Natuurlijk behandelen we in de serie 'topjaar 1982' de Citroën BX. Een van de meest spraakmakende nieuwkomers in dat mooie jaar met toppers als de Ford Sierra, de Mercedes 190, de Volvo 760, de Opel Corsa en ga zo maar door.
Wat maakte de Citroën BX zo bijzonder dat we veertig jaar na zijn presentatie zo uitgebreid stilstaan
Hoe zag het
aanlooptraject eruit?
In 1982 was Citroën wel toe aan iets nieuws in de middenklasse. De GS/GSA reed immers al rond sinds 1970. Sinds Citroën tot het PSA-concern behoorde, verschenen al de LN en de Visa op basis van de Peugeot 104. De BX was het eerste écht nieuwe model dat onder PSA-regie werd ontwikkeld. Het platform moest ook geschikt zijn voor de latere Peugeot 405 en het is te danken aan het doortastende Bureau d’Études van Citroën dat de achteras vlug opnieuw werd ontworpen, zodat hydropneumatische vering kon worden doorgevoerd. Met de vormgeving wilde het niet erg vlotten. De studies leken sterk op doorontwikkelingen van de CX en GSA, terwijl Citroën op zoek was naar een nieuwe vormtaal. Daarop werd voor het eerst in de historie van het merk een ontwerper van buiten aangetrokken. Het winnende ontwerp was van Bertone, of beter gezegd van Marcello Gandini, die daar destijds hoofdontwerper was.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten