedeursbroertje van de 1500, 1600, 1800, 2000-modellen. 

Klik en kijk hier naar 100 Jaar BMW


De eerste werden afgeleverd met een 1600 cc-motor (80 pk), vandaar de naam 1600-2 (tweedeurs). In 1968 werd de 2002 geïntroduceerd met een 100 pk sterke tweeliter-motor. Andere modellen waren de 1802 en de latere 1502 (deze werd nog naast de eerste 3-serie (E21) geproduceerd tot en met 1977). In alle 02'tjes werd gebruikgemaakt van de M10 motor die in 1961 werd geïntroduceerd in de BMW 1500 en tot en met 1987 in de 3-serie gebruikt werd.

Bij de 2002 bestond een keuze tussen vier 2000 cc-motoren, namelijk met enkele Solex-carburateur (100 pk), met twee dubbele Solex carburateurs (2002Ti, 120 pk), met Kugelfischer-Bosch mechanische brandstofinjectie (2002Tii, 130 pk) en in 1974 kwam de legendarische 2002 Turbo (170 pk) op de markt, de eerste geblazen productieauto. In totaal zijn van de BMW 02 (de 1600-2, 1602, 1802, 2002) 861.940 exemplaren gemaakt.