“De mooiste dag van het jaar”
“Leg je hand op een hete kachel en een minuut lijkt wel een uur. Wees samen met die speciale vrouw en een uur lijkt wel een minuut. Dat is relativiteit”: zo vertelde de van oorsprong Duitse wetenschapper en bedenker van de relativiteitstheorie Einstein ooit. Waarmee hij maar wil zeggen dat de tijd vliegt als je gein hebt. Klik op de foto's voor een nog grotere afbeelding !
Dat de tijd vliegt is wel duidelijk, want het was weer tijd voor Oldtimerdag Appelscha. Een vleugje van deze vervlogen tijd kon u proeven in Appelscha, want dan werd daar alweer voor de tiende keer de Oldtimerdag georganiseerd
Tijdens deze dag waren vaak na jarenlange restauratie, diverse oude vrachtwagens, bussen, fietsen, tractoren, motoren, auto’s, solexen, legervoertuigen,caravans, campers, fietsen, brommers en stationair draaiende motoren van het bouwjaar 1900 tot 1987, weer in volle glorie te bewonderen. Sommige met complete lading, anderen weer met bestuurders in bij die tijd passende kleding, weer anderen met eigenaren die, aan de hand van foto’s, leuke verhalen kunnen vertellen over hun voertuig.
De meeste mensen zullen deze fraaie, maar onopvallende grijze ‘zaken-Estate’ geen blik waardig keuren. Ten onrechte, want de Saab 9-5 SportCombi behoort tot de zeldzaamste auto’s ter wereld.
27. Zoveel exemplaren van dit type zijn er. Niet in Nederland, maar wereldwijd.
De extra ruime vijfdeursversie van Saabs laatste 9-5 stond namelijk nog niet bij de dealer toen het merk in 2012 op de fles ging, dus een handjevol voorserie-auto's is het enige wat we ooit van de auto hebben gezien. De History van SAAB v.a 1937 ↓ https://janwib.blogspot.nl/2011/12/oldtimer-geschiedenis-van-saab-1937.html
Deze 9-5 is overigens niet het enige verse model dat zijn
leven voortijdig moest beëindigen. Voor SUV 9-4X geldt vrijwel hetzelfde. Die auto schitterde eerder dit jaar in deze rubriek.
Zo'n 9-5 gekentekend en wel op de openbare weg tegenkomen, mag dus gerust een unicum worden genoemd.
Het blijkt in dit geval bovendien om het subtopmodel met 220 pk sterke 2.0T-motor te gaan. Die is volgens de RDW gekoppeld aan een handbak, wat extra bijzonder is als je bedenkt dat het om een Amerikaans uitgevoerde auto gaat.
BMW 507 van Elvis Presley heeft een bijzonder verhaal
Kijk hem eens. Wat een ontzettend lekker stuk metaal, die BMW 507 van Elvis Presley. Hij is net helemaal binnenstebuiten gekeerd en tot in de puntjes gerestaureerd.
Het verhaal achter deze auto is nog fascinerender dan het resultaat.
Stap in de tijdmachine, terug naar 13 september 1957, wanneer een maagdelijk witte BMW 507 uit de fabriek rolt. Een paar dagen later staat hij te blinken op de autoshow van Frankfurt.
Weer een maand later presenteert coureur Hans Stuck diezelfde auto op de autoshow van Londen waarna hij in de auto naar België rijdt om hem aan de koning te laten zien. De laatste stop is in Turijn voor nog een autoshow. In de zomer van 1958 wint de auto een schoonheidsprijs in Wiesbaden, Duitsland.
De auto heeft zelfs een rol in de film Hula-Hopp Conny. Dat is al meer historie van 99 procent van alle klassiekers. Maar hier begint het pas.
In 1958 beland de – nog witte – BMW 507 bij een dealer in Frankfurt, waar hij een frisse motor en versnellingsbak krijgt.
Daar laat een zekere 23-jarige Amerikaanse soldaat zijn oog op de auto vallen. Hij maakt een testrit en valt direct voor de auto. Die zekere soldaat ? Meneer Elvis Aaron Presley. Hij koopt hem direct.
HÉ, HIJ WAS TOCH ROOD?
De BMW 507 van Elvis Presley kwam dus wit uit de fabriek. Maar tijdens zijn dagelijkse rit van zijn huis in Bad Nauheim naar de Amerikaanse legerbasis werd hij regelmatige overvallen door vrouwelijke fans, die met rode lippenstift lieve berichtjes op zijn auto schreven. Iets te veel van het goede voor Elvis, dus liet hij zijn auto rood spuiten. Probleem opgelost.
‘Ambition is a dream with a V8 engine.’ – Elvis Presley
Toen de militaire dienst van Elvis erop zat, verkocht hij de 507 aan een Chrysler-dealer in New York. Ene Tommy Charles kocht de rode BMW toen om in te racen. De 3,2-liter V8 belandde in de prullenbak ten gunste van een dikkere Chevrolet-motor. Dat paste net niet, dus hier en daar ging de slijptol erin. Tommy was best succesvol met zijn Franken-BMW. In 1963 verkocht hij de 507 weer, waarna de auto nog twee keer van eigenaar wisselde.
Previous
Next
Ene Jack Castor bemachtigde uiteindelijk de sleutels van de BMW 507 van Elvis Presley.
Hij had grote plannen om de auto te restaureren, maar dat kwam er nooit van. Uiteindelijk was het een autojournalist die Jack in contact bracht met BMW, die de auto kocht om hem op te knappen.
Daar ging de hele auto uit elkaar en kreeg een zuurbad om al het roest en vuil te verwijderen. De Chevrolet-motor ging direct de kliko in. Met behulp van 3D-printen maakte BMW de ontbrekende onderdelen. Met een boel reserveonderdelen bouwde BMW een compleet nieuwe 3,2-liter V8. Het hak-en-zaag-werk van Tommy werd ongedaan gemaakt zodat de motor weer netjes op zijn plek paste.
Previous
bmw 507 van elvis presley
bmw 507 van elvis presley
Next
Tijd voor een kleurtje. De BMW 507 van Elvis Presley werd opnieuw in Feather White gespoten. Zelfs de spuittechniek komt overeen van die in de jaren ’50. .