Powered By Blogger

vrijdag 7 juni 2013

Bugatti-rijder crasht


Bugatti-rijder crasht en duikt gelijk de kroeg in !


Met dank voor de tip aan Peter Wibbelink.
Stel je hebt een hoog bejaarde Bugatti T13 uit 1924. Dan koester je die natuurlijk totdat je erbij neervalt. Je zet hem altijd binnen, en als je er al mee gaat rijden is dat heel voorzichtig.
Ene meneer Burgess (56) dacht daar toch anders over.




Hij deed afgelopen zondag mee aan de Prescott Speed Hill Climb in het Engelse plaatsje Winchcombe. Met zijn T13 raasde hij over de weg… totdat de remmen het vlak voor een scherpe bocht begaven. Het object ter waarde van 250.000 pond kukelde om en meneer knalde met zijn hoofd bijna op de vangrail.

Wonder boven wonder hield de held met helm en chloorbrilletje er niks aan over. Sterker nog, hij stond op en dook de dichtstbijzijnde kroeg in. Proost !

Nog meer Bugatti's bij rally in Markelo ↓

http://janwib.blogspot.com/2012/04/bugattis-bij-de-pot-in-markelo.html


donderdag 6 juni 2013

Sfeervol schiereilandje Primošten


Primošten een sfeervol schiereilandje aan de Dalmatische kust

  
Primošten is een sfeervol schiereilandje aan de Dalmatische kust tussen Šibenik en Trogir. Wat Primošten zo bijzonder maakt is haar prachtige oude huisjes, allemaal tegen elkaar aan gelegen op een klein schiereilandje met een kerkje aan de top.

Een bezoek aan dit plaatsje is zeker de moeite waard als je tussen Split en Šibenik aan het reizen bent.
Foto's Jan Wibbelink. 
Klik op de foto's voor een grotere afbeelding !


 Je kunt te voet helemaal rond het eilandje lopen, waarbij je aan de ene kant de gezellige oude huisjes en steegjes ziet, en aan de andere kant de zee, die op sommige plekken diep beneden je ligt, waardoor je de krachtige golven tegen de rotsen kunt zien en horen slaan. 



Het schiereilandje is met het vaste land verbonden door een kleine brug.


Binnen het oude centrum, op het schiereilandje, vind je het centrale plein van Primošten waar in de zomermaanden ‘s avonds regelmatig live muziek te horen is. Ook liggen hier veel restaurants en gezellige terrasjes. 



Net ten zuiden van het plein (aan het wandelpad dat rondom het eilandje loopt) ligt de haven met een lange rij restaurants en café’s.









In Sibenik vlakbij Primosten is een oude Renault dealer gevestigd in een nieuw pand die vroeger veel Renaults R4 verkocht hebben.


Eind jaren vijftig wordt duidelijk dat Renaults 4CV begint te verouderen. De ontwikkeling van de R4 als opvolger van de 4CV wordt gestart met de volgende uitgangspunten: de R4 moet maximaal gebruiksgemak bieden, comfortabel zijn op elk wegdek, betrouwbaar zijn onder alle (klimaat)omstandigheden en eenvoudig te onderhouden.
Het zal niemand verbazen dat de ongecompliceerde en praktische R4 de rechtstreekse concurrentie met de Citroën 2CV moet aangaan. Een eerste prototype is klaar in 1958. In feite is de uiteindelijk in oktober 1961 geïntroduceerde R4 de eerste hatchback ter wereld, met zijn grote achterklep (of ‘vijfde deur’) en uitneembare achterbank. De schakelpook van de 3-versnellingsbak is hoog bovenin het dashboard geplaatst. De meeste concurrenten hebben of wel stuurschakeling of wel vloerschakeling.

zaterdag 1 juni 2013

Sibenik Kroatië














Schitterende Sint Jacobuskathedraal

Sint Jacobuskathedraal in Sibenik is het grootste en mooiste gebouw van de gotisch-renaissance overgangsperiode in Dalmatië. 




Opgenomen op de UNESCO werelderfgoedlijst van culturele monumenten, weerspiegelt de kathedraal invloeden van Noord-Italië, Toscane en Dalmatië.
















De kathedraal gecombineerd met de technische, structurele en artistieke uitdagingen van bouwen van een overwelfde kerk volledig in steen is het een meesterwerk geworden.

Foto's Auteur Jan Wibbelink.
Klik op de foto,s voor een grotere afbeelding !


Lokale en Venetiaanse bouwers begonnen in 1431 met bouwen aan de eenbeukige kerk en zijn verantwoordelijk voor de voorgevel geweest.


 Na 10 jaar, nam de grote Dalmatische bouwmeester, Juraj Dalmatinac (die ook de stad Pag ontwierp) het roer over. Hij wijdde het grootste deel van zijn leven aan de kathedraal tot vlak voor zijn overlijden in 1473. Hij werkte voornamelijk in de gotische flamboyante stijl, maar veel sculpturale werken (zoals de fries aan de buitenzijde met 71 gebeeldhouwde hoofden) laten reeds renaissancistische elementen zien.



  Hij gaf de kathedraal haar fundamentele monumentale plan, zoals het transept, koepel, sacristie en de doopkapel. Na zijn dood werd het werk overgenomen door Nikola Firentinac die de elementen van de Toscaanse Renaissance introduceerde, die er tot aan zijn dood in 1505 aan heeft gewerkt.



Hij voltooide de zijbeuken en de facade en ontwierp de, bijna ovaalronde koepel en de heiligenbeelden eromheen, een monumentale bekroning van de bijzondere kathedraal. De kathedraal werd uiteindelijk voltooid in 1536 door vader en zoon Del Mestre.

Bezoek aan de stad Split aan de Riviera schitterend ↓

http://janwib.blogspot.com/2013/05/split-aan-de-riviera.html