Man rijdt 4,8 miljoen kilometer in één Volvo
Met dank aan Cor Jansen voor de tip !De Amerikaan Irv Gordon staat op het punt een wereldrecord te vestigen met zijn Volvo P1800 uit 1966.
800.000 kilometer woon-werkverkeer
Gordon kocht zijn Volvo in 1966 op een vrijdag en was volgens eigen zeggen op slag verliefd. Hij heeft er het hele weekend mee gereden en bracht de auto ’s maandags terug naar de dealer voor de 1.500 mijl onderhoudsbeurt.
In de volgende tien jaar kwam daar 800.000 kilometer bij door een dagelijkse woon-/werkafstand van 200 kilometer. Eén van de redenen voor de extreme betrouwbaarheid en lange levensduur van de Volvo is volgens Gordon niet alleen het feit dat het een Volvo betreft, maar ook een strak serviceschema dat voor zeker vijftien jaar bij dealer is uitgevoerd waar hij de auto gekocht heeft.
Levensreis.
Volvo Cars of North America heeft een campagne rond de ongekende prestatie opgezet en nodigt mensen uit om de ‘levensreis’ met hun auto openbaar te maken. Gordon rijdt gestaag door met zijn klassieker en hoopt het record te breken op het moment dat hij in Alaska is.
“Het gaat niet om het bereiken van driemiljoen mijl, maar om de ritten waarmee ik de driemiljoen mijl bereikt heb.” Met deze woorden laat de P1800 veteraan weten van iedere kilometer genoten te hebben. De 73-jarige voormalig natuurkundeleraar uit Long Island hoopt tijdens zijn reis mensen enthousiast te maken voor het reizen per auto, want ‘de beste manier om Amerika te verkennen is per auto,’ zo zegt hij en sluit af met de woorden: ‘Het maakt niet hoeveel wegen ik gereden heb, er is er altijd een waar ik nog niet geweest ben. Dat maakt het zo leuk.”
De Zweden verrasten de wereld in 1961 met een fraai gelijnde Volvo coupé, de P1800. De carrosserie is getekend door het Italiaanse designhuis Frua. De productie is gedurende de eerste jaren een verhaal apart: het stalen koetswerk wordt in Schotland gebouwd, waarna het naar de Britse autofabrikant Jensen wordt vervoerd. Deze assembleert de auto vervolgens met de uit Zweden aangeleverde onderdelen. Omdat de kwaliteit nogal te wensen overlaat, hevelt Volvo de productie in 1964 over naar Zweden. De ‘P’ verdwijnt daarmee uit de type-aanduiding. Ervoor in de plaats komt een ‘S’, wat staat voor Sverige (Zweden).
Onder de gestrekte motorkap ligt in het begin een 1,8-liter viercilinder met dubbele carburateurs en 100 pk. In 1968 wordt de motor vergroot tot 2,0 liter; het vermogen van de 1800 S stijgt daardoor tot 115 pk. Een jaar later krijgt de tweeliter elektronische benzine-injectie, wat een vermogensstijging tot 125 pk ten gevolge heeft; de type-aanduiding wordt gewijzigd in 1800 E(lectronic). Eind jaren zestig begint de 1800 toch wat gedateerd aan te doen en is eigenlijk een nieuw model nodig.
Omdat Volvo’s budget niet ruim genoeg is voor een geheel nieuw model, besluit men tot een ingrijpende ‘verbouwing’: de 1800 coupé wordt in 1971 getransformeerd in een soort ‘shooting brake’, met een naar achteren doorgetrokken daklijn en grote, glazen achterklep. Daardoor kan de auto als 1800 ES (Electronic Special) nog een tijdje mee tot in juni 1973 het doek valt voor de vlotte Volvo. Een directe opvolger is er niet. De 262 Coupé van Bertone verschijnt pas jaren later. Er worden van 1961 tot en met 1973 39.414 1800 P, S en E modellen gebouwd en 8.077 1800 ES’en.
Technische gegevens Volvo 1800
Type P1800 / 1800 S 1800 ES
Bouwjaren 1961-1968 1971-1973
Bouwwijze 4 cil., lijn 4 cil., lijn
Cilinderinhoud 1780 cc 1986 cc
Brandstof benzine benzine
Aandrijving achter achter
Vermogen 100 pk/6000 tpm 125 pk/6000 tpm
Koppel - -
Lengte 440 cm 438 cm
Breedte 170 cm 170 cm
Hoogte 128 cm 128 cm
Wielbasis 245 cm 245 cm
Massa 1111 kg 1160 kg
Topsnelheid 175 km/h 185 km/h
Acceleratie - -
Prijs - -
Productieaantal - 8077
Prachtige oldtimerrit, dit moet je gezien hebben ! ↓ ↓
http://janwib.blogspot.nl/2013/01/super-oldtimer-evenement-in-duitsland.html